Bukefalos 28 år!

Trots varningen - häst påkörd

Sv: Trots varningen - häst påkörd

Va fan kan inte folk skärpa sig! TA DET LUGNT I TRAFIKEN?!
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Ja, man kan verkligen undra vad folk tänker på! Är själv tvungen att rida på en 70 väg ibland och folk bara susar förbi och ibland tutar de t.o.m! Man undrar hur det står till innan för pannbenet på sådana människor!!!
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

vi brukar också rida på en 70-väg å där kör dom MINST 90! vi har ridit på den vägen i över ett halvår och de är 2 bilar som saktat in så mycke som man vill att dom ska göra. dom bilarna fick mycke vinkningar å glada miner av oss:D
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Tycker själv det är jätteläbbigt att köra förbi där och försöker alltid snigla förbi. Ändå så kör jag säkert fortare än jag borde förbi där.

Om inte kommunen gör någon konkret åtgärd åt detta nu, så vore det helt förfärligt. Det finns ingen vägren att rida på i princip och bilisterna verkar tro att de är på en motorväg. Mycket jobbpendlare gör att det inte hjälper med hastighetssänkningar. Man måste nog lägga om vägen lite, rondell vore ju jättebra idé.

Hoppas detta får upp ögonen på de som har hand om trafikfrågor och vet att det finns hästar i närheten. Det hade kunnat sluta mycket ruggigare.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

*knapplån*

Ryttaren hade trillat av innan hästen sprang ut på vägen.

Ryttaren klarade sig utan skador o hästen mår efter omständigheterna bra. Änglavakt, inga värre skador om jag förstod det hela rätt när jag pratade med ägaren. Verkar tagit i mjukdelar o fått sår från närkontakten av asfalten.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Jag bor längs en 90 väg "motorvägen" kallar vi den, för folk kör som dårar trots att det bor flera hästägare längs vägen. Men ingen tar hänsyn, när jag är ute med hästarna på vägen höjer jag handen "varning, hästen är rädd" trots att hästen egentligen inte är det för det är det ENDA sättet att få någon att sakta ner, men vissa saktar inte ens ner trots man varnar bilisterna. Jag tycker folk borde ha lite mer respekt, alla som tar körkort borde få ha en fråga i provet "hur fort får man köra förbi ett hästekipage på vägen?" För tycker verkligen att en lag är nödvändig, att man MÅSTE sakta ner.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Men det är nog bara en tidsfråga innan ett ekipage blir påkört av en bil eller motorcykel!
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

mm, det är hemskt faktiskt.. Min häst sprang ut i vägen med en rockard efter sig när min syster var ute och körde, jag blev hur rädd som helst.. :eek:
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Jo, jag håller med dig. Jag har min häst uppstallad i närheten. Folk kör inte direkt sakta där.

Frågan är inte OM det händer utan NÄR!!! Folk kör som om de hade stulit bilen. Man undrar nästan vad oxå bli förstörd om hästen blir rädd & kastar sig ut i gatan.

Hästarna ska ju faktiskt vara UNDER motorhuven & inte PÅ.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Jävla idioter, rentutsagt. kan man inte ta det lugnt? Nu var det bara tur att det gick så pass bra!
har en runda jag rider, rider en nordsvensk och ett vbl hos min granne. Den rundan måste man rida en och en halv km på landsvägen. Där SKA dom hålla 70, men lik förbannat ligger dom runt 90-110. I alla fall är dom här två pållarna mycket trafikvana(tornerspelshästar, klarar ALLT :D) Men även om dom är stentuffa så kan vad som helst hända! Det räcker med att nordisen plötsligt vänder ut baken i trafiken, så ere adjöss med det liksom! För bilarna saktar inte ens ner, utan gasar lite extra. Sist jag red varmblodet så var det tom. en idiot som TUTADE! Är dom inte kloka eller vad?
Det finns ju dock vettigt folk, ofta tror jag att det är hästfolk, som faktiskt saktar in och lämnar plats. Tack för vettiga trafikförare!
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Det behöver inte ens vara 70 vägar för att folk inte ska visa hänsyn. Här har vi ett militärområde som vi rider på som är väldigt stort och det är väldigt många stall runtomkring. I år la de ner området och alla (som inte rider) tyckte att det skulle ju bli skönt för oss utan alla militärfordon. De hade iallafall vett att sakta ner med sina fordon när man kom. De som kör där nu visar ingen som hälst hänsyn. Gör man tecken åt dem att sakta ner så gasar de istället. Då är det inte de yngre förarna som man kanske skulle tro, utan de äldre. Sist jag red så kom det en idiot och jag satt på en nervös arab som inte visste var han skulle ta vägen. Det jag och min kompis tänkte på då var att det rider nybörjare från ridskolan och många små tjejer som har fått sin första häst (och kanske egentligen inte skulle ha nån). Händer det en olycka där så är det inte säkert att nån hittar personen då det är så stort område.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Tycker det bör vara en självklarhet att man tar det lugnt oavsett vad man möter på en väg. Hemma hos oss verkar folk i bilar inte se nånting... hästar, barnvagnar, hundar, allt blåser man bara förbi hur som helst.
Men en eloge till de få som faktiskt tar det lugnt o håller ordentligt avstånd!! :bow: mer sånt!! :banana:
Själv håller jag mej bara i skogen eftersom min dam blivit bilrädd, o det smittar av sej på mej...
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Herre gud, hur kör folk? :mad: Vi har en 50-70-väg och ibland bränner de förbi i 100 där, värst är det med dom som kör näääraeller motorcyklarna!
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Jag har nästan blivit påkörd av en cyklist en gång jag hade färgglada kläder och reflexer men han måste varit halvblind. Det finns även de som "jagar" hästen. Min svärfar gör det för att han tror han tar det försiktigt men eftersom han inte kan läsa hästen blir de oftast stressade istället men han tar ju det försiktigt. Vansinnigt irriterande när mna rider
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Har själv varit med om att bilist har tutat och sladdat förbi när man var ut på ridtur, tur att man hade en lugn häst, annars vet jag inte hur det hade gått.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Det finns tydligen inga gränser... Jag har haft lite problem med min nordsvensk, han är inte 100% trafiksäker. Så stannar en bil bredvid när min fd. medryttare red. När han ska köra iväg (det var grusväg) så rivstartade han och sprutade grus på min häst så han stack med medryttaren :mad:
Blev så förbannat lack. Sedan dess är han lite nervös bland trafik.

Finns massor av sådana händesler här. Mötte en gång två unga killar i vad de tyckte var en rallybil tydligen... De åkte och vände nånstans och jag såg att de skulle köra förbi mig o hästen igen, så jag ställde mig mitt i vägen och väntade på dem. De fick tvärnita och såg skitsura ut, men man ska inte heller köra i 100 på en smal grusväg med skymda kurvor! Då ska man köra så man kan stanna framför alla möjliga hinder.

De som bäst håller ner farten på vår 70 väg är mc förarna från mc klubben och diverse lastbilar! Kör alltid snällt och vinkar glatt.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

:) kan folk inte fatta att hästar är fyktdjur :mad: ..? jag möter ofta massabilister då jag rider till och från olika ridvägar så måste jag åpå en bilvg (landväg) man kör oftast inte så fort men vissa är ju riktiga bildårar tutar och gasar ungefär. dom som är BÄST på att köra sakta eller stanna är faktiskt moped och mc förarna då år dom alltid glada miner och ett glatt vinkade och dom börjar alltid köra efter jag ridit in till ridvägen men om jag ska fortsätta så stannar jag hästen så de får åka
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

När folk ser en ÄLG i väggrenen saktar dem ner till 20 km/ h!, men ser dem en häst håller dem uppe farten rejält, Trots att det är lika farligt att få en häst i vindrutan som att få en älg!!! Båda är stora och tunga djur! Om dem inte kan tänka på ryttarens och hästen säkerhet kan dem väl åtminstonde tänka på sin egen eller?.
 
Sv: Trots varningen - häst påkörd

Jag tror det är dags att ryttare mfl. organiserar sig och går med i ex referensgrupper i sina kommuner och går in för att aktivt förbättra säkerheten för häst och ryttare i trafiken mm.

Jag menar tex att vid bla. privata klubbar och ridskolor mm ska det kunna vara mer sänkt hastighet och mer farthinder så också vid busshållplatser till dessa.

Man kan starta upp referensgrupper i sitt område i sin kommun om det ej finns eller gå med i en som finns och aktivt jobba på att förbättra för ex ryttares miljö.

Det borde vara mycket bättre och tryggare miljöer där fritidsysselssättning förekommer för barn, ungdom och även vuxna.
Bla då när man ska ut i trafiken korsa vägar etc tex till häst. Fler bättre övr undergångar mm. Det borde vara trygg miljö att ta sig till ridskolor mm. Samt ta sig till bussen vid ex sportanläggning, stall, klubbar samt övrigt ex badställen etc.

Några saker man kan göra konkret fast bara på sommaren är att låta sätta ut blomlådor i sina områden ex på en väg många använder. Man ansöker hos kommunen. Det får ner farten lite grann. Det kan va en början på en markering men som sagt det behövs ofta mer än så. Det är dags för många politiker att vakna och se miljön många av oss vistas i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 709
  • Artikel
Hästnyheter Trots att det var länge sedan hästarna var vårt huvudsakliga transportmedel så betraktas de fortfarande fordon. Men många ryttare känner...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp