Om man mot förmodan analyserar och gör en foderstat och håller sig till det, är det en garanti på att inte hästen faller ur??? Hästar är individer och har olika behov. Jag som lever med mina hästar, har dom hemma på gården, sköter om dom själv m.m. ser med en gång om det är nåt som inte stämmer. Jag tror inte att min bild av en häst skiljer sig så mycket från andra förutom att jag inte analyserar mitt hö. Den dan då jag börjar köpa hö från olika bönder med ojämn kvalité då kanske det är dags att ömvärdera den åsikten...
 
Om man mot förmodan analyserar och gör en foderstat och håller sig till det, är det en garanti på att inte hästen faller ur???

LÄSER du överhuvudtaget de andra svaren??? Det är just det vi försöker poängtera, att man inte kan sluta titta på hästen bara för att man räknar ut en foderstat. Men OM hästen faller ur och man har en analys är det lätt att korrigera. Faller hästen ur och man inte har analys får man börja laborera och hoppas man kompenserar på rätt ställe.
 
JO, jag läser svaren. Och som du säger så är det ändå inte en garanti att hästen inte faller ur fast man analyserar. Så jag förstår inte poängen med det. Jag menar att faller hästen ur så brukar det bero på för liten proteingiva alt. sjukdom. Beror det på fodret så är det självklart att man måste se över foderstaten och det kan man göra även utan analys.
 
Hmm, faller hästen ur i HULLET är det för lite energi (alt. för lite av allt), är det bara muskler som försvinner är det ju proteiner ELLER dålig ridning ELLER vitaminbrist ELLER så mår inte hästen bra av någon anledning (tänder, infektion, mask osv).

Har jag en analys så kan jag utesluta vissa saker direkt beroende på vad analysen säger. Om hästen funkat bra på t.ex 80 MJ och 500gSRP i flera år, och plötsligt inte gör det längre är det ju läge att kolla upp hästen/ridningen istället för att bara pytsa på mer foder.
 
En sak till. Du kanske ser att hästen börjar tappa muskelmassa. Men hur vet du HUR mycket mer du behöver lägga till? Hur "tuff" ska du vara i tillägget? Det kanske är ett riktigt skithö med 12gSRP/kg foder, eller kanske det bara saknas litegrann men hästen reagerar ändå.
 
Kruxet är att man ska inte vänta tills hästen börjar tappa muskelmassa. Då är det definitivt svältkost. Har kör med analyserat kraftfoder och det är sällan man kan öka bara på hö då hästen tappar i hull. Man ser så tydligt på en häst om den får rätt balans i foder då man ser om hästen är blank i pälsen, ögonen pigga m.m.
 
Återigen, jaha och vad var skillnaden med att man hade analys och balanserad foderstat att man inte väntar tills det syns? Jag har i alla fall garderat mig så gott jag kan. Om det inte syns, hur kan du då korrigera? Ser du till att hästen är för tjock, eller vaddå? Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Fortfarande så fodrar jag lika mycket med ögat som om jag inte hade analys, DEN delen är det ingen skillnad på.

Om jag inte hade analys skulle mina foderkostnader vara superhöga, eftersom jag då skulle försäkra mig om att hästen inte fick brist, och komplettera med proteinfoder fast det kanske inte alls behövs.

Kan du inte förklara hur du tänker så man förstår, det är lite knepigt att hänga med i vad du menar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp