Trött på RASP !

LelleLilla

Trådstartare
Jag precis som många andra kallblodsägare har en herre med ganska rikligt med hovskägg. Detta medför att det ofta är svårt att hålla rent och småsjukdommar som mugg och rasp är ju lätta att få. Mugg har jag tack och lov klarat mig ifrån. Men rasp är något som återkommer till och från på min lilla fjordkille. På vinterhalvåret är han dock fri från problemen men såhär in på sommaren kommer det tillbaka år efter år. Han har dock en väldigt mild rasp, hovslagaren menar att det är något jag borde låta vara eftersom han inte lider av det. Men man vill ju ändå att han ska slippa dom där besvären.. Men när jag säger att jag försökt allt så menar jag presis ALLT. Allt från Grönsåpa till karledsalva till alkoholomslag till att torrborsta eller bara låta det vara.. Vill bara höra om någon har något litet tips, innan jag blir tokig på det här. :eek: :smirk:

Sv: Trött på RASP !

jag vill med ha tips, pållen har rasp på båda bek, inget mkt o inget han störs av men tips är alltid bra :bow:

jag köpte för många år sedan ett russ som inte mådde särskilt bra :( hon hade både kraftig rasp och mugg på alla 4 samt kraftigt angripen av ringorm, taskiga hovar med röta samt väldigt underhullad.

vi la jodopaxomslag med streptocillin på dom angripna omr.i början för muggen och raspen, sedan tvättade vi med jodopax lösning (väldigt effektivt mot svampbakterier) 2 ggr/dag och smörjde med inotyol (receptfri, ca. 50 kr på apoteket, återfuktar/mjukgör samt stänger ute vatten och smuts) på veterinärens inrådan och hon blev av med både muggen och raspen av det. visst tog det lite tid, men hon va vääldigt angripen.

mugg får mitt halvblod periodvis på sommaren av daggen i gräset, tvättar även det med jodopax och smörjer med inotyol så fort det finns en antydan.

nu har jag inte full koll på rasp, men om det ger sig vinterhalvåret, är du säker på att det inte är skabb?
har haft kallblod många år och aldrig haft problem med varken mugg eller rasp. och de har haft mer än tillräckligt på hovskäggsfronten.
men skabb har de haft och skabben ger sig ju under vintern.

jag köpte för många år sedan ett russ som inte mådde särskilt bra :( hon hade både kraftig rasp och mugg på alla 4 samt kraftigt angripen av ringorm, taskiga hovar med röta samt väldigt underhullad.

vi la jodopaxomslag med streptocillin på dom angripna omr.i början för muggen och raspen, sedan tvättade vi med jodopax lösning (väldigt effektivt mot svampbakterier) 2 ggr/dag och smörjde med inotyol (receptfri, ca. 50 kr på apoteket, återfuktar/mjukgör samt stänger ute vatten och smuts) på veterinärens inrådan och hon blev av med både muggen och raspen av det. visst tog det lite tid, men hon va vääldigt angripen.

mugg får mitt halvblod periodvis på sommaren av daggen i gräset, tvättar även det med jodopax och smörjer med inotyol så fort det finns en antydan.

Tack för tipset ! :bow:

Men då får du ju skylla dig själv då.
( eller hästen får lida för du tycker det är "snyggt" )

Men då får du ju skylla dig själv då.
( eller hästen får lida för du tycker det är "snyggt" )

Om du har läst så står det att både hovslagare och veterinär har talat om för mig att det är så lindrigt att det inte är något hästen lider eller tar skada av. Och då tar jag hellre tid på mig och hittar en metod för att få bort det. Jag tror heller inte, det skulle hjälpa så speciellt mycket att jag klippte det. Alla hästar med hovskägg, har ju en speciell typ av hårrem just där hovskägget växer. Det skulle även betyda att jag skulle behöva vara där och gegga mitt i med saxen ganska ofta för att hålla det kort också. Men jag vet inte, jag är glad för alla tips jag kan få. :bow: Någon som har provat metoden med att klippa bort och det hjälpt ?

vi har klippt ibland för att det ska vara lättare att tvätta och lägga på salva om hästen haft väldigt mkt. hovskägg och mkt. rasp/mugg. men tex. mitt halvblod har inget hovskägg alls men får ändå lätt mugg på sommaren. har haft andra hästar som haft oehört lätt för att få både mugg och rasp trots att det inte växt något direkt hovskägg alls (tex. fullblod och halvblod)

russet hade hyffsat mkt. hovskägg men henne klippte vi inte då vi inte ansåg att det behövdes, hovskägget har ju även en "skyddande" effekt.

Jag skulle definitivt klippa bort hovskägget, i alla fall under den tid hästen har rasp/mugg.
För övrigt så håller jag inte alls med om att hovsägg är fint, galet skrattretande att se friserhästar med en buske på benen och lindor över det. Ser inte så smidigt och läckert ut med hårbuskar på benen under att dressyrprogram. Helt personlig åsikt!
(från en som med klippmaskin rakar benen på hästen för att hålla rent och skavfritt, och snyggt)

Nu är det på det viset att jag personligen tror "alla" såna problem o liknande kommer fråm magen på hästarna, Så JAG skulle klippa bort hovskägget, ge hästen probiotika, och hålla efter utvändigt. Nästa år kanske problemen är borta då man har tagit bort "Orsaken" och inte symtomet, hovskägget har växt ut och allt är frid o fröjd :D

Så skulle jag ha gjort. Och jag har iallafall varit med ett tag och kan med gott samvete kalla mig rutinerad.

Min svägerska har en Nordsvensk som kliade och bet sig själv på hovarna, veterinären sa att de flesta hästar med mycket hovskägg får ofta skabb etc och rådde henne att köpa frontline i sprutflaska på apoteket. Efter det har hans klåda gått bort och vi har inte klippt något hovskägg. Fast det skulle nog underlätta.
Ska också säga att han led av svåra regnskållor när vi köpte han i höstas men nu är han en hel och ren pojke igen :)

Hovslagaren och veterinären har sagt att det är rasp. Rasp och mugg är inte någon egen sjukdom, utan kan orsakas av många olika saker. Det vanligaste är bakterie-sjukdom (den normala hud-bakteriefloran har fått fnatt), men det kan även vara svamp, parasiter, allergier osv. För att kunna ge rätt behandling är det bäst att veta vad det är. Be din veterinär till att provta (sk skrapprov).

Problemen sitter i huden, och det kan vara svårt att få behandlingen effektiv om det sitter hovskägg i vägen, och därför kan det ibland behövas att man klipper ner hovskägget. Men som sagt, försök att ta reda på vad det är som orsakar problemen, och du har kommit en bra bit på väg för att kunna avhjälpa det!

Lycka Till!

Håller med! Väldigt bra skrivet. :bow: (men jag vill reservera mig mot avlägsnande av hovskägg... det skyddar mer än vad det är ivägen!)

Hovskägg är skyddande, ja, på en häst utan karledsbekymmer, dock kan man behöva ta bort hovskägget för att kunna behandla vid problem!;)

Om man har exempelvis en bakterieinfektion i huden, sitter hovskägget i vägen när man behandlar med schampo eller liknande- medlet kommer ej ner till hudytan ordentligt. Dessutom blir det inte lika tätt när man tagit bort hovskägget, och bakterier trivs ej lika bra.

Om hästen har skabb, är det också en anledning till att klippa bort hovskägget för att kunna behandla.

Det spelar ingen roll hur mycket man behandlar med medel: baktdödande schampo, antiparasitära medel etc, om de ej kommer ner till hudytan där problemet finns!

Förstår att det inte alltid är roligt att behöva klippa ner hovskägg på kallblod, ex shire osv... Det är ju en stor del av charmen på dessa hästar... Och, som sagt, det är ett skydd....;)

Jo, det är det jag menar... klipp inte i onödan! schampo och spray går lätt att applicera på huden även med päls och/eller hovskägg kvar, det är svårare att nå fram med salvor utan att raka. Man måste alltid väga fördelar mot nackdelar innan man tar beslutet... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka