Trött på RASP !

Sv: Trött på RASP !

Nu är det på det viset att jag personligen tror "alla" såna problem o liknande kommer fråm magen på hästarna, Så JAG skulle klippa bort hovskägget, ge hästen probiotika, och hålla efter utvändigt. Nästa år kanske problemen är borta då man har tagit bort "Orsaken" och inte symtomet, hovskägget har växt ut och allt är frid o fröjd :D

Så skulle jag ha gjort. Och jag har iallafall varit med ett tag och kan med gott samvete kalla mig rutinerad.

Tack för tipset :bow:

Jomen precis. Det känns väldigt Hårt att behöva klippa bort hovskägget ( det tror jag alla kallblodsägare kan förstå). Men är det nödvändigt för pollens bästa, så är det klart jag gör det. Som jag har förstått och fått uppfattningen är rasp egentligen en fortsättningssjukdom på mugg, enda skillnaden är att den sitter högre upp på benet och inte nere vid karlederna. Min häst har väldigt rena och fina karleder och detta problem sitter högre upp på benet, där även hans hovskägg växer .:bump:

jag har shire hemma och har till en början problem med "kruster" på benen. någon! påpekar att det alltid är skabb på shire. vi behandlade med cebacil enl vet råd och inget hände. efter 4års erfarenhet av detta har jag lärt mig att våra shire hästar har mugg. vi använder sulfapulver som vi hämtar i England men det har jag inte lyckats få tag på i Norden.

mitt tips är : på granngården eller djuraffärer finns ett ohyreshampoo som enl tvätt anvisningar funkar bra. jätte bra.
fler råd. hovskägg skyddar huden klipp ej av det.

Hovskägg skyddar INTE huden på det sättet du tror, det finns MÅNGA hästraser utan hovskägg.De hästraserna har inte alls samma problem med rasp....Har dom för mycket skägg så torkar dom "aldrig" och svampinfektioner mm är ju ett faktum...finns det vilda hästraser med lika mycket hovskägg som t ex shire?

Hovskägg skyddar INTE huden på det sättet du tror, det finns MÅNGA hästraser utan hovskägg.De hästraserna har inte alls samma problem med rasp....Har dom för mycket skägg så torkar dom "aldrig" och svampinfektioner mm är ju ett faktum...finns det vilda hästraser med lika mycket hovskägg som t ex shire?

som sakt många säger att hovskägget ska klippas av, MIN erfarenhet är att skägget EJ ska klippas. har köpt hästar som var helt klippta vid hovar men mugg och att låta skägget vara långt med en behandling som noga sätts i hårbotten så är muggen borta. anser att en behandling är SÅ mcket lättare att utföra utan hovskägg och vill man då klippa så klipp, men det är ju bra med olika erfarenheter, hästar är ju också olika...............

Om du har läst så står det att både hovslagare och veterinär har talat om för mig att det är så lindrigt att det inte är något hästen lider eller tar skada av. Och då tar jag hellre tid på mig och hittar en metod för att få bort det. Jag tror heller inte, det skulle hjälpa så speciellt mycket att jag klippte det. Alla hästar med hovskägg, har ju en speciell typ av hårrem just där hovskägget växer. Det skulle även betyda att jag skulle behöva vara där och gegga mitt i med saxen ganska ofta för att hålla det kort också. Men jag vet inte, jag är glad för alla tips jag kan få. :bow: Någon som har provat metoden med att klippa bort och det hjälpt ?

Klipp inte!!
Då blir det mkt värre !
Hovskägget skyddar faktiskt .
Testa o tvätta med sebacil och se om det ger sej .
Gör det det då kan det vara skabb iaf.
Mitt sto har skabb och hon får bara "krustor" på ett framben .¨'

slår ett slag till för OHYRESHAMPOOT som egentligen är till hund och katt. det jag har använt är en gul flaska köpt på granngården. heter ohyreshampoo. fungerat på mina hästar. inga månads- långa behandlingar inget klipp i hovskägg.
lista på vad jag provat innan detta shampoo:
olja
cebacil
celeston
helosan
mycket tvättande
lite tvättande
AB ( antibiotika sulfa preparat funkar bra men hästarna blir snabbt resistenta och då även mot sulfa som skall användas på häst av annan symtom.)
tvätta med clerasil shampoo (ingen effekt på mugg o dyl men bra för huden i övrigt)

det kan finnas många orsaker till krustor på benen, så många tips är bra ,prova er fram och meddela resultat till tråden.

Klipp inte!!
Då blir det mkt värre !
Hovskägget skyddar faktiskt .
Testa o tvätta med sebacil och se om det ger sej .
Gör det det då kan det vara skabb iaf.
Mitt sto har skabb och hon får bara "krustor" på ett framben .¨'

Tack för tipset :)

slår ett slag till för OHYRESHAMPOOT som egentligen är till hund och katt. det jag har använt är en gul flaska köpt på granngården. heter ohyreshampoo. fungerat på mina hästar. inga månads- långa behandlingar inget klipp i hovskägg.
lista på vad jag provat innan detta shampoo:
olja
cebacil
celeston
helosan
mycket tvättande
lite tvättande
AB ( antibiotika sulfa preparat funkar bra men hästarna blir snabbt resistenta och då även mot sulfa som skall användas på häst av annan symtom.)
tvätta med clerasil shampoo (ingen effekt på mugg o dyl men bra för huden i övrigt)

det kan finnas många orsaker till krustor på benen, så många tips är bra ,prova er fram och meddela resultat till tråden.

Tack tack för alla tips. Jätte roligt att så många har svarat. Ska prova med det där schampoot som många pratar om. :)

har också detta problem med rasp som kommer och går.
rasp kan vara kronisk och då får du inte bort det helt det kommer tillbaka.
jag tvättar rent med tex ohyreshampo eller annan bra tvål huvudsaken att du får riktigt rent ända in.jag klipper inte bort hovskägget det går att komma igenom det om man är nogran och vet var angreppen sitter .(har en nordsvensk och en tinker med enormt hovskägg)se sen till att det blir riktigt torrt efter tvätt det är viktigt använd en hårfön e dyl om hästen accepterar det.efter kammar jag och pillar bort allt som går att få bort ,en vanlig stålkam är bäst.
sedan är det viktigt att smörja in med något mjukgörande så att det inte spricker och blir sår.
något som veterinären tipsade om var att blanda fiskleverolja med ex helosan och smörj med.funkar bra.
vet. har oxå skrivit ut bla hippotrim för att smörja med.....
eller örondroppar för hund att smörja med...fråga din vet.
sen får du ha ett stort tålamod gör detta varje till varannan dagdet kan ta allt från dagar till många veckor att bli av med.
detta har två olika veterinärer tipsat mej om och jag tycker att det funkar men det kan vara så att det som funkar på en häst kanske inte funkar på en annan eller att det som funkar ena gången kanske inte funkar nästa gång pröva dej fram med olika salvor och tvålar.
grunden är tvätta RENT ,torka TORRT ,PILLA BORT.smörj in med MJUKGÖRANDE salva.
lycka till

en kam jag använder är faktiskt inte stål-kammen utan köper 5 el 10 pack "gubba" kammar på obs, maxi eller nått liknande. de är mycket tätare. de är hållbra trots de är av plast.

har också detta problem med rasp som kommer och går.
rasp kan vara kronisk och då får du inte bort det helt det kommer tillbaka.
jag tvättar rent med tex ohyreshampo eller annan bra tvål huvudsaken att du får riktigt rent ända in.jag klipper inte bort hovskägget det går att komma igenom det om man är nogran och vet var angreppen sitter .(har en nordsvensk och en tinker med enormt hovskägg)se sen till att det blir riktigt torrt efter tvätt det är viktigt använd en hårfön e dyl om hästen accepterar det.efter kammar jag och pillar bort allt som går att få bort ,en vanlig stålkam är bäst.
sedan är det viktigt att smörja in med något mjukgörande så att det inte spricker och blir sår.
något som veterinären tipsade om var att blanda fiskleverolja med ex helosan och smörj med.funkar bra.
vet. har oxå skrivit ut bla hippotrim för att smörja med.....
eller örondroppar för hund att smörja med...fråga din vet.
sen får du ha ett stort tålamod gör detta varje till varannan dagdet kan ta allt från dagar till många veckor att bli av med.
detta har två olika veterinärer tipsat mej om och jag tycker att det funkar men det kan vara så att det som funkar på en häst kanske inte funkar på en annan eller att det som funkar ena gången kanske inte funkar nästa gång pröva dej fram med olika salvor och tvålar.
grunden är tvätta RENT ,torka TORRT ,PILLA BORT.smörj in med MJUKGÖRANDE salva.
lycka till

:bow: Tackar :)

Jag har också rasp och mugg på min häst. Det som hjälpte bäst är att raka bort all päls i området med trimmer (ville inte heller göra det först eftersom pälsen skyddar ju mot sol mm). MEN Svamp och bakterier har en förmåga att fastna i minsta lilla. Smörjer man får de fäste i crèmen och i pälsen direkt, även om du baddat med jodopax. Det behöver luftas och torka ur ordentligt.

Min häst hade inte heller besvär så tillvida att han var halt och jättesvullen men han hade ont över området som var angripet.

När jag rakade pälsen, tog bort alla krustor med Salsyvase och gummihandske, baddade med bakterie och svampdödande så blev han kanonfin! Sen regnar det mycket här så svampen får lätt fäste igen (även då jag rakat) och då får jag göra om proceduren. Jag använder även Celestona Valerat (vet skrev ut) på de värsta ställena.

Han har blivit jättemycket bättre och jag ser en ljusning i tunneln.
Så mitt råd: Raka och få bort alla förhårdnader och låt det torka ur ordentligt. Pälsen växer ju tillbaka;)

min häst fick för några dar sedan en svullnad i ena bakkotan, jag började linda om med jodopaxmedel (byte var 4:e timme) efter rådfrågan med veterinär, då vi inte visste vad det var, nu 3 dagar senare har kvisslor dykt upp (efter att svullnaden hade lagt sig lite och jag plockade bort bandaget i några timmar) så du vet jag ju att det är rasp hon har fått. aldrig haft mugg tidigare. men hon är avblekbar skimmel och är nu 4 år.

jag undrar nu; hon är rätt svullen på bakbenet, hela skenbenet. nu går hon utan bandage men hon tvättas med tvål och vatten eller jodopaxlösning, där efter mugg och karledssalva som är återfuktande (och innehåller bla. teatree och lavendel som är bakteriedödande).
e de klokt att linda något några timmar eller ska man låta det vara och sen tvätta och smörja några gånger om dagen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka