För det första är det väldigt barnsligt att börja kalla någon besserwisser som du kallade Nina83.
Men iofs, besserwisser betyder ju bättre vetande och det stämmer ju.

Hur gammal är du?
Du sätter dig emot kunskaper om foder och analyser bara för att du känner dig tvingad?
Jag lider med dina hästar :smirk:
Att vara så inskränkt och inte vilja ta emot nya kunskaper är både oansvarigt mot sina djur och dumt :mad:

Man KAN fodra med ögat, men hur du än vrider och vänder på det kan du a l d r i g göra en lika bra foderstat med ögat som med rätt värden.

Varför väljer du att medvetet gå emot kunskaperna?
Och foder är lika viktigt för alla hästar, vare sig de är fritidshästar eller tävlingshästar.
de behöver alla mineraler, protein och energi i rätt mängd.

Sorgligt att det finns folk som är so ovilliga att lära sig!
 
"Christina Plank har ju skrivit i sin bok att det som står där är en riktlinje och inte en lag som man ska följa slaviskt.Däremot så säger hon att man ska analysera hö om man har högpresterande hästar. Andra hästar som inte jobbar så mycket klarar sig bra med lite sämre värden på hö "

Men hur i hela friden vet man om man har ett sämre hö innan man gjort en analys? Att en hobbyhäst klarar sig på ett sämre hö håller jag däremot helt med om.

Jag räknar ut mina foderstater. I år blev det en billigare analys (utan mineraler) av olika anledningar. Det får duga för mig, blir det hlet galet ser jag det på hästarna men jag har iaf något att gå efter.

Innan jag började räkna foderstaet hade jag en konstant fet ponny, numer när hon har en riktig foderstat är hon fin i hullet året om.
 
Har men ett sämre hö får man ge mer krafftfoder, så man ska alltid sträva efter så bra hö som möjligt, spelar ingen roll vad det är för häst.
Man ser efter hästens behov hur mkt den behöver, men man tjänar på ett bra hö!
säger jag som har ett superhö iår :)
 
Den enda nackdel jag ser med att ha en foderanalys och därefter en noggrann foderstat är att man tror att man då slaviskt kan följa foderstaten och glömmer titta på hästen! Det är förvisso inte analysens fel men vissa verkar tro att den foderstaten ett foderprogram ger är helig oavsett hur hästen ser ut.

Jag har svårt att få en analys som är representativ eftersom vi har rätt många små åkrar med olika bonitet, olika ålder på vallen och olika fråblandningar.

Jag tror också att många blir lurade av analysen. Hur vet man att man får just det foder som leverantören skickat till analys? Jag skulle vilja ta ut provet själv för att lita på analysen men jag är kanske en misstänksam person. :devil:

Sen förstår jag inte hur man kan göra en foderstat över internet utan att ha sett hästen!
 
Jag är fullständigt medveten om att jag aldrig har kunnat se om hästen fått i sig tillräckligt med vitaminer eller mineraler, men då har jag använt mig av naturliga ingredienser där kroppen tar upp vad den behöver och släpper resten.

Men om det inte finns tillräckligt av det hästen "kan ta upp själv" i fodret från början, hur gör den då? Kommer hästen till dig då och säger "Snälla kan jag få lite mer?..."

Och vissa vitaminer och mineraler (fettlösliga) kan hästen inte "släppa" själv. Hur gör den då om det är överskott i fodret?

mvh Jessica
 
Varför skulle man inte kunna göra foderstat över internet? :confused: T.ex. AnalyCen kan ju göra det åt en via brev, Granngården likaså.

Man frågar efter tidigare foderstat, hur hästen rids, är den svårfödd osv. Sedan kan det behövas justering, men så är det ju med alla foderstater. Bara för att man fått en uträknad foderstat baserat på analys, betyder ju inte att man ska sluta titta på hästen. Vilket vi upprepar OM och OM igen. När ska det gå in?
 
Beräkningsprogram är ju bra så länge man inser att de bygger på en modell av verkligheten, de ÄR inte verkligheten.

Jag tror mycket väl att du kan ge bra råd som hjälper många när det gäller foderstaten. Jag är dock helt överygad om att bara den som lever med hästen dagligen kan göra foderstaten helt färdig.

För de flesta hästägare är det här inget direkt problem men det finns en del som slaviskt följer de värden som datorprogram eller experter räknar ut.

Så internet och råd man får här är en stor fördel men de ersätter aldrig den dagliga kontakten. Är det kontroversiellt att hävda eller?
 
:bow: :bow: du har så rätt i det du säger. Beräkningsprogram har jag använt senaste åren för ungefärliga värden då jag inte har analyserat hö. Däremot är färdigfoder från krafft eller nåt annat företag bra komplement till höet. Och det är analyserat.

Det jag inte kan förstå är varför man börjar pytsa i diverse mineraler hit och vitaminer dit. Jag vill ha det enkelt när det gäller utfodring. Javisst, man ska veta vad man håller på med och allra helst om man bärgar sitt hö själv och vet vad det är så är det lättare att fodra med ögat.

Jag skulle inte bli förvånad om en del är så precisa i sin foderstatberäkning att dom inte vågar slänga ut extra hö i hagen eftersom foderstaten säger annat.För vem vet? Kanske hästen får för mycket mineraler etc. och då börjar hästen må dåligt, kanske rent av dö av överdosering av spårämnen, mineraler, vitaminer etc...
 
Jag tycker inte att det du skriver är kontroversiellt, om man har en uträknad foderstat som grund för fortsatta ändringar.

Även om man beslutar sig för att ändra foderstaten uppåt eller nedåt så måste alla kvoter följa med. Kvoterna måste med andra ord alltid vara rätt.

Man kan inte säga att "Oj hästen ser smal ut, bäst jag ger ett kg hö till", om man inte vet vad höet innehåller.

mvh Jessica
 
Skillnaden mellan min häst och mig är att jag kan bestämma själv över mitt matintag.

Dessutom är jag noga med vad jag äter (matallergi) och det finns det många i sverige som är.

Om fler beräknade sitt näringsintag skulle västvärlden inte lida av sjukdomar relaterade till fetma eller likn.

Men vad har detta att göra med att min häst får analyserat hö?
 
Det jag funderar på är hur många som är lika nogrann med födoämnen som matallergiker tex. Det finns många anorektiker tex som håller på med hästar och är petnoga med att vad hästen får i sig m.m. men det är inte lika viktigt för en själv att få mat.
Jag vet hur det är att vara matallergiker för jag är också det. Däremot så tycker jag att var och en ska bestämma om man ska lägga ut 600kr på höanalys eller inte. Jag menar, har man ett tränat öga och inte har högpresterande hästar så kan man klara sig utan analys också utan att hästarna mår dåligt av det. Det är upp till var och en att analysera, men jag tycker det är onödigt....
 
Jag tycker inte du ska diskutera anorexi, som är en mycket allvarligt åkomma som egentligen inte har ett dugg med matintag att göra, i det här sammanhanget. :mad:

Håll dig till sakfrågan (höanalys eller inte) om du vill fortsätta diskutera.

Jessica
 
Det är ju bra att "anorektiker" inte är så korkade att de låter deras problem med maten (som egentligen bottnar i annat) gå ut över sina hästar, utan att de gör en analys och ser till att hästarna får i sig det de behöver. Eftersom hästarna inte själva kan söka föda, utan får hålla till godo med det som VI MÄNNISKOR ger dem, så kan man inte dra paralleller med sig själv. Jag bryr mig inte om vad jag stoppar i mig, men det är upp till M I G! Det är bara jag som blir lidande av det. MEN det är MITT ansvar att jag tillgodoser min hästs behov av energi, protein, mineraler och vitaminer, eftersom hästen inte kan berätta för mig vad den vill ha och hur den mår.
 
Anorexi är en sjukdom och beror på helt andra saker än kunskapen om mat.

Vi kan ju aldrig tvinga någon att ta analys men jag tycker det är strunt samma vilken nivå hästen går på. Resonerar du så när det gäller hovslagare och veterinär också?

Jag har ett fullblod som är energisk. Hade jag bytt hö som jag precis gjort utan att ha analyserat och vetat att det var rakethö hade jag suttit i granntopparna varje dag.

Är rätt glad att jag slipper det och även om man snabbt kunnat minska maten hade en olycka kunnat ske ännu snabbare.
 
Ok , det var väl lite att ta i och dra upp sjukdomar som bottnar i personliga problem. Men det jag menar är att det är många som skiter i hur dom äter och mår själva, huvudsaken att man har analyserat foder till hästen. Ok, jag håller med om att människan är den som ska se till att djuren får sitt foder och det som dom behöver, men det är inte alltid nödvändigt att analysera. Ok, ni som fodrar med grovt hö med bara timotej-klöverblandning får ju proteinrikt hö. Då är det bra med analys, då man inte har nån kontroll över när axskottet gått, om höet klarat sig från regn, tidpunkt för skörden och hur det är gödslat m.m.

Jag har sagt förut att det är upp till var och en att analysera, men det är fel att man ska känna sig tvingad till det. Eftersom jag vet, hur mitt hö fungerar på mina hästar så tycker jag att analys är onödigt.

Att jag inte analyserar mitt hö har väl inget med att göra med val av hovslagare och veterinär! Ok, jag använder mig av distriktsveterinärer och det är speciellt 2 st man ringer till om hästarna mår dåligt för konsultation.

Jag tar gärna ut vet. när det behövs, men sen är det en annan sak om dom kommer ut. Det är många gånger jag fått klara av sårskador, sjukdomar m.m utan vet. för att dom inte haft tid att komma ut.

Hovslagarna ser jag till är utbildade och vet hur man ska sko hästar.
 
Men visst kan man dra vettiga paralleller mellan utbildad hovslagare och grovfoderanalys?

Visst finns det folk som säger att "de alltid har använt samma hovslagare (ej utbildad) och det har minsann alltid gått bra, i alla de 150 år som de har haft just den hovslagaren".

Visst är det upp till var och en om man anlitar en utbildad hovslagare eller inte men det är inte utan att man tycker det är korkat att ha en som är outbildad. Ungefär som att tycka det är korkat att inte göra någon grovfoderanalys. :devil:

mvh Jessica
 
Har inte minsta tvivel över att du sköter dina hästar bra, blev bara konfunderad över din åsikt att motionshästar inte skulle behöva lika bra foder som elithästar?


Drog därav parallelen.
 
Måste säga att jag har varit med om när vissa förståsigpåare sagt att de aldrig skulle kunna tänka sig att analysera, att de fodrar med ögat..... för det har ju alltid fungerat bra, hur gjorde de annars förr osv osv. Så kan komma efter ett tag och säga att hästen har fallit ur och blir jätteförvånade över det. Skrämmande!!!!
Mer bevis på att man bör analysera kan man ju inte få.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp