Trist utveckling här på forumet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med de som säger att de där reglerna kanske inte gått fram till moderatorerna. Jag har fått en varning under alla år på buke. Det var för ett par månader sedan. Jag fick en notis bland de andra notisarna att moderatorn delat ut en varning. Inget mail med förklaring. Så är det nåt Gunnar har som regel bör det nog kommuniceras bättre.

Med det sagt. Bukefalos är ett företag och ingen demokrati så sett. Jag har full förståelse för att moderatorer har andra jobb och att det kanske blir lite godtyckligt ibland. Däremot tycker jag inte att det ska gå ut och sägas i trådar som denna att alla varningar alltid följs av ett mail för det stämmer helt enkelt inte. För min del kvittar det dock, jag kan leva utan tillkommande mail för en varning på 25 år ;)
Nu vet jag inte hur mycket nytta det är att svara, men jag har inte skrivit att vi skickar mail, det gör vi inte.
Det går ut en automatisk notis samt ett PM (Konversation), se exempel nedan:
"Witcher,

Du beter dig olämpligt i ditt inlägg (Dejtingtråden 27) det bryter mot reglerna. Inlägget kan ha ändrats eller raderats.

Ditt användarkonto kan ha fått restriktioner på grund av detta. Försök tänka på detta och följa reglerna framöver. "

Möjligen kan vissa missa att det finns en länk där. I det här fallet bad användaren om en ytterligare förklaring och fick också detta.
 
Läs tidigare inlägg om varför man ej kan påverka moderering. När det ej fanns någon. Förutom banna knappen.

Alltså helt ärligt. Om jag i den sitsen upplevde att jag (vid olika tidpunkter, alltså ej mitt i något bråk o dyl) försökt kontakta några olika moderatorer samt Gunnar för att ÖDMJUKT försöka få reda på vad jag inte förstod förväntades av mig och fick exakt NOLL svar. Då hade jag känt mig så malplacerad att jag självmant lämnat faktiskt.

Jämför med fb-grupper. Jag AVSKYR oftast både modereringen och idioterna (förlåt, jag har extremt dåligt tålamod med människor i allmänhet) till användare. Inte fasen går jag med där, drar upp ämnen de inte gillar bara för att jag tycker de har fel, ifrågasätter deras svar och sedan tycker att modereringen är skit när jag blir utslängd. Jag är inte med i de grupperna. Jag föredrar att engagera mig i situationer jag förstår och har utbyte av, alternativt studera utifrån.

Tillägg. Sista stycket förtydligar jag alltså INTE är menat som någon sorts pik till dig utan är min reflektion över sammanhang på nätet där jag behöver förhålla mig själv till att bli modererad. På insta tex kan jag ju skriva vad skit jag vill inom deras regler och blocka folk hejvilt om jag känner för det.
 
Det blir ofta enklare att förstå med konkreta exempel och jag ger ett sådant:

Om inte jag helt missförstått är det mot reglerna på forumet att diskutera enskilda forumanvändare, i synnerhet när dessa är avstängda. Det är en rimlig regel och det är logiskt att det särskilt gäller avstängda.

I ditt inlägg hänger du ut en avstängd forumanvändare genom att skriva att denne upprepade gånger har varnats för ”en elak, otrevlig stil i sina inlägg”, du skriver även hur många varningar användaren fått under det senaste. Det inte svårt att förstå, eller ta reda på, vem det gäller.

Objektivt sett är det ett klart brott mot forumregeln ovan, det går inte att se på något annat sätt. Jag skulle också säga att det är mot en generell nät-etikett att göra så och det har extra tyngd genom att du skriver i egenskap av ansvarig för forumet. Sen är det såklart i slutändan du som avgör vad du vill skall gälla på Bukefalos och om det är det inte så mycket att orda om.

Det jag har gjort är att peka på behovet av tydligare regler och hur gilla-funktionen påverkar diskussioner, två frågor jag tycker är väl värda att fundera över men jag tror inte jag kan nå fram så det känns inte direkt meningsfullt för mig att fortsätta diskussionen.

Men på riktigt ? 😳 Jag är helt förundrad över hur du och några till utifrån idoga inlägg i det här ämnet (flera trådar) räknar vem som trycker gilla på x persons inlägg, bedömer och klassificerar folk utifrån det, scannar vilka som är bannade osv. Och nu detta - att någon är UTHÄNGD pga redogörelsen från @Gunnar ? 😳 Det går att ta reda på det mesta om man lägger manken till och är lite allmänt familjär vid sociala medier, men det är rätt vital skillnad mot att information skulle getts här av admin som enligt dig då hänger ut en individ 😳
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur mycket nytta det är att svara, men jag har inte skrivit att vi skickar mail, det gör vi inte.
Det går ut en automatisk notis samt ett PM (Konversation), se exempel nedan:
"Witcher,

Du beter dig olämpligt i ditt inlägg (Dejtingtråden 27) det bryter mot reglerna. Inlägget kan ha ändrats eller raderats.

Ditt användarkonto kan ha fått restriktioner på grund av detta. Försök tänka på detta och följa reglerna framöver. "

Möjligen kan vissa missa att det finns en länk där. I det här fallet bad användaren om en ytterligare förklaring och fick också detta.
Ja , det säger ju ingenting om inlägget har raderats. Vilket många gånger är fallet.
Dessutom säger det autosvaret inget om vilken regel man har brutit mot.

Ja, dessutom hänger du ut mig för alla andra nu.
 
Jag har insett att man ska vara civiliserad, ha självinsikt och allmänt bete sig som en människa och inte en kretin så blir man nog inte varnad eller bannad 🥰
Ja , det säger ju ingenting om inlägget har raderats. Vilket många gånger är fallet.
Dessutom säger det autosvaret inget om vilken regel man har brutit mot.

Ja, dessutom hänger du ut mig för alla andra nu.


Återigen, ett tips i all välmening 🥰
 
Det blir ofta enklare att förstå med konkreta exempel och jag ger ett sådant:

Om inte jag helt missförstått är det mot reglerna på forumet att diskutera enskilda forumanvändare, i synnerhet när dessa är avstängda. Det är en rimlig regel och det är logiskt att det särskilt gäller avstängda.

I ditt inlägg hänger du ut en avstängd forumanvändare genom att skriva att denne upprepade gånger har varnats för ”en elak, otrevlig stil i sina inlägg”, du skriver även hur många varningar användaren fått under det senaste. Det inte svårt att förstå, eller ta reda på, vem det gäller.

Objektivt sett är det ett klart brott mot forumregeln ovan, det går inte att se på något annat sätt. Jag skulle också säga att det är mot en generell nät-etikett att göra så och det har extra tyngd genom att du skriver i egenskap av ansvarig för forumet. Sen är det såklart i slutändan du som avgör vad du vill skall gälla på Bukefalos och om det är det inte så mycket att orda om.

Det jag har gjort är att peka på behovet av tydligare regler och hur gilla-funktionen påverkar diskussioner, två frågor jag tycker är väl värda att fundera över men jag tror inte jag kan nå fram så det känns inte direkt meningsfullt för mig att fortsätta diskussionen.
Som du själv skriver, det är tydligen svårt att förstå utan konkreta exempel varför jag använde det utan att nämna användarnamn. Det som ett svar på din fråga som innehöll en hel del osanning och hittepå.

Jag har tagit bort de reaktioner som var till mest problem och sagt att ni skall rapportera om ni anser att någon användare missbrukar reaktionerna. Jag kommer inte helt ta bort reaktionerna. Det är inte möjligt att ta bort enskilda reaktioner under inlägg. Ser vi återkommande dåligt beteende genom reaktioner från en användare kan den varnas. Detta har redan informerats om i en annan tråd.

Jag anser inte att det går att få tydligare regler, vi kan inte skapa regler för varje tänkbar situation. Du och andra måste lita på att vi gör vårt bästa för att vistelsen här skall bli så bra som möjligt för så många som möjligt.
 
Ja , det säger ju ingenting om inlägget har raderats. Vilket många gånger är fallet.
Dessutom säger det autosvaret inget om vilken regel man har brutit mot.

Ja, dessutom hänger du ut mig för alla andra nu.

Men alltså lite självinsikt måste kan ju faktiskt kunna kräva efter x antal upprepningar som till slut lett till en längre tids banning?

Nu antar jag helt fräckt (förlåt om det kommer ett svar senare men det gör sällan det från dig när man lagt tid och engagerat sig för att försöka förklara något du säger du inte förstår, det har jag för sent insett) att du inte kommer svara mig på mitt förra inlägg till dig. Har du neutralt och ödmjukt bett om hjälp av mod/fad för att försöka förstå vad som önskas av dig här inne och som de uppenbarligen tycker du har stora problem med att förstå?
 
Fast vilket nick du tidigare använde har jag misstänkt länge långt innan den här tråden startades

Jag insåg att hen var tillbaka under nytt nick på första inlägget jag läste och det var den senaste gången jag blev raderad (tror jag 😅) när jag passivt aggressivt ifrågasatte vem hen var för jag bara blev så galet trött/ledsen/provocerad/uppgiven/otrygg och skrev innan jag tänkte. Förstår helt varför det togs bort trots att jag inte skrev något elakt alls. Det är bla det jag menar med att det inte går att ha något svartvitt system som alla utomstående kommer förstå och hålla med om.
 
Den andra en användare som samlat ihop ett antal varningar genom åren (närmare 20), vanligen för en elak, otrevlig stil i sina inlägg. Hen har just nu tre varningar under mindre än en månad vilket borde leda till en veckas avstängning.



Om man återkommande varnas för otrevligt beteende tycker jag man skulle försöka ta detta till sig och försöka ändra det sätt man skriver på.
Note: Det är inte jag för omväxlingsskull :bump::bump::p

Och i andra delen,så man ska kunna skriva sig ur hålet? Tex Om du säger vad dycker du om min nya skjorta?
1:svarar Fin men inte i min smak
Jag,svara ,Den är skitful!

Samma svar på olika sätt,vilket gör att jag varnas/bannas medans den smorde klarar sig .........igen! För det är så det har varit många gånger.
 
Note: Det är inte jag för omväxlingsskull :bump::bump::p

Och i andra delen,så man ska kunna skriva sig ur hålet? Tex Om du säger vad dycker du om min nya skjorta?
1:svarar Fin men inte i min smak
Jag,svara ,Den är skitful!

Samma svar på olika sätt,vilket gör att jag varnas/bannas medans den smorde klarar sig .........igen! För det är så det har varit många gånger.
Fast alltså, tycker du verkligen det är konstigt? Den typen av moderering hoppas jag innerligt fortsätter. Det är ju inte så att man behöver vara übersmart för att kunna tänka till och formulera sig på ett trevligt sätt. Och klarar man inte av det, ja, då kanske man ska undvika att svara i såna situationer.
 
Men alltså lite självinsikt måste kan ju faktiskt kunna kräva efter x antal upprepningar som till slut lett till en längre tids banning?

Nu antar jag helt fräckt (förlåt om det kommer ett svar senare men det gör sällan det från dig när man lagt tid och engagerat sig för att försöka förklara något du säger du inte förstår, det har jag för sent insett) att du inte kommer svara mig på mitt förra inlägg till dig. Har du neutralt och ödmjukt bett om hjälp av mod/fad för att försöka förstå vad som önskas av dig här inne och som de uppenbarligen tycker du har stora problem med att förstå?

Det är lite svårt att fråga om ett raderat inlägg efter 3 månaders banning. Hörredu, kan du citiera mitt inlägg som inte finns och förklara för mig vart jag uttryckte mig otrevligt. Jag tror det är rätt glömt vid det laget...
 
Fast alltså, tycker du verkligen det är konstigt? Den typen av moderering hoppas jag innerligt fortsätter. Det är ju inte så att man behöver vara übersmart för att kunna tänka till och formulera sig på ett trevligt sätt. Och klarar man inte av det, ja, då kanske man ska undvika att svara i såna situationer.
Nej jag tycker inte man ska kunna slicka röv o klara sig, min melodi är rak o ärlig.
 
Nu vet jag inte hur mycket nytta det är att svara, men jag har inte skrivit att vi skickar mail, det gör vi inte.
Det går ut en automatisk notis samt ett PM (Konversation), se exempel nedan:
"Witcher,

Du beter dig olämpligt i ditt inlägg (Dejtingtråden 27) det bryter mot reglerna. Inlägget kan ha ändrats eller raderats.

Ditt användarkonto kan ha fått restriktioner på grund av detta. Försök tänka på detta och följa reglerna framöver. "

Möjligen kan vissa missa att det finns en länk där. I det här fallet bad användaren om en ytterligare förklaring och fick också detta.
Ok. Jag svarade på "Man skall alltid få ett PM om att man varnats, detta innehåller en anledning, oftast otrevligt beteende samt en länk till tråden och inlägget man varnats för. Ibland kan inlägget ha raderats vilket kan göra det lite svårare att förstå. Är man bannad kan man inte läsa eller skicka PM, då får man vänta tills banningen släppt. ".
Så är inte fallet. Jag blev varnad och det enda som kom upp var att X moderator har delat ut en varning till dig på notiser. Inget medföljande PM. Så nej. Det skickas inte, för uppenbarligen är det fler som inte får dessa PM i så fall. Som sagt, jag kan leva med det.. Utan problem. Jag kommer väl överrens med de flesta av moderatorerna och hela den tråden gick nog över gränsen. Men det bli lite motförhållanden att säga att varningar följs av PM att att man har varnats. Det gör det inte.
 
Det är lite svårt att fråga om ett raderat inlägg efter 3 månaders banning. Hörredu, kan du citiera mitt inlägg som inte finns och förklara för mig vart jag uttryckte mig otrevligt. Jag tror det är rätt glömt vid det laget...

Jag ger upp återigen. En användare får inte 3 månader banning som en blixt från en klar himmel, det är mycket hen inte fattat innan det sker. Eller så är forumet inte rätt plats för en själv.
 
@dobbis det var inget vidare exempel. Och det hade nog inte renderat i något alls. Om du hade skrivit "Hur kan någon tänkande människa ens fundera på om den är snygg, den är gräslig." kanske du hade fått det borttaget om någon rapporterat eller sett det.

Varför ens svara om du bara skall vara elak. Rak och ärlig? Ser det nog mer som en otrevlig idiot, om man skall vara ärlig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 052
Senast: mars
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp