Trött. Uppgiven. Ledsen. Skamsen.

SaraMara

Trådstartare
Battis är nu svullen på utsidan av höger fram. Från kotan och ungefär en decimeter upp på benet. Insidan är torr och fin. Varm är svullnaden också, och rejält svampig.

Inte öm när jag klämmer eller lyfter benet - och jag kan inte se att han haltar när han springer fritt.

Red honom idag för att just känna efter hur han kändes - och jag kände ingen kraftig hälta, kändes dock som om han var ofräsch och gick och "sparade sig". Tog inte i, och när jag lät en annan tjej trava honom något varv uppsuttet tyckte jag han gick med korta, stumma steg runt om.

När jag så kom in i stallet igen var frambenet svullet (kan ha varit det innan ridning också, spolade bara av benen den värsta leran innan jag red och kände inte över honom :o).

Klinikbesök nästa - men har ni någon aning om vad det kan vara?

Svullnader har vi aldrig haft förut - men någon gång skall väl vara den första för allt med den hästen. :cry:

Usch, känner mig fullkomligt urvriden. Mår fysiskt illa och har magknip - här har hästen ändå visat att han har ont, men jag inbillat mig att massage skulle få det att försvinna, och sedan skrittat honom (och även travat lite smått för att känna). Stackars, stackars, häst. Mitt omdöme måste vara straffbart. :cry:
 
Jag tycker iaf inte att du ska straffa dig själv! Som människor kommer vi att få leva med att vi ibland är lite "saktfärdiga" när det gäller hästars krämpor, speciellt som dom inte kan prata...

Har du fått någon tid på klinik? Hoppas iaf att det löser sig till det bästa!!
 
Har inte ringt än- de hade ju stängt när jag upptäckte svullnaden. Telefontid igen imorgon förmiddag - får hänga på telefonen då. :crazy: :(
 
Kan var ngt så lätt som överansträngning och efter lite vila går det över. Är ingen expert på svullna ben. (blir själv alldeles nojjig om jag hittar minsta lilla på min dam) Men en stallkamrats häst visade samma symptom som din och det gick bort med lite vila.
Tycker du verkar ta han om din häst alldeles utmärkt. Du verkar väldigt uppmärksam på hur din häst reagerar så straffa inte dig själv. Hoppas det inte är ngt allvarligt med din häst. Skickar en massa lyckoönskningar. :D
 
Men vännen...du har en sån jäkla otur :(.

I mina öron låter det som om han har trampat lite snett eller ngt liknande.

När han sprang fritt, var det i hagen eller på banan?

Ditt omdöme är långt ifrån straffbart. Det finns många som ignorerar "det lilla" och inte ser det förräns det är stoooort....Battis ska vara lycklig för att ha en så observant matte som du! :bow:
 
*tröstar*
Jag förstår precis hur du känner dig...Jag har pendlat mellan hopp o förtvivlan i fyra månader då vår ponny har varit dålig. Jag tyckte att jag kunde ha gjort så mycket mer - så jag är nog också hönsmamma i fortsättningen....

Du ska inte ta ut något i förskott, det kanske inte alls är något "allvarligt".
 
I hagen springer de inte många steg om de inte måste. Leråker... :crazy:

Sprang med honom på vägen, samt lät honom springa fritt på banan igår - och såg INGENTING. Jag måste vara blind dessutom... ;) :o :crazy:
 
Men hörrödu, kändes han bra igår måste det ju ha hänt något idag. Avvakta ett par dagar och se hur det utvecklar sig! (hade jag gjort, om jag hade kunnat hålla mig så länge...hyperventilerande hästägare - det är jag...så jag vet hur du känner dig :crazy:)
 
Han kändes inte helt fräsch när jag red igår (men jag litar inte på att jag inte hittar på hältor), men såg helt fräsch ut när han busade i paddocken med lill-fölisen... :confused:

Underligt.

Hyperventilera? Bara det? ;) :crazy: Du ligger i lä gumman. :D ;)
 
Så där ja. Tid bokad på klinik (fick fjäskat till mig en tid redan imorgon eftermiddag).

Vet. tyckte inte det var anledning till större gråtattacker eller mer magknip eftersom han inte ömmade eller haltade.

Men jag antar att hon förstod på mig att jag var orolig som tusan, så jag fick en tid utan tjafs. :D

Skall bli skönt att få det kollat. *phew*
 
Och nu propsar du på dig ett erlichiaprov en gång för alla! Även om just denna "skada" inte är det, så skriker de tidigare symptomen "erliiiiiichiiiia", men det kan ju förstås vara andra grejer med. Men för att vara på säkra sidan..!

Håller tumme för er!!!!
 
Tycker du verkar vara väldigt mån om din häst!! :) Många är dom som bara överser en sån svullnad, och om hästen går konstig så rappar dom till med spöt och skäller på hästen för att den är "dum".. :crazy:

Han kanske har vridet sig lite i hagen? Lätt hänt när det är lerigt.

Har du röntgat benen på honom nån gång? Finns ju alltid en viss risk för pålagringar om hästen har haft ledinflammationer, och då kan dom tidvis bli stumma i steget och gå lite orent. Förhoppningsvis är det inte det, men du kan ju fråga vet. om han tycker det är ngn ide at röntga frambenen på honom.

Ofta så är det så att man måste utesluta vissa saker för att hitta felet, så glöm inte blodprovet!

Lycka till! Hoppas det inte är nåt allvarligt! :)
 
Har röntgat honom tidigare - men det är nog kanske läge att göra det igen tror jag. :crazy: Dyrt, dyrt, dyrt. :)
 
Liten uppdatering.

Idag var svullnaden helt borta, men värmen kvarstod. Nu var han även varm på samma ställe fast på insidan (förutom värmen på utsidan av benet). Dessutom är han hängig, ser trött ut och lite håglös. Äter, dricker som normalt. Och har ingen feber. Ömmar inte vid palpation. :confused:

Tur att jag skall till kliniken imorgon - för jag förstår INGENTING. :cry:
 
:( Stackars Battisen! Och dig!

Erlichiaprovet har jag påminnt om- men se nu till o stå på dig *liten spark i baken o en klapp på huvet* :smirk:, även om veterinärerna säger "näää detta är inte det"- du kan ju läsa om "majja22" (tror jag hon heter.. :crazy:) o hennes häst som hade skyhög erlichiatiter- fast veterinärerna bara avfärdade erlichiaprov..! :eek: :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 226
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 901
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp