Sv: TREDJE Vinthundstråden!
well, mitt sk flyt är härmed officiellt slut. har haft en helt sjuk dag...
var ju till veterinären med glimma idag, för att kolla upp hennes återkommande diarréer. allt väl så långt, eller ja, de kom ju inte fram till vad det var men de tog blodprover osv. återbesök för det på onsdag.
men så lyssnade hon på hjärtat, och utbrast typ 'oj vilket blåsljud hon har!'. eh, jaha, det var ju inget jag visste om direkt

så hon skickade vidare oss till kardiologen för att kolla upp det. väl där lyssnades det lite mera, och så gjorde de ett ultraljud på hjärtat. visade sig att hon har ett medfött hjärtfel, pulmonalis stenos, vilket innebär att hon har en (måttlig till kraftig) förträngning i artären som går från hjärtat till lungorna. hjärtat måste alltså jobba alldeles för hårt, och som resultat är höger kammare förstorad. + då att klaffarna inte funkar som de ska vilket ger blåsljudet (blåsljud graderas på en 6-gradig skala, hennes blåsljud klassas som en 5:a...man kan t.o.m
känna det om man håller händerna runt bröstkorgen

). när jag frågade hur det kommer påverka henne så veterinären typ 'ja hon ska ju undvika att anstränga sig, så helst ska hon inte springa. absolut inte röja runt med andra hundar'.

fick iaf ur dom sen att hon antagligen inte mår dåligt av själva springandet, men att hon lätt kan bli överansträngd och i värsta fall dö knall fall. och även om jag håller henne i koppel och inte låter henne springa så kommer hon antagligen bli påverkad av hjärtat 'inom snar framtid', vad nu det betyder. men han sa också att det ju är grymt att hålla en vinthund kopplad, så han tyckte jag kunde låta henne vara lös själv, och försöka hålla henne någorlunda lugn.
jag har alltså en 18-månaders whippetgalning som inte ska springa och som kan dö vilken sekund som helst

vafan ska jag göra??
min lilla guldglimp