B

blindmelon

Detta är en spinoff på "Kommando" tråden och jag undrar vad era hundar kan för roliga tricks och hur ni lärde in det.
Min tik kan inte så mycket än men "high five", höger tass, vänster tass och "snurra" kan hon iallafall. Men snurret gjorde hon alltid då hon var liten och skulle få mat så det var bara att sätta ett ord på det :D . Jag vill lära henne "städa" och hämta saker men har inte kommit så långt än.
Hon sitter även om jag håller upp handen som ett stopptecken och sänker jag handen lägger hon sig ner. "Snurrar" jag med fingret så snurrar hon.
Så...vad kan era hundar för skojsiga trick ?
 
Sv: Tricks

Labben kan:
-räcka upp tassen
-"säg snälla" (om jag tex. gömmer bollen bakom ryggen, då pussas hon för att få den)
-rulla runt
-spela död (vi har dock lite problem med svansen, men en labbes svans lever ju sitt eget liv :p )
-skall
-balansera godis på nosen
-stanna kvar och vänta på varsågod för att få ta godis (eller komma in eller vad det gäller)
Tror det var allt, förutom sitt och ligg förstås.....

Lagotton har vi inte kommit så långt med än (4½ månad gammal)
-räcka upp tassen, först den ena sen den andra
-sitt
-ligg
-stanna kvar
-slå med tassen på handen för att man ska öppna näven
 
Sv: Tricks

Min hund Ronja kan:
- spela död
- "snurra"
- leka kurragömma
- sitt
- ligg
- stanna
- rulla runt
- skämmas (dvs Titta bort när man säger vad har du gjort? handtecken)
- Vacker tass
- ligga och lata i soffan :rofl: :rofl:
 
Sv: Tricks

Selma kan (förutom sitt, ligg osv)
- "dö" när man låtsas skjuta henne (snart ska hon lära sig att hoppa på tre ben också, när hon ställt sig upp igen :D )
- snurra
- rulla runt
- vicka på huvudet (man kan antingen säga "kan du vicka på huvet?" eller "är du gullig?")
- puss
- vinka när man säger "hej hej!"
- "give me ten"
- tassen
- skall
- jama som en katt
- morra (fast det är inte riktigt ett morr.. svårt att förklara :p )
- städa (lägger sina leksaker i en låda)
- lägga tvätt i tvättmaskinen, fast det är lite svårt.
- hämta vantar när man ska gå ut
- gapa (om man gapar själv så härmas hon :D )
 
Sv: Tricks

Oj, jag glömde...
Hon kan ju skall också och krypa(fast inte så långt). Håller just på att träna henne att "skämmas".
Om man är hemma och säger "ska vi åka till mormor och morfar" så springer hon till dörren och viftar hysteriskt med svansen. Sen när vi nästan är framme hos dom och hon börjar känna igen sig så sitter hon och piper med nosen tryckt mot rutan. och det brukar pågå dom sista två kilometerna :D
(Mormor och morfar för henne är ju självklart mina föräldrar)
Om jag säger "(min sambos namn) kommer nog hem snart" då springer hon till fönstren i vardagsrummet (två väggar är fönster) och spanar efter bilen. Då bilen kommer följer hon den med blicken tills han kört in i carporten och sen springer hon till dörren och trycker nosen mot den tills han kommer.
Vi har även en glasruta infälld i balkongen så på sommaren älskar hon att stå där och spana tillsammans med katterna :D
 
Sv: Tricks

Min hund är i trots åldern just nu och sedan bor jag inte hemma och har inte haft möjlig het till att träna så ofta men lite kan han med :P fast att han är en buse.

*Komma när man ropar, ibland :P andra hundar kan vara mkt mer intresant, men jobbar på det.
*sitt, ligg
*rulla runt
*sitta vackert, nästan
*söka sin leksak
*leka "kurragömma"
*nästan krypa
*skall men inte så bra på tyst :P
*tass
*varsegod
*stå
*sen flinar han här man kommer hem, ser lite roligt ut, och svansen går som en propell :D
 
Sv: Tricks

hemlig skrev:
-spela död (vi har dock lite problem med svansen, men en labbes svans lever ju sitt eget liv :p )
Nej men du har också märkt det! Om jag bara sitter knäpptyst så slutar hon vifta på svansen efter ett tag, men då räcker det att jag harklar mig så viftar hon som en galning igen.

Min hund kan
- vacker tass
- high five
- vinka
- sitta fint
- rulla runt
- krypa lite grann
- söka godis
- pussas, även om det kanske inte är det roligaste hon vet
 
Sv: Tricks

Loka kan lite skoj, föruttom Lk I, apportering och allt sånt som vi sysslar med (hon kan ju går som ett proffs i utställningsringen också):

- Gå slalom mellan mina ben
- High five
- Buga
- Rulla runt
- Hoppa över mina ben
- Gå bakom mig med framtassarna på min rygg

Nja, vi har tränat en del freestyle...

Sen kan de sånt som skall, vacker tass, godis på nosen allihopa.

//E
 
Sv: Tricks

Hmmm...ska se om jag kommer ihåg allt.
Förutom då sitt,ligg,stå och stanna. Som han kan både med tecken och röstkomandon
*Död hund
*Pang,då bli skjuten
*Vacker tass o sen andra tassen efter det
*Höger och vänster tass
*Sitt vackert
*Skall
*Godis på nosen
*Räkna , skäller ett visst antal ggr
*Rulla runt
*Sitt och ligg på finska
*Vad säger katten? Då skäller han
*Gå slalom mellan mina ben när jag går
*Krypa en bit
*Hämta sitt koppel
*Godis på nosen
*Hopp upp
*Varsegod
*Söka efter godis o leksaker
*Kurragömma
*Hoppa över mina ben
*Hoppa igenom mina händer, typ som ett agilitydäck
*Ta godis i luften, funkar inte alltid dock
*Skäms, han håller på att lära sig det
*Skaka, skaka när han är blöt, funkar inte alltid heller
*Stenen, då hoppar han upp på närmaste sten
*Trotoaren, då går han upp på trotoaren och går på den

Sen kan han annan aportering, platsläggande,inkallning,stanna efter halva vägen, framåt hopp, gå fot osv. Typiskt grundläggande lydnadsgrejor.
Han är även tränad i agility, men hoppar inte längre pga åldern. (Han är 10 år i år)
 
Senast ändrad:
Sv: Tricks

Min äldre hund kan, förutom lydnadsmomenten t.o.m. klass 2 och lägre klass:
Balansera godis på nosen
Gå på bakbenen
Gå sicksack mellan benen
Hoppa genom ring/armar
Kyssa på hand
Morra
Rulla en boll med nosen
Rulla runt
Räkna till tre
Skälla
Snurra på bakbenen
Spela död
Stå på bakbenen med framtassarna över huvudet
Vacker tass
Vinka
Yla

Min yngre hund kan, förutom lydnadsmomenten t.o.m. klass 2 och lägre klass:
Balansera godis på nosen
Gå sicksack mellan benen
Hämta kopplet
Hämta tidningen
Rulla runt
Skälla
Spela död
Spola på toan
Springa till husse med meddelanden
Vacker tass
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 664
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Inspirations tråd för lite trix att träna inne, ni vet sådant man kan experimentera med när man inte har något bättre för sig :angel...
Svar
12
· Visningar
3 028
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 605
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp