Triangelmärkning

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare smeagol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 078
S

smeagol

Att en triangelmärkt häst inte får tävla vet jag. MEN vilka tävlingar får den inte tävla?

Jag har en kompis som har tävlat en triangelmärkt häst på klubbtävling.
Jag kommer inte ihåg om det var hoppning eller dressyr.

Gäller inte den regeln på klubbtävling eller?
Hur är det med blåbärsklasser?

Vi har en gammal triangelmärkt ponny i stallet som jag ev. ska börja rida igång och den har tävlat i sina yngre dagar. och när jag fick höra att min kompis tävlat på T-märkt häst så blev jag ju såklart lite sugen också OM det nu är möjligt?

Sv: Triangelmärkning

"4. Triangelmärkning
Häst som försäkringsbolag efter den 1 januari 1990 har betalat ut delersättning för och som är triangelmärkt, får inte deltaga i Inbjudningstävling, Lokal tävling, Regional tävling, Nationell tävling eller Elittävling."

Se TR I. Mom 132, inte 150 som det feltryckt står i registret.

Hästar som är T-märkta innan 1990 då??

Eller så har alltså arrangörerna av klubbtävlingen begått ett stort misstag?

Hästar som är T-märkta innan 1990 då??

Eller så har alltså arrangörerna av klubbtävlingen begått ett stort misstag?

Det står inget om det. Jag var 3-4 år 1990 så jag vet inte heller om någon förändring skedde då.

Klubbtävlingar tycks man få starta i med triangelmärkt häst.

Hästar som är triangelmärkta före 1990 får tävlas... problemet är väl bara att alla dom nog är för gamla för att tävlas :D det var lite andra regler förr, det är därför...
Annars så brukar man få tävla klubbtävling med triangelmärkt häst om nu inte klubben har beslutat något annat, klubbtävling är ju inte riktig tävling...

Hästar som är triangelmärkta före 1990 får tävlas... problemet är väl bara att alla dom nog är för gamla för att tävlas :D det var lite andra regler förr, det är därför...
Annars så brukar man få tävla klubbtävling med triangelmärkt häst om nu inte klubben har beslutat något annat, klubbtävling är ju inte riktig tävling...

Nu vet jag väl inte om en 17-årig häst är för gammal för att tävlas ;)
Det finns många exempel på hästar och ponnyer som är äldre än så som tävlas. Grytåsa Kavat gick EM när han var 20 år. (Vill minnas att det var 20, kan ha varit 21 eller så också.)

Normalt triangelmärks ju inte föl eller väldigt unga hästar, så lägg till minst 5-6 år tll de 17 så blir det en bra bit över 20 år.

Normalt nej, men det inträffar. Jag påstår inte att det är vanligt, bara att det var rätt onödigt skrivet av Jezzie.

Det tycker inte jag var onödigt skrivet utan högst relevant.

Sen tycker jag att det är konstigt att man ens får tävla klubbtävling då hästen är triangelmärkt. Hästen är ju utdömd och det finns det ju en anledning till. Jag tycker att man ska vara försiktig här och verkligen göra klart för sig innan om hästen verkligen klarar den ansträngning det innebär, trots att det är på en låg nivå.

Det tycker inte jag var onödigt skrivet utan högst relevant.

Sen tycker jag att det är konstigt att man ens får tävla klubbtävling då hästen är triangelmärkt. Hästen är ju utdömd och det finns det ju en anledning till. Jag tycker att man ska vara försiktig här och verkligen göra klart för sig innan om hästen verkligen klarar den ansträngning det innebär, trots att det är på en låg nivå.

Det är väl högst irrelevant att skriva "problemet är väl bara att alla dom nog är för gamla för att tävlas" när det inte alls behöver vara så. Det är helt onödigt faktiskt.

Att det är konstigt är en helt annan sak. Grejen är att det finns hästar som är triangelmärkta, eller var på förslag att bli det, som blir friska igen. Jag har själv en sådan ponny. Nu vägrade vi triangelmärka henne och det är ju tur det.

Angående olämpligheten att tävla klubbtävling. För mig kan en klubbtävling vara en blåbärshoppning på ridskolan eller en blåbärsdressyr, och då har jag svårt att tro att den belastningen skulle vara hårdare än ett vanligt ridpass. Om hästen t.ex. ändå hoppas lite ibland hemma tror jag inte den tar mer skada av att hoppa 40 cm på en blåbärstävling. Sedan kanske man inte ska träna för att vinna KM i LA. Så spannet på vad som är en klubbtävling kan ju vara ganska stort.

om hästen fortfarande rids..kan den trsak runt LC,LB dressyr...hur ansträngande är det ...

Det är väl högst irrelevant att skriva "problemet är väl bara att alla dom nog är för gamla för att tävlas" när det inte alls behöver vara så. Det är helt onödigt faktiskt.

Att det är konstigt är en helt annan sak. Grejen är att det finns hästar som är triangelmärkta, eller var på förslag att bli det, som blir friska igen. Jag har själv en sådan ponny. Nu vägrade vi triangelmärka henne och det är ju tur det.

Alltså, jag vet inte om du missförstår mig totalt, jag har absolut inget emot hästar som är gamla och tävlas... Vad jag menade var om det nu inte framgick att det inte finns speciellt många hästar som är född före 1990 som tävlas... Som skrivet ovan triangelmärks ju inte speciellt många hästar som unghästar. Så man ska nog inte satsa på att köpa en häst som är triangelmärkt före 1990 för tävling..
Jag har själv triangelmärkt rätt så många hästar, några har varit fullt ridbara och ibland tävlats på klubbtävlingar..

Alltså, jag vet inte om du missförstår mig totalt, jag har absolut inget emot hästar som är gamla och tävlas... Vad jag menade var om det nu inte framgick att det inte finns speciellt många hästar som är född före 1990 som tävlas... Som skrivet ovan triangelmärks ju inte speciellt många hästar som unghästar. Så man ska nog inte satsa på att köpa en häst som är triangelmärkt före 1990 för tävling..
Jag har själv triangelmärkt rätt så många hästar, några har varit fullt ridbara och ibland tävlats på klubbtävlingar..

Grejen är att jag ansåg din kommentar som fullständigt onödig och irrelevant för den här frågan. TS skulle inte köpa häst utan undrade bara hur reglerna gällde.

Grejen är att jag ansåg din kommentar som fullständigt onödig och irrelevant för den här frågan. TS skulle inte köpa häst utan undrade bara hur reglerna gällde.

det är kanske andra som vill veta.... tyckte att det var relevant och absolut inte menat på något dumt sätt....

det är kanske andra som vill veta.... tyckte att det var relevant och absolut inte menat på något dumt sätt....

Hur ska det vara relevant? Infon var redan utlagd om från när det gällde och du la till infon om att de som var märkta innan 1990 fick tävla. Mer behövdes ju inte.

håller med om relevansen, förstår inte vad Lady_C hänger upp sig på, känns bara grälsjukt.

hästen får egentligen bara användas till promenadridning. Ingen regelbunden träning eller så.

Kolla vad som står i pappren från försäkringsbolaget. Det är mycket möjligt att det strider mot avtalet med försäkringsbolaget att tävla med hästen, även om det är på låg nivå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 542
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Göra i Borlänge?

Hund, Katt, Andra Djur