Bukefalos 28 år!

Trissa In Memorian!

KungTulle

Trådstartare
För ett antal år sedan hittade polisen i Skurup en minigris. Hon sprang lös och ingen ägare anmälde sig. Minigrisen skulle avlivas. Det stod en sista chansen annons på Blocket.

Den såg jag och ringde på den. Åkte dit och kom hem med en gris. Här hade hon det bra och fick mat och pyssel och en trygg tillvaro i flocken med de andra grisarna.

Jag döpte henne till Trissa.

Ett problem hade vi. Trissa lät mig inte klippa hennes klövar. Inte ens med lock och pock och inte ens med lurendrejeri gick det. Stark var hon också så det gick inte att hålla fast henne och klippa.

Veterinären fick alltså komma hit och söva henne så att jag i lugn och ro kunde klippa klövarna när de var för långa.

I fredags var det dags igen.

Men efteråt vaknade hon inte hon sov och hon sov. Ibland vaknade hon litet och satte sig halvägs upp. Då trodde jag att hon snart skulle på benen igen. Men sedan somnade hon igen. Vid ett tillfälle vaknade hon till ytterligare litet mera. Då var hon rädd och grät högt precis som ett litet människobarn. Det var riktigt otäckt, men jag hoppades att det var övergående på väg till att hon skulle komma på benen igen. Jag satt hos henne och kliade henne. Efter ett tag lugnade hon sig igen och somnade.

Hon andades lugnt och helt normalt.

Jag var ute flera gånger på natten och kollade henne.

I morse ringde jag veterinären. Han kom ganska snart och gav henne uppvakningsspruta. Efter nästan en timme hade ingen förbättring skett. Hon var helt enkelt inte kontaktbar.

Vi tog beslutet att avliva henne.

Det händer ibland att både djur och människor inte kommer till medvetande igen efter narkos. Exakt varför vet ingen.

:(

Så nu finns ingen Trissegris kvar längre.... men hon hade i alla fall i flera år en trygg plats hon kunde kalla sin egen.

Trissa foto fr hösten 2007:

EnbetnksamTrissa8sep2007.jpg


/KT
 
Sv: Trissa In Memorian!

Men shit vad hemskt. Stackars lilla grisen. :cry:

Jo men man får se det som så att en gris som går i alldeles för långa klövar lider för varje steg hon tar. Allting blir fel och ofta får de ont i ryggen också. Dvs daglig plåga.

Detta får man i de fall man inte kan klippa klövarna utan nedsövning väga mot risken med att söva grisen kanske en gång var 1,5 e år på ett ungefär.

Jättehemskt att hon snedtände på narkosmedlet men hon behövde VERKLIGEN klippas i klövarna nu att ha haft henne utan klippning hade varit djurplågeri.

Aknot som sövdes samtidigt vaknade upp kort efter klippningen och mår precis som vanligt.

/KT
 
Sv: Trissa In Memorian!

Jag menade absolut inte att det var fel att söva henne för att klippa klövarna, utan att det var synd att det fick så tråkiga konsekvenser. Men som du själv säger, det är ju en risk man tyvärr får räkna med. :(
 
Sv: Trissa In Memorian!

Jag menade absolut inte att det var fel att söva henne för att klippa klövarna, utan att det var synd att det fick så tråkiga konsekvenser. Men som du själv säger, det är ju en risk man tyvärr får räkna med. :(


Oj. Förlåt om du trodde jag var sur på deg. Jag menade ju inte så.

/KT
 
Sv: Trissa In Memorian!

Det var absolut inte så jag tog det, så det är ingen fara. Fick mer intrycket att du trodde att jag tyckte det var jättehemskt att söva grisen för en sån sak som klövklippning och att du var tvungen att försvara ditt agerande. (Var du med på den? ;))

Nej, klart att klor, klövar eller hovar måste klippas på ett eller annat sätt, och måste man söva dem så måste man. Tråkigt att det gick så fel den här gången bara.
 
Sv: Trissa In Memorian!

grymt tråkigt, har en minigris sj hemma som inte gillar klövklippninge heller, men uppfödaren sa att ge griseknoen lite öl så blir han lite sömning, och det har faktiskt funkat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 484
Senast: Dino
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 972
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Den tunga baksidan. Stunden är snart här då min högt älskade Cerberus kommer behöva få somna in. Det kan bli i morgon, det kan bli om...
Svar
14
· Visningar
2 658
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 329
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp