Tror ni det är svårt...

Apollo

Trådstartare
att få tag på en medryttare som rider AR. :confused: Måste tyvärr skaffa mig en ny medryttare och det bästa vore om red åt det hållet. Vad tror ni? Finns det ridskolor i Sthlm som lär ut Ar?
 
Jag har haft en annons om medryttare till min häst ute i en vecka ungefär. Sådär 30 ggr har annonsen lästs, men jag har inte ännu fått något svar. Det kan ju säkert ha andra skäl, det verkar trögt överhuvud taget att få tag i medryttare här i Blekinge, där det finns en häst i vartannat uthus...
Jag skulle tro att det är lättare dels i större städer, där det är dyrare att hålla häst, och dels i områden där AR-träningar pågått under längre tid och fler är medvetna om vad det går ut på.
 
Jag har nog haft tur, hitills i allafall med mina medryttare. Men man kan bli gråhårig när man skaffar dom.
 
Min annons har lästs ca 400 ggr och jag har fått 4 svar. Så det verkar trögt i Sthlm också.
 
Ett bra tips om man letar medryttare inom AR är att be tränaren hålla ögon och öron öppna. Det brukar hjälpa en hel del. ;)
 
Här hos mig är det också hur svårt som helst att hitta en bra medryttare i allafall som passar in på mina och hästens krav. Men det går bara man ger det tid, till slut så dyker de upp :idea:
Här är AR i stort sett okänt. Tidigare när jag haft annonser ute så har jag i stort sett inte fått några napp alls, trots utförlig beskrivning m.m. Då har jag istället svarat på några som haft annons ute och letat medryttarhäst och beskrivit vad jag gör och på så vi har jag hittat kanontjejer.
Dessa tjejer har varit sådana tjejer som alltid ridit på ridskola, men som känt att de inte kommer längre eller att de har tröttnat på det vis man rider på en ridskola :crazy:

Dessa tjejer är otroligt mottagliga och lätta att "lära om" de har helt plötsligt hamnat i en helt ny värld och de bara VILL VILL och VILL..Inom kort tid så pass mycket så de skaffar egen häst :D och så står man där igen :o Det har hänt en del gånger, men det kan jag ta.

Så svara på annonser eller sök efter ridskoletjejer som vill ha mer ut av sin ridning och inte stå och stampa på samma ställer eller slåss med hästen varje lektion och så lär du själv upp personen.

MVH/
 
Vad glad om du hittar en bra medryttare och sen får du väll anstränga dig lite och skola om henne, sätt kanske som krav att hon följer med dig och kollar på kurser och att hon möjligtviss själv får rida på kurser när hästen vilat..
 
Jag måste vara väldigt lyckligt lottad, som har världens underbaraste medryttare som är lika intresserad av AR som jag, eller så har jag bara indoktrinerat henne *skratt*

Ge inte upp! Det tar tid att hitta pärlorna!

*Kramar om underbara Ida*
 
Det är definitivt svårt... :(
Jag har letat, kollat med folk på träningar osv...men hittar ingen som rider med samma filosofi. De flesta som rider AR har väl egna hästar att rida på. Nu ska jag leta efter nån vänlig själ med mjuk ridning, som åtminstone kan var intresserad av att utbilda hästen på samma vis som jag gör...hoppas att man kan hitta nån... :)
 
Hej!
Jag tror att de flesta som rider AR gör det privat på egen elelr lånad häst. Att få tag på någon som redan kommit en bit på väg men som inte redan har en häst att rida kan nog vara lurigt. Däremot tror jag att det inte bör vara några jätteproblem att få tag på någon som är villig att lära sig och kanske rida för tränare regelbundet.
 
Det har jag haft som krav att man måste vara villig att lära sig AR. Men det skulle ju ha varit skönt att ryttaren var fix och färdig så att säga. Men det viktigaste är en mjuk hand som Apollo kan lita på, annars är vårt jobb förstört.
Så det är väl bara att leta på.... :)
 
Flyg oftare...

..nä jag skojar bara, men jag fick erbjudandet om min nuvarande medryttarhäst på en otroligt lyckosam flygresa.
Men innan dess så har det varit ett enträget arbete med många besvikelser som främst hängde ihop med personkemi eller att min o ägarens åsikter skiljde sig för mkt åt. Jag hade just gett upp (hade i stort sett bestämt mig att avveckla min dåvarande medryttarhäst) o hade sagt till mig själv att aldrig bli medryttare igen utan helt enkelt lägga ridningen på is tills jag hade råd att skaffa egen häst. Då allt vände på en flygresa mellan Ronneby-Stockholm.
O jag hade bestämt mig när vi landade, trots förmaningar om att fundera igenom det både en o två gånger (b.la. väldigt lång resväg med kollektivtrafik).
Men så är ju både hästen o ägaren en på miljonen. :love: :bow:

Men så till det väsentliga: Jag tror inte att du kan förvänta dig att hitta nån som kommit särskilt långt på vägen inom AR. För dom sitter antingen på egna hästar eller är redan medryttare på en häst där ägare häst o medryttare utvecklas tillsammans (men kanske på olika nivåer). Så det man ska leta efter är nog nån som är villig att lära sig. Antingen genom att du kanske kan hjälpa personen eller genom kurser o likn.

Jag är ju väldigt mkt nybörjare inom AR. Visst jag har gått på en del kurser som fotfolk men har jag inte kunnat utvecklas i ridningen så mkt pg. av hästbrist.
Så det är ju inte ridkunskaperna som ägaren till min medryttarhäst har stirrat sig blind på o enligt henne så kommer jag inte förstöra något för dom två, även om jag rider på en helt annan nivå. Fast jag kan säga att jag e fortfarande rädd för att göra nått fel varje gång jag närmar mig hästen.
Men o andra sidan så känner jag själv hur jag utvecklas varje gång jag sätter mig på honom.

Vart jag tror att du ska leta är på kurser. Där går ju ofta folk som bara är lite nyfikna på vad AR är. Personer som i vanliga fall kanske rider på ridskola eller likn.

Om jag inte minns helt fel så ger en av dom lite mer välkända tränarna lektioner på sina egna hästar o bland dom kanske finns nån som skulle vilja bli medryttare. Det skadar ju inte att fråga i alla fall.

O så tror jag att det krävs en stor portion tur, för att hitta guldkornen.
Du kan kanske få låna lite av mig. :D
 
Jag har en jättegullig medryttare. Hon hade ridit AR innan min häst. Men hade inte kommit så långt. Jag hjälpte henne lite och förklarade hur vi red/varför. Och det funkar jättebra. Hon är inte på samma nivå som mig eller min häst. Men hon försöker ingenting hon inte klarar av. Dessutom rider hon mest ut.
 
Å jag som är så flygrädd, tåg kanske funkar också. :idea:
Får väl ge mig ut och åka lite. Får väl börja på tunnelbanan. :)
 
tack Ewa :D :)
Visst har du indoktrinerat mig! :p Men det är jag bara glad för, AR passar ju mig perfekt!

Och det är faktiskt JAG som har tur som får vara medryttare åt en så underbar häst som har en så underbar ägare! :bow:
*Kramar om*
 
Jag är nog benägen att hålla med om tipset angående flygplan... Jag hittade min medryttare där nämligen. ;) :D

Att hitta någon som redan kan tror jag är svårt, men för mig är individen viktigare än kunskapen, såvida nu individen är villig att lära sig något nytt. Att personkemin stämmer, både mellan häst och ryttare och ägare och ryttare. Att ha en medryttare är krävande på en hästägare, om dialogen inte är spikrak och öppen kommer man förr eller senare stöta på problem. Man måste acceptera att även om man förklarat hur man vill ha saker och ting kan detta tolkas annorlunda av medryttaren, man får stå ut med att hinken inte står där man brukar ha den, att borstlådan inte har exakt samma ordning som man själv är van vid o.s.v. Det är saker som man nog får lov att överleva, jag lägger hellre ner vikt på att det som är viktigt fungerar; hästens välmående.

Jag ser förhållande mellan medryttare och hästägare lite som gamla tiders ridderskap, en väpnare skulle hjälpa riddaren, men det var riddarens ansvar att utbilda väpnaren. För att min egen ridning inte ska "ta stryk" av att någon annan rider min häst, vill jag naturligtvis att medryttaren lär sig mer och utvecklar sin ridning, det gynnar ju bara mig; hästen blir bättre riden när medryttaren har sina dagar, min medryttare vill med lite tur stanna kvar eftersom han/hon utvecklas löpande.

De medryttare jag haft har i de allra flesta fall "ramlat" över mig. Jag har haft funderingar och så en dag så dyker bara den där personen upp som gubben ur lådan och så faller det hela på plats.
 
Självklart så är Apollos välmående viktigare än att medryttaren kan AR. Att vi tänker på samma sätt runt hästar och dess skötsel. Personkemin är också viktig, jag tror att tycker jag om personen så tycker Apollo om den också.
Jag har faktiskt bett folk kliva av efter 5 min när dom provridit för att Apollo inte sett nöjd ut i ridningen och han visar sånt väldigt tydligt.
Jag tar ju inte en medryttare bara för att dom kan AR och skiter i det andra ,skötsel personkemi etc.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
629
Senast: valy
·
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp