Triangelmärkt hopphäst

Jag tänker också på vad som händer om hästen får ont och måste utredas, gäller försäkringen?
Nej. Allt som kan härröras från det som gjorde att hästen triangelmärktes gäller inte försäkringen för. Har hästen dömts ut pga ryggen som i det här fallet lär alla typer av hältor som inte är en ren olycka som benbrott i hagen eller liknande vara sådant man får stå för helt själv. Självklart gäller inte försäkringen om hästen får ont i ryggen och behöver vård för det heller. Att döma ut en häst innebär ett väldigt urholkat försäkringsskydd och det är något man verkligen bör tänka igenom innan man triangelmärker en häst och om man är i färd med att köpa en häst som redan är triangelmärkt.
 
Triangeln på rumpan är åtminstone en garanti för att hästen inte kan användas till "riktiga tävlingar".
Jag, som tidigare letat efter bussiga promenadhästar för mindre summor, har tänkt tanken att be säljare triangelmärka utan att hästen ens är utdömd för att just garantera att hästen inte kommer tränas för eller säljas vidare till tävling.
Tillägg:
Jag tänker att triangelmärkning (efter utdömning) kanske är något man ska göra om man själv tänker ha kvar hästen för lättare ridning, sällskap eller avel.
Att sälja en "defekt" häst är alltid ett vågspel och man kan omöjligt veta hur köparen kommer hantera det. Oavsett om den är triangelmärkt eller inte.
 
Tack för alla svar!!
Den förra ägaren hade någon kopia på journalen där de enda som står är just gallopp ombyte, men enligt förra ägaren beslutade den ägaren och veterinär som ägde henne då att de säkraste för hösten är om dom t märker henne för att inte hästen skulle utsättas för höga tävlingar då hon har sin missbildning.

enligt min tränare för man rida p&j som inte är anordnade enligt något förbund som jag inte kan namnet på??

enligt våran veterinär och förra veterinären får man prova försiktig( alltså ingen garanti på att hon funkar till ridningen) hade vi inte köpt henne hade hon inte levt idag. En så bra läromästare är svårt att hitta!!

jag undrar bara hur hon va innan hon t märktes, om hon hade svårare då eller hur man kom fram till att de är något som är fel??
 
Tack för alla svar!!
Den förra ägaren hade någon kopia på journalen där de enda som står är just gallopp ombyte, men enligt förra ägaren beslutade den ägaren och veterinär som ägde henne då att de säkraste för hösten är om dom t märker henne för att inte hästen skulle utsättas för höga tävlingar då hon har sin missbildning.

enligt min tränare för man rida p&j som inte är anordnade enligt något förbund som jag inte kan namnet på??

enligt våran veterinär och förra veterinären får man prova försiktig( alltså ingen garanti på att hon funkar till ridningen) hade vi inte köpt henne hade hon inte levt idag. En så bra läromästare är svårt att hitta!!

jag undrar bara hur hon va innan hon t märktes, om hon hade svårare då eller hur man kom fram till att de är något som är fel??
Din tränare är ute och cyklar, man FÅR INTE starta en träningstävling (som P&J räknas som) när hästen är triangelmärkt och det har inget med om Svenska Ridsportsförbundet är inblandade eller ej.

Hästen får inte heller tränas på "tävlingsnivå" som så många här har talat om för dig redan.
Skrämmande att en tränare kommer med såna grundlösa påstående. Är hen licensierad av förbundet?
 
Hon vet mycket väl vad som gäller!!
Hon har väldigt bra kontakt med hästens tidigare ägare!
Min fråga var bara om jag fick eller inte!!
Men nu vet jag att jag inte får !!
Min tränare vet vad hon håller på med och de där med organisationen stod på nätet då hon läste upp de för mig under en lektion


Jag tränar inte för att tävla men så vill jag prova på i alla fall en p&j, men jag verkar inte få de. Så jag får väll köpa mig en annan häst ??????
 
Jag kan inte se några problem med att du hobbyhoppar på låg nivå som en del av hennes sätt att hålla sig fräsch. T-märkta hästar går att rida med såvida hästen är RÄTT riden och musklad och för att bibehålla en fräsch kropp behöver den hållas igång.
 
Håller med dig till 100% tycker de är fel att ta bort ett liv för att den har en missbildning men ändå funkar.
Hon är trots allt nybliven 13åring, ingen direkt ålder

hon tycker de är så rolig att jobba, ta små skutt och lite skogsturer, de är verkligen hennes grej
 
@Hästägare Jag tänker att detta är en fråga om moral. När en veterinär dömer ut en häst gjörs detta eftersom man bedömer att det inte ska eller mår bra av att användas till träning eller tävling. En P&J är i högsta grad en hårdare form av träning, som dessutom utförs på precis samma premisser som en tävling men med det undantaget att du inte konkurrerar mot dina motståndare. Alltså handlar frågan till stor del om man tycker det är försvarbart att utföra dessa handlingar för sin egen glädjes skull.
Saxat från Ridsportförbundets rekommendationer till arrangörer av P&J: "Tillåt inte att triangelmärkta hästar deltar: Låt inte triangelmärkta hästar delta i era pay-arrangemang. Svenska Ridsportförbundet riktlinjer för triangelmärkta hästar är följande: ”Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.” En triangelmärkt häst ska inte delta i arrangerade träningar i någon form, så även pay-arrangemang."
Saxat från en veterinärs öppna blogg ang. triangelmärkning: "Detta gäller hästar som bedöms kunna klara av att vara sällskapshästar eller ev användas till lättare promenadridning. Triangeln som man frysmärker hästen med gör att hästen officiellt märks så att ingen ska kunna träna den hårt eller åka på tävling med den."
 
Nej. Allt som kan härröras från det som gjorde att hästen triangelmärktes gäller inte försäkringen för. Har hästen dömts ut pga ryggen som i det här fallet lär alla typer av hältor som inte är en ren olycka som benbrott i hagen eller liknande vara sådant man får stå för helt själv. Självklart gäller inte försäkringen om hästen får ont i ryggen och behöver vård för det heller. Att döma ut en häst innebär ett väldigt urholkat försäkringsskydd och det är något man verkligen bör tänka igenom innan man triangelmärker en häst och om man är i färd med att köpa en häst som redan är triangelmärkt.
Jag trodde triangelmärkningen berörde livförsäkringen/användbarhet, inte veterinärvårdsförsäkringen? Men har aldrig har en triangelmärkt häst så har egentligen inte koll..
 
Vad ska jag göra med henne då liksom??

Man kan ju inte köpa en häst man vet är triangelmärkt och bli sur på att man inte får eller måste byta häst om man vill annat än man tänkt.
Det är bra att ha läst på före man köper något och inte litar på säljaren i fråga om vad man får och inte får.

Jag hade en bekant som köpte en fjordhäst med rött pass (ej klassad som godkänd) och blev sur att hon inte fick tävla på fjordhäst-SM som kräver grönt pass. Detta trots att hon visst vad hon köpte.
Köp rätt från början eller lev med beslutet.
 
Håller med dig till 100% tycker de är fel att ta bort ett liv för att den har en missbildning men ändå funkar.
Hon är trots allt nybliven 13åring, ingen direkt ålder

hon tycker de är så rolig att jobba, ta små skutt och lite skogsturer, de är verkligen hennes grej
Men alltså, hästen har ju haft såpass stora problem att dom har funderat på att ta bort hästen. Den fungerar för lättare ridning, det är inte så att hästen har varit symptomfri och att dom bara triangelmärkte för säkerhetsskull utan att hästen haft problem än.

Det är det som är problemet med triangelmärkta hästar. Jag valde att ta bort min häst istället för att triangelmärka då han var tvungen att jobba och ridas och aktiveras för att må bra psykiskt. Han vantrivdes fruktansvärt av att bara gå i hagen och gå lugna promenader. Alla hästar fungerar inte som skogsmullar eller till lugnare turer i skogen tyvärr.
 
Vad ska jag göra med henne då liksom??
Förklarade inte personen du köpte hästen av vad som gällde? Det kan helt enkelt inte stämma att hästen triangelmärktes för att den inte kunde göra galoppombyten,men det kanske är underförstått att den inte kunde göra det pga sin rygg? Det är kanske så att du inte fått all information? Jag hoppas det ordnar sig till det bästa för både dig och din häst och att du lyssnar på all information du fått här.
 
Men alltså, hästen har ju haft såpass stora problem att dom har funderat på att ta bort hästen. Den fungerar för lättare ridning, det är inte så att hästen har varit symptomfri och att dom bara triangelmärkte för säkerhetsskull utan att hästen haft problem än.

Det är det som är problemet med triangelmärkta hästar. Jag valde att ta bort min häst istället för att triangelmärka då han var tvungen att jobba och ridas och aktiveras för att må bra psykiskt. Han vantrivdes fruktansvärt av att bara gå i hagen och gå lugna promenader. Alla hästar fungerar inte som skogsmullar eller till lugnare turer i skogen tyvärr.
Det är så här jag tänker.... Även om min häst skulle kunna användas i avel och trivas med det så har jag aldrig någon garanti på att det blir så.
 
Jag trodde triangelmärkningen berörde livförsäkringen/användbarhet, inte veterinärvårdsförsäkringen? Men har aldrig har en triangelmärkt häst så har egentligen inte koll..
Nej tyvärr är det inte så men det är många som tror som du, att "bara" livvärdet är borta. Jag kollade upp det vid ett tillfälle när jag var lite intresserad av en ren sällskapshäst som var triangelmärkt men avstod just för att hästens försäkringsskydd blir så urholkat. En häst kostar ju tyvärr lika mycket i veterinärvård oavsett inköpspriset.
 
Håller med dig till 100% tycker de är fel att ta bort ett liv för att den har en missbildning men ändå funkar.
Hon är trots allt nybliven 13åring, ingen direkt ålder

hon tycker de är så rolig att jobba, ta små skutt och lite skogsturer, de är verkligen hennes grej

Du behöver inte ta bort hästen heller om hon fungerar med lätt, regelbunden motion. Det är träning/tävling som hästen inte får delta i, och ridningen bör hållas på en lagom nivå för hästens fysiska problem/begränsning. Förhoppningsvis har priset som du betalat för hästen varit avsevärt mycket lägre, än det hade varit om hästen inte haft några problem.
Om du däremot vill träna och tävla (p&j/p&r är träningstävling) så behöver du en annan häst. Det finns annat än att träna och tävla. Men det beror ju på vad du vill ha ut av ditt hästliv och vad som är viktigast för dig (om du inte har möjlighet att ha två hästar).

Triangelmärkningen är ju en "deal" med försäkringsbolaget. Hästen har bedömts inte hålla för aktiv ridning/körning och ägaren får ut en viss ersättning och märker hästen om hen vill det istället för att avliva. Det har alltså ingenting med någon annan organisation eller förening eller förbund att göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: Lilla_momma
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp