Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har det i båda tummarna sen så länge jag kan minnas. Opererade den vänstra för typ 15 år sen. Den hakar inte upp sig längre men jag har dåligt kraft i den. Höger är inte opererad och senaste tiden krånglar den mkt, men har gererellt problem med händer och fingrar.Jag har haft problem med att fingrar och tår liksom låser sig i konstiga lägen och jag får tvinga tillbaka dem i rätt läge.
Lite googlande säger att det kan vara triggerfinger/böjfinger.
Någon med erfarenhet? Kan det drabba tår också?
Ja, även tårna. Check på båda för mig.Jag har haft problem med att fingrar och tår liksom låser sig i konstiga lägen och jag får tvinga tillbaka dem i rätt läge.
Lite googlande säger att det kan vara triggerfinger/böjfinger.
Någon med erfarenhet? Kan det drabba tår också?
Så man kan få det i tårna med. Är det operation som gäller där med om man vill bli av med det?Ja, även tårna. Check på båda för mig.
Så man kan få det i tårna med. Är det operation som gäller där med om man vill bli av med det?
@turbofling finns det inga alternativ till operation? Hur går man till väga för att få hjälp?
Mina besvär kommer o går. Arbetsterapeut kan prova ut ortoser vid behov. Även ortopedtekniker kan vara till hjälp (skosulor/skor). Börja med närmaste arbetsterapeut/rehabmottagning.Så man kan få det i tårna med. Är det operation som gäller där med om man vill bli av med det?
@turbofling finns det inga alternativ till operation? Hur går man till väga för att få hjälp?
Jag vill helst inte operera. Känns som det är lite osäkert och mycket som kan gå fel.Det går att operera
Det låter ju inte som triggerfingrar. Fingrarna fastnar i böjt läge när det är triggerfingrar. Jag opererade två fingrar för det i våras och det blev jättebra. Men spikraka fingrar låter i mina öron som något annat.Dessutom är jag tveksam till att det faktiskt är triggerfinger. Borde inte fingrarna böjas då? Mina är ju spikraka..
Jag har triggerfinger i ena handen, har fått cortison spruta mot detta. Har hittills sprutat två ggr, men något års mellanrum. Har varje gång skrivit egen remiss till ortoped (tror jag det va).Jag vill helst inte operera. Känns som det är lite osäkert och mycket som kan gå fel.
Dessutom är jag tveksam till att det faktiskt är triggerfinger. Borde inte fingrarna böjas då? Mina är ju spikraka..
@Sassy jag fick en övning av arbetsterapeuten men på sex veckor gjorde det ingen skillnad alls. Jag har fortsatt göra den ändå men det känns minst sagt meningslöst.
De läkare jag har haft kontakt med har bestämt hävdat att man undviker att ge kortisonsprutor mer än 2 gånger. Kortisonet ökar risken för att senan går av, säger de.Jag har triggerfinger i ena handen, har fått cortison spruta mot detta. Har hittills sprutat två ggr, men något års mellanrum. Har varje gång skrivit egen remiss till ortoped (tror jag det va).
Känner att det är på gång igen, får jag mer problem än vad jag har idag ( känner bara stelhet än så länge) så kommer jag skriva remiss för cortison spruta igen.
Mitt finger fastnar i böjt läge, om man kan ha triggerfinger i rakt läge har jag ingen aning om men det handlar väl om senans rörlighet i leden så rent teoretiskt borde det vara triggerfinger när det fastnar i rakt läge eller?