Bukefalos 28 år!

Trimma hundens päls

K

Krummi

Jag funderar lite på trimning sv pälsen. Jag har en blandis (affenpinscher) som behöver trimmas. Nu är han trimmad med effilersax. Hur svårt är det att klippa hunden snyggt och jämt med den? Just nu är han korthårig hela ansiktet och kroppen med lite längre hår på halsen, öron och svans. Tyvärr är morrhåren även borta:( gillar inte det alls så jag har tänkt trimma honom som jag trimmade min Lhasa apso spara mustche (staving?) och ögonbrynen men trimma ner kropp och benen och putsa till svansen. Jag har inte tänkt trimma honom som affenpinscher och inte häller rycka håren. Jag har läst på om affenpinscher och trimning där stod det att endel klipper men dom flesta väljer att rycka.
Vad använder ni när ni trimmar er hund, effilersax eller trimmer? Hur lång Är pälsen efter att ni trimmat hunden? Jag skulle gärna välja trimmer men vet inte om han skulle uppskatta den:( lhasen vi hade använde vi trimmern och det funkade super, vi trimmade ner pälsen till 12 mm på sommaren och 22 mm på vintern.
 
Sv: Trimma hundens päls

Effileringssax är super! Det blir jämnt automatiskt =)
Det går säkerligen snabbare att använda klippmaskin dock, att vänja de vid ljudet går rätt lätt.

Men väljer man att klippa en trimras ska man också vara medveten om att pälsen förändras.
 
Sv: Trimma hundens päls

jag har griffoner, vilket är en systerras till affenpinscher, och persoligen skulle jag aldrig klippa pälsen, om inte hunden led väldigt mycket vid trimning (plockning). detta just för att pälsstrukturen kan förändras så mycket. som det är nu är mina i princip vattenavstötande, och så fort lera har torkat i pälsen ramlar det av av sig självt.
du vill ju inte trimma, så då skulle jag rekommendera att använda den klippmetod som var enklast för dig (och som hunden accepterar), sax eller rakmaskin spelar nog ingen större roll.
 
Sv: Trimma hundens päls

Ok, har varit lite orolig för att det ska bli ojämt med effilersax. Jag får prova när det är dags att trimma nästa gång:) tiden spelar inte nån större roll utan bara att det blir snyggt.
Jo att pälsen blir annars:) men då han redan är trimmad så vet jag hur hans päls är när den är trimmad.
 
Sv: Trimma hundens päls

Jag har aldrig provat plocka tidigare så jag har ingen erfarenhet av det och vet inte alls hur man gör:( Annars hade jag provat för att se vad han tycker om det. Även om jag tror att risken är stor att han inte alls gillar det:( han är ganska känslig av sig.
 
Sv: Trimma hundens päls

själva plockandet i sig är inte speciellt svårt, ta några enstaka hårstrån i taget och håll emot huden samtidigt som du rycker lite grann. på de flesta ställen på kroppen sitter stråna "lösa" när de är mogna att plockas, men inte på alla, och då kan det kännas för hunden.
det svåra med trimning är att få till att det ska vara kort här och långt där osv osv, men ska du inte ställa ut din hund så kan man ju göra som man vill och som är enklast.
om du vill lära dig under handledning så hitta närmsta uppfödare (eller ägare som trimmar själv) av ospecifiserad trimras (funkar med tax, olika griffonraser, en del terriers osv) och be om hjälp. de flesta är ytterst vänliga och hjälpsamma, spec mot någon form av mindre ersättning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 706
Senast: Wenniz
·
Kropp & Själ Hej Sambon önskar sig en ny hår trimmer i julklapp. Vet inte riktigt vilken man ska köpa? Den ska kunna klippa kort(1 mm allafall), den...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Bufera
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 353
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund För ett tag sedan fick jag bra tips och råd om hur jag skulle trimma min dvärgschnauzer som nu har hunnit bli 5 månader. Jag trodde då...
Svar
5
· Visningar
1 377
Senast: Apollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp