Problematisk

Trådstartare
Jaha, ingen skam i kroppen här utan underkläder diskuteras glatt! :D

Nej men, jag har börjat få skav av trosorna när jag rider. Det är alltid på samma ställe (i ljumsken liksom) och bara på ena sidan. Blir skinnflått och gör ONT. Nu senast blev det såpass att det kom lite blod.

Jag har alltid ridit i vanliga bomullstrosor i "tantmodell". Alltid varit noga med att alla sömmar ska vara mjuka och inte sitta åt för mycket osv. Men nu har jag allså helt plötsligt fått problem, så jag behöver tips! Vilken modell är bäst? Boxer, är det nåt att ha? Eller vad?
 
Vilken modell man föredrar är individuellt men materialet är enormt viktigt. Jag föredrar bambu alla dagar i veckan. Bomull har en tendens till att skapa friktion. Även vissa blanka syntetmaterial minskar risken för skav. Sömlösa modeller gör också sitt till och att trosorna sitter bra. Sladdriga går helt bort. De ska sitta på plats och inte röra sig.
 
Vanliga string i bomullsmix, som är lagom tighta så dom sitter där dom sitter liksom.
Jag testade att rida i ridboxers innan, i nåt halkigt material, dom fick jag skav av efter ett tag.
Men det är nog individuellt det där :)
 
Jag använder helst herrboxers i bomull vid ridning. De går ner en bit på låren och har ingen grensöm. Nu får jag inte skav i ljumsken utan snarare svanskotan, men sömlösa underkläder funkar också okej för mig.
 
Jag kan också få problem över senan i ljumsken liksom. Boxers går helt bort, benen rullar ihop sig och orsakar ännu mer tryck i ljumskarna, syntetmaterial är också omöjligt. Jag använder numer nästan bara Frank Dandy bambutrosor i vanlig bikinimodell till både vardag, ridning, sport, vandring, you name it.
 
Jaha, ingen skam i kroppen här utan underkläder diskuteras glatt! :D

Nej men, jag har börjat få skav av trosorna när jag rider. Det är alltid på samma ställe (i ljumsken liksom) och bara på ena sidan. Blir skinnflått och gör ONT. Nu senast blev det såpass att det kom lite blod.

Jag har alltid ridit i vanliga bomullstrosor i "tantmodell". Alltid varit noga med att alla sömmar ska vara mjuka och inte sitta åt för mycket osv. Men nu har jag allså helt plötsligt fått problem, så jag behöver tips! Vilken modell är bäst? Boxer, är det nåt att ha? Eller vad?


Jag fick jättebra tips och råd när jag postade denna tråd förra hösten :)

http://www.bukefalos.com/threads/ridunderklader-tips-utifran-intensiv-traningsvecka.1445996/
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har två problem med trosor när jag rider! 1. Jag får skav av kanten/sömmen till det extra inlägget som man envisas med att sy fast...
2
Svar
37
· Visningar
3 058
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 976
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp