Bukefalos 28 år!

Trött på att frysa.. Hjälp!

Bulldoozer

Trådstartare
Jag är sjukligt frusen av mig och har varit till läkare två gånger för detta varvid de tagit standardprovet för sköldkörteln som naturligtvis är inom normalvärdena. De flesta ehm.. kraftiga personer brukar väl ha motsatt problem vad jag förstått? Min kompis är tvärtom och svettas som en gris påstår hon och väger ändå en del mindre än mig. Jag tränar en del styrketräning och det samma där, de flesta verkar ha lätt att svettas medans jag får anstränga mig extremt mycket innan jag blir varm.

Min kompis fattade inte alls vad jag gnällde om men det inte kul att ha värmeelementet på och ligga under duntäcket och huttra när man sitter och tittar på tv. Jag brukar ta på mig min fleeceoverall och ligga under två duntäcken + yllestrumpor på dagtid när jag ska sova (jobbar natt). När jag är hemma och sover så fungerar maken bra som kamin om jag bara lyckas krypa nära honom (han muttrar nåt om att det skulle vara gosigare att ha en isskulptur i sängen än mig då jag är så kall). I år så tror jag duntäcket var i garderoben och vände i somras då det inte var så varmt i år. När andra går runt i vanliga kläder så har jag redan byltat på mig tre lager! Jag vet att det inte alltid varit såhär, när jag var yngre så var jag tvärtom varm av mig och frös aldrig.

Är det bara att acceptera att det är såhär? (Isåfall måste jag emigrera till ett varmare land)
Om jag nu ska till läkaren en tredje gång vad ska de göra? Vad kan det vara för "fel"? (Maken tycker att jag måste kolla upp det, att det onaturligt) Huskurer?

Vintern känns så lång just nu, brrr (ska gå och dra på mig fleeceoverallen över mina kläder nu och lägga mig i soffan under duntäcket och drömma om en solsemester)..
 
När jag vägde 60 kg mer än vad jag gör nu, så var jag ändå frusen. Jag fick klä mig i lager på lager även då för att klara av kylan. Så var det bara. Inget fel rent medicinskt på mig alls.
Svettas gör jag knappt och gjorde inte innan heller. Hade inga problem att vistas ute heta sommardagar trots alla extrakilon.

Nu när jag väger 60 kg mindre är jag fortfarande lika frusen.
Man är väl olika som person.
 
Jag är också väldigt frusen av mig.
När det är 30 grader ute och de flesta gnäller över att det är för varmt, då trivs jag....
Varje höst undrar jag lite hur jag ska överleva kommande vinter :crazy: :angel:
Elementen och luftvärmepumpen går varma och sambon hävdar ibland att vårat hus är en bastu :angel:
När jag är riktigt frusen kör jag pyjamas, sockor, dubbla täcken och överkast nattetid.
När jag går ut är det lager på lager a la michellingubbe som gäller.
Är inte något fel på mig heller så jag har inget bra svar åt dig, mer än att du inte är ensam.
Och det är väl egentligen en futtig sak att gnälla över, men ibland önskar jag verkligen att jag skulle slippa frysa så jäkligt jämt..
 
Jag är oxå extremt frusen av mig(men normalviktig). Fördelen är att jag sällan svettas. Trivs bäst när det typ är mellan 28-38 grader - inte så förenligt med Sverige mao. Har lite vänner i Turkiet och förra sommaren var jag där och de kollade lite snett på mig och ifrågasatte när jag frågade om en extra filt att sova med, när de tyckte det var varmt med ac på...

Har oxå testat mig flera gånger och har bra värden så uppenbart är det inget som går att göra något åt i mitt fall. Jag har dock större delen av livet varit frusen av mig. Kommer du ihåg när du började bli mer frusen, om du inte alltid varit det? Kan du koppla det till någon förändring i din livsstil? Tänker tex att nattarbete kan sätta kroppens funktioner ur balans (när jag jobbade natt så fungerade inte min kropp som den skulle)
 
Upp till 25 års ålder var jag snarare varm av mig, nån gång efter det så blev jag frusen. Det är en höst jag kommer ihåg tydligt att jag dietade och frös nåt oerhört, bodde i princip i badkaret (med skållhett vatten i) hela hösten tills jag gav upp dieten och blev iallafall något mindre frusen då. Det började innan jag började jobba natt men tycker att det blir värre och värre med frusenheten för varje år som går.

Känns inte så kul att det verkar som om man får leva med det :(. Denna lön sjunker jag lågt, jag kommer köpa en termooverall att bo i över vintern..
 
Jag är sjukligt frusen av mig och har varit till läkare två gånger för detta varvid de tagit standardprovet för sköldkörteln som naturligtvis är inom normalvärdena. De flesta ehm.. kraftiga personer brukar väl ha motsatt problem vad jag förstått? Min kompis är tvärtom och svettas som en gris påstår hon och väger ändå en del mindre än mig. Jag tränar en del styrketräning och det samma där, de flesta verkar ha lätt att svettas medans jag får anstränga mig extremt mycket innan jag blir varm.

Min kompis fattade inte alls vad jag gnällde om men det inte kul att ha värmeelementet på och ligga under duntäcket och huttra när man sitter och tittar på tv. Jag brukar ta på mig min fleeceoverall och ligga under två duntäcken + yllestrumpor på dagtid när jag ska sova (jobbar natt). När jag är hemma och sover så fungerar maken bra som kamin om jag bara lyckas krypa nära honom (han muttrar nåt om att det skulle vara gosigare att ha en isskulptur i sängen än mig då jag är så kall). I år så tror jag duntäcket var i garderoben och vände i somras då det inte var så varmt i år. När andra går runt i vanliga kläder så har jag redan byltat på mig tre lager! Jag vet att det inte alltid varit såhär, när jag var yngre så var jag tvärtom varm av mig och frös aldrig.

Är det bara att acceptera att det är såhär? (Isåfall måste jag emigrera till ett varmare land)
Om jag nu ska till läkaren en tredje gång vad ska de göra? Vad kan det vara för "fel"? (Maken tycker att jag måste kolla upp det, att det onaturligt) Huskurer?

Vintern känns så lång just nu, brrr (ska gå och dra på mig fleeceoverallen över mina kläder nu och lägga mig i soffan under duntäcket och drömma om en solsemester)..
Jag har alltid varit frusen av mig. Men nu äter jag en låg dos järn varje dag och kan till och med ha varma fötter ibland :-) Jag äter tex Hemofer som inte stoppar upp magen.
 
Jag har lågt blodtryck och puls, och fryser hela tiden. Fötter och händer (ibland t.om under knä och armbåge) är konstant kalla och det är liksom en kyla som går "in i benen" och det tar tid att tina upp. Lager på lager på lager går bra en kort stund här, men sen anpassar sig kroppen till det och så blir jag kall igen... Jättejobbigt. :(

Hela vintrarna går jag och spänner mig, fryser så att det gör ont att leva typ och allting tar bara emot. Väldigt jobbigt när man har både häst och kaniner ute som måste tas hand om..

Bastun är min räddning! Brukar få snabbstarta den när jag kommer hem och sen någon gång till på kvällen för att få slappna av och bli lite varm. :love:

Så ja... det är verkligen ett problem för mig också. Jag brukade inte frysa alls förr, men nu funderar även jag (som någon annan här i tråden) hur jag ska överleva vintern. :p
 
Jag är också löjligt frusen. Inga fel hittas med prover men har sköldkörtelproblem i släkten som helt klart verkar nedärvas så gissningsvis är det nåt åt det hållet som är orsaken.

Det enda jag märkt själv fungerat är att jag helt klart blivit mindre frusen nu när jag gymmar rätt mycket och har fått mer muskler och därmed ökat ämnesomsättningen.
 
Som ett sidospår här så är det så att alla problem med sköldkörteln inte syns på blodprover. Läkarnas kunskap om detta är fruktansvärt liten. Jag själv har i princip alla symptom i boken, inklusive myxödem och låg basal kroppstemperatur (34,5-35,5). Dessa sker endast om man har problem med sköldkörteln. Ändå lyssnar inte läkarna. Det kan givetvis bero på sekundär hypotyreos, men det vill de inte kolla heller...

Vill man prova att behandla så kan man göra det. Det finns sidor på nätet som är helt lagliga som man kan beställa ifrån, man får då med recept från en läkare i det landet i paketet. Man bör dock kontrollera en hel del innan då behandlingen annars kan göra mer skada än nytta, så det är viktigt att vara påläst.

Jag vill åter igen poängtera att det är lagligt eftersom man får recept från läkare, så att ingen mod får för sig att radera inlägget ;)

Här finns en lista på symptomen, läs igenom, skriv gärna ut och markera de symptomen ni har. Gå tillbaks till listan flera ggr, många symptom tänker man inte på att man har, för att man har haft dem så länge att man inte alls tänker på dem som symptom, utan det är bara "hur man är".

http://www.stopthethyroidmadness.com/long-and-pathetic/

Jag har i stort sett varenda symptom på listan, utom att jag inte är överviktig. Men enligt läkarna så är jag frisk!
 
För mig är nyckeln regelbunden konditionsträning. Har ingen aning om varför det funkar, men 3-4 (eller helt fler) rejäla konditionspass i veckan gör att jag fryser betydligt mindre. Vara gravid fungerade också, var normaltempererad för första gången i mitt liv och frös knappt alls förra vintern.
 
Jag är sjukligt frusen av mig och har varit till läkare två gånger för detta varvid de tagit standardprovet för sköldkörteln som naturligtvis är inom normalvärdena. De flesta ehm.. kraftiga personer brukar väl ha motsatt problem vad jag förstått? Min kompis är tvärtom och svettas som en gris påstår hon och väger ändå en del mindre än mig. Jag tränar en del styrketräning och det samma där, de flesta verkar ha lätt att svettas medans jag får anstränga mig extremt mycket innan jag blir varm.

Min kompis fattade inte alls vad jag gnällde om men det inte kul att ha värmeelementet på och ligga under duntäcket och huttra när man sitter och tittar på tv. Jag brukar ta på mig min fleeceoverall och ligga under två duntäcken + yllestrumpor på dagtid när jag ska sova (jobbar natt). När jag är hemma och sover så fungerar maken bra som kamin om jag bara lyckas krypa nära honom (han muttrar nåt om att det skulle vara gosigare att ha en isskulptur i sängen än mig då jag är så kall). I år så tror jag duntäcket var i garderoben och vände i somras då det inte var så varmt i år. När andra går runt i vanliga kläder så har jag redan byltat på mig tre lager! Jag vet att det inte alltid varit såhär, när jag var yngre så var jag tvärtom varm av mig och frös aldrig.

Är det bara att acceptera att det är såhär? (Isåfall måste jag emigrera till ett varmare land)
Om jag nu ska till läkaren en tredje gång vad ska de göra? Vad kan det vara för "fel"? (Maken tycker att jag måste kolla upp det, att det onaturligt) Huskurer?

Vintern känns så lång just nu, brrr (ska gå och dra på mig fleeceoverallen över mina kläder nu och lägga mig i soffan under duntäcket och drömma om en solsemester)..

Värmefilt och två duntäcken :)
(har jag på vintern, ibland. Känns nästan som att när värmefilten fått upp värmen så håller den i sig lite. Fast jag har den i soffan, skulle inte våga sova med den varmvattenflaska kanske?)

Sedan märker jag att lite situps och magträning kan få upp värmen på kvällen och stå lite på jobbet gör det varmare också. Jag har inte så lätt att svettas, men lättare när jag dricker mer vatten än när jag dricker mindre.

Gravid fungerade också, jag var jättevarm ett år efteråt med.

(Som tur är fryser jag betydligt mindre när jag rör på mig. Ute på en promenad har jag inga problem men att sitta still och vänta på bussen är en plåga, typ värre än att cykla 20 minuter.)
 
Dricker du ordentligt med vatten? Vatten behövs för att reglera kroppstemperaturen, så det kan vara en bov. Annars, som @Tassetass skrev, konditionsträning. Eller åtminstone lite promenader med tempo, i och med att rörelse får igång blodcirkulationen.
 
Jag är med frusen. Ligger alltid med värmefilt hemma. När det eldas i kaminen står jag så nära det bara går.
@Aionee åh bastu :heart Det skulle jag verkligen vilja ha en. Då blir man verkligen genomvarm. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp