Hur mycket pälsvård kräver er hund?

Har dvärgschnauzer som trimmas och ställs ut emellanåt.
Är dålig på att kamma underull så det blir mest att jag gör det när det är dags för trim :o
borstar benhår och skägg när det känns som att det behövs, men inte ens det blir varje vecka. Kanske varannan om ens det!
Tar inte många minuter att dra igenom det med kardan.
Badas när de känns skitiga vilket kan vara allt från en gång i veckan till mer sällan. Beror på vädret, vad de ätit, om de hittat något äckligt ute etc.
Det som tar längst tid är ju trimningen. Orkar sällan göra allt på en dag utan delar upp det på flera sittningar.
Men för mig tar det kanske allt som allt inkl trim, rak och klipp typ 4 timmar för att göra en hel hund. Men då gör jag väldigt noggrant och snyggt! Min uppfödare tar det kanske 1,5 timmar för att göra en hel hund så stor skillnad. Trimmar typ en gång i månaden.
Fäller inget.
 
Viggo (blandras, har typ yorkshireterrierns päls) klipper jag med maskin typ var 3e månad. Klipper ansiktet för hand. Allt som allt tar det ca 45 min. Borstar inget däremellan. Kan borstas typ 1-4 ggr om det skulle ta längre tid mellan klippningarna. Han duschas med schampoo kanske 4-5 ggr om året.

Gripa (schäfer) borstas I några veckor kring löp då det är då hon fäller. Annars fäller hon så gott som inget alls. Har nog schamponerat henne typ 2 ggr. Hon är dryga 3 år.

Dom torkas oftast bara av även om de varit skitiga. På schäfern faller all skit av så fort hon torkat. Blandisen har ju oftast kort päls och då blir han inte heller direkt skitig.
 
Har dvärgschnauzer som trimmas och ställs ut emellanåt.
Är dålig på att kamma underull så det blir mest att jag gör det när det är dags för trim :o
borstar benhår och skägg när det känns som att det behövs, men inte ens det blir varje vecka. Kanske varannan om ens det!
Tar inte många minuter att dra igenom det med kardan.
Badas när de känns skitiga vilket kan vara allt från en gång i veckan till mer sällan. Beror på vädret, vad de ätit, om de hittat något äckligt ute etc.
Det som tar längst tid är ju trimningen. Orkar sällan göra allt på en dag utan delar upp det på flera sittningar.
Men för mig tar det kanske allt som allt inkl trim, rak och klipp typ 4 timmar för att göra en hel hund. Men då gör jag väldigt noggrant och snyggt! Min uppfödare tar det kanske 1,5 timmar för att göra en hel hund så stor skillnad. Trimmar typ en gång i månaden.
Fäller inget.
4 timmar :nailbiting:
När jag klippt ner puffen från helpälsad till väldigt korthårig har det kanske tagit 3-4 timmar fast nu tar det mellan 50 och 70 minuter beroende på hur lång tid det går mellan gångerna. Hans päls är så len att den liksom sugs fast vid kläderna. Jag har särskilda kläder för att trimma, antingen en särskild sorts t-shirts av material som är extra lätta att tvätta där pälsen inte fastnar plus ett par tröjor som är förstörda för alltid pga att det inte går att få bort pälsen trots rollning, dammsugning och tvätt.

Jag trimmar var tredje vecka för att det inte ska ta så lång tid, väntar jag ännu längre som förr då jag trimmade var tredje månad tog det lätt 90 minuter men det orkar jag inte och då hann pälsen bli så lång att jag behövde borsta honom varje dag, nu borstar jag aldrig kroppen på honom, bara luggen och svansen. Det gör så sjukt ont i kroppen att trimma för det är ingen ergonomisk ställning att sitta i. Jag har inget trimbord utan sitter på golvet.

Ser det inte väldigt roligt ut med halvtrimmad hund? :D Hinner pälsen växa sig lång?
 
Angående bad gör jag också det när det behövs, kan passa på när vi ändå ska tvätta benen efter en promenad och då tar jag in båda i duschen samtidigt som jag gör även efter promenaderna och så tvättar jag dom, torkar lite snabbt och så kör dom racet här inne efteråt, väldigt smidigt. Sån otrolig skillnad mot när puffen var helpälsad då det tog en timme efter duschen med borstning och föning. Nu torkar jag av det värsta med handduken och resten torkar snabbt.

Gammelhunden har en vana att rulla sig i allt möjligt äckligt som bajs efter random djur i skogen, döda paddor, fiskar, fåglar och andra döda djur och favoriten är kohagen där han rullar runt i kobajs i ren glädje så där får han inte längre gå lös :D

Ska bli spännande att se hur unghunden gör nu när det blir vår första vår och sommar tillsammans.
 
4 timmar :nailbiting:
När jag klippt ner puffen från helpälsad till väldigt korthårig har det kanske tagit 3-4 timmar fast nu tar det mellan 50 och 70 minuter beroende på hur lång tid det går mellan gångerna. Hans päls är så len att den liksom sugs fast vid kläderna. Jag har särskilda kläder för att trimma, antingen en särskild sorts t-shirts av material som är extra lätta att tvätta där pälsen inte fastnar plus ett par tröjor som är förstörda för alltid pga att det inte går att få bort pälsen trots rollning, dammsugning och tvätt.

Jag trimmar var tredje vecka för att det inte ska ta så lång tid, väntar jag ännu längre som förr då jag trimmade var tredje månad tog det lätt 90 minuter men det orkar jag inte och då hann pälsen bli så lång att jag behövde borsta honom varje dag, nu borstar jag aldrig kroppen på honom, bara luggen och svansen. Det gör så sjukt ont i kroppen att trimma för det är ingen ergonomisk ställning att sitta i. Jag har inget trimbord utan sitter på golvet.

Ser det inte väldigt roligt ut med halvtrimmad hund? :D Hinner pälsen växa sig lång?

Ja alltså kroppen handplockas ju inklusive huvud, öron, ben och svans. Sen ska vissa delar rakas med maskin och övergångar effileras med sak. Alla kanter ska klippas rakt med sax till exempel skägg, ögonbryn, öronkanter, underlinje och tassar.
Hunden ska badas och fönas också och eftersom jag är noggrann och inte så snabb så tar det typ fyra timmar medan det för de flesta uppfödare som trimmar många hundar tar max två timmar. Men det beror också på hur lång pälsen är, vissa gånger tar det vara 1-2 timmar. En dvärgschnauzer har flera lager päls som ska jobbas upp.
Trimma heter det inte när man rakar eller klipper så det du gör med din puff är inte trimma ;)
Och jo, eftersom jag delar upp pälsvården över flera dagar ibland så kan de se lite roliga ut :laugh:

För mig är trimbord, sadelstol och trimkläder ett måste!
 
Borstar vid fällning typ och efter eventuellt bad vilket sker vid behov. Väldigt tacksam päls men jag vet att det finns dom med samma ras som behöver borsta mer regelbundet så de inte får tovor där de har längre päls. Trimmas aldrig då det inte är en sån ras, har tibetansk spaniel.

Jag har bara haft fällande raser men förutom under fällning så blir det inte så mycket päls faktiskt, då blir det mer päls efter katten i soffan :angel:
 
Tycker pälsvård är dötrist så min västgötaspets är perfekt. Borstar typ en gång per år vid fällning och likaså med bad. Torkar mage och tassar vid lera. Mycket smidigt.
 
Alldeles för mycket 🤗
Jag avskyr pälsvård men äger 4 stycken pälsmonster 🤗
Drömmer om en nakenhund.
 
Har två dvärgpinschrar. Spenderar i princip 0 tid på pälsvård. Borstar dem lite när de fäller ca 2 gånger per året och duschar dem kanske 2 ggr/året eller om de rullat sig i något äckligt.
 
Alldeles för mycket 🤗
Jag avskyr pälsvård men äger 4 stycken pälsmonster 🤗
Drömmer om en nakenhund.
Det är lite jobb med nakenhundar också, det finns olika graderingar på hur mycket päls dom har men i princip alla behöver viss vård av päls eller annars huden. Min har högsta graden men jag tycker det är bra för då är håren så täta att man inte tänker på honom som otrimmad eller att jag inte tagit hand om pälsen för han är helt slät och len, vissa har ju liksom enstaka hår eller en rand på ryggen med hår och liknande och då syns det ju tydligare när dom inte är nytrimmade. För att dom ska vara i utställningsskick behöver man raka hela kroppen och ansiktet och borsta cresten. Klipper honom gör jag en till två gånger i veckan och borstar varje dag. Men det är smidigt och ingen fällning alls och i och med att dom hanteras mycket från början brukar det inte vara så krångligt. Jag ställer inte ut men vill att både puffen och nakenfisen alltid ska vara presentabla även nu på vintern när dom oftast har täcke på sig ute. Dom får gå nakna runt husen men annars är det täcke på.
 
Ja alltså kroppen handplockas ju inklusive huvud, öron, ben och svans. Sen ska vissa delar rakas med maskin och övergångar effileras med sak. Alla kanter ska klippas rakt med sax till exempel skägg, ögonbryn, öronkanter, underlinje och tassar.
Hunden ska badas och fönas också och eftersom jag är noggrann och inte så snabb så tar det typ fyra timmar medan det för de flesta uppfödare som trimmar många hundar tar max två timmar. Men det beror också på hur lång pälsen är, vissa gånger tar det vara 1-2 timmar. En dvärgschnauzer har flera lager päls som ska jobbas upp.
Trimma heter det inte när man rakar eller klipper så det du gör med din puff är inte trimma ;)
Och jo, eftersom jag delar upp pälsvården över flera dagar ibland så kan de se lite roliga ut :laugh:

För mig är trimbord, sadelstol och trimkläder ett måste!

Jag kallar det trimning eftersom jag har trimmrar och har alltid sagt så men vet att det är olika saker
 
Alldeles för mycket 🤗
Jag avskyr pälsvård men äger 4 stycken pälsmonster 🤗
Drömmer om en nakenhund.
Fast i jämförelse med ett pälsmonster blir det ju inte mycket med en nakenhund :D Dessutom är dom helt underbara och gosiga så det finns mycket som talar för deras fördel :love:
 
Dvärgschnauzer, borstar kammar en gång i veckan. Hygienklipper en gång i månaden och klipper då även runt tassar och mellan trampdynor. Typ en halvtimme i veckan. När jag klipper henne tar det längre tid, brukar dela upp det på 2 dagar. Klipps typ var 10e vecka, två timmar ena dagen ich en timma andra dagen. Badas vid behov, men skägg och benhår i alla fall en gång i månaden, ibland två.
 
Två australian shepherds. Ingen pälsvård alls. Klipper under tassarna för att slippa lika mycket lera och sand samt isbollar mellan tårna när det är snö. Borstar lite då och då för att det är mysigt. Under fällning kan jag borsta extra och duscha bara för min egen bekvämlighet.
 
Borderterrier. Trimmas ner 2 ggr/år. Däremellan lite puts om det är utställning, men annars inget. Badas efter trimning. Trimningen tar ca 2 timmar för hela hunden.
 
Duschar henne kanske varannan vecka på sommaren (gillar att skita ned sig i skogen, stryka sig i bajs och sådant kul) men på vintern har hon täcke och det är mindre skit att grisa ned sig i så då blir det inte så ofta. Slät päls utan underull så gör inget annat direkt 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 158
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 993
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 477
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp