Tugg-terror

mian1

Trådstartare
Vad gör man för att få en tuggterrorist att vara lugn när hon är ensam? :mad:
Har inte några större ensamhetsproblem förutom att vår yngsta hund förstör när vi är borta. Tuggar sönder! :mad::mad: Och helt ensam är hon inte eftersom vi har en hund till och två katter. Det spelar ingen roll hur länge hon är ensam. Möjligen kan det bli lite bättre om hon motionerats ordentligt innan hon blir ensam hemma, men ibland finns inte möjligheten om det är stressigt innan vi ska iväg. Hundarna är ensamma 4-5 timmar åt gången 2-4 gånger i veckan. Tugga sönder gör hunden även om hon är ensam inne (ihop med de andra djuren och vi är utomhus så att hunden kan se oss från fönstret.

Tydligen är GD ganska tuggiga och har förkärlek för möbler, men det börjar bli tröttsamt. Hon har tuggat i sig inte mindre än TVÅ soffor, en rejäl tugga betong från vedspisen, ett ryggstöd från en köksstol, diverse leksaker och fjärrkontroller. Hon tar inte det som ligger framme för vi ser till att plocka bort allt. Hon letar upp speciella saker att ta kål på. Anstränger sig genom att knuffa upp dörrar och klättra i skåp. Kommer hon in i sin lillmattes sovrum brukar hon knycka nallar eller pyjamaser som hon inte biter sönder utan som hon ligger och suger på :crazy: Alltid favoritgrejerna.

Och självklart har hon gott om tuggknutar, tuggleksaker och vedklampar som hon får lov att tugga sönder.

Pga henne storlek går det inte att stänga in henne i något kompostgaller. Barngrindar för att begränsa utrymmet är heller ingen idé. Stänger vi en dörr så river hon sönder den.
Hon har inga halsproblem utan jag tror att hon bara är nervös och kanske rastlös.

Sv: Tugg-terror

Vi köpte en hundbur (modell Grand Danois) till vår husky, så var det färdigtuggat sen.

Vi köpte vår på Sharpman av märket Dogman, och den kostade i och för sej 1600 kr, men det är billigare än nya soffor och gardiner resonerade vi.
Husky-ruskan gillar den!! Jag återkommer med måtten!

124X76X80 55kgs hund.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte dessa problem själv men vi brukar stänga in hundarna i köket när vi inte är hemma.Jag såg att du skrev att hon tar sönder dörren och min unghund rev på dörren innan.Jag löste det ganska smidigt genom att låtsas gå iväg och när hon började riva slet jag upp dörren och fyade.Det hände att hon fick en smäll av dörren när den åkte upp men anser att det var i uppfostringssyfte och inte värre än att hon klarade av det mentalt.Hon slutade efter ett par ggr.Det jag tänkte på med möblerna(har du hunden i köket kan man ju plocka undan allt utom bordet nästan)så funderade jag på om det inte finns nån slags fyspray att köpa.Annars kanske det går att smeta in bordet med något äckligt för hunden.(jag har hört att citron inte ska vara populärt)Lite jobbigt att hålla på med men förhoppningsvis är det ju bara under en kort period.Lycka till

Min husky visade sej vara något av en utbrytar kung, så när jag trodde att jag hade stängt in honom med barngrindar och stängda dörrar fick jag en smärre chock när jag kom hem efter några timmar och han hade demolerat hela huset...
Barngrindarna var söndertuggade, inte en gardin eller krukväxt var kvar, porslin var sönder, han hade brutit sej in i skåpet och dragit ut kattmat och hundmat över hela golvet, tuggat sönder mina skor och tre jackor, brutit upp badrumsdörren, dragit ned kaffebryggaren med tillhörande sladd och eluttag (ren tur att han inte blev elektrifierad på kuppen) och levt rövare.....
Då köpte min man buren.
Efter en natt av gråt och pip i buren, kom han på att det var hans plats, och sedan dess har det fungerat hur bra som helst! Han går glatt in i buren efter vi har varit ute och tycker att han bor där. Ingen gråt när jag åker hemifrån längre!!!
Man kan ha både huskyruska och hus, tack och lov....
Annars är han den goaste hunden i stan!

Herregud:smirk:Hur har du orkat med den?????Idag på fm skulle jag sälja min hund för 1 krona:devil:men efter ditt inlägg har hon gått upp till icke till salu:rofl::rofl: Som hundägare till min första hund och dessutom tagen som omplacering på 7 1/2 månad måste ju hon vara en gudagåva:love:Det hon har tagit sönder har vart hundleksaker(helt ok)och tuggat på en matta samt en sko.Dock använder jag fortfarande skon och mattan är utbytt till en hon inte rört .

Jo, jag kan ju säga att han var väldigt gratis.....:devil:
Grejen är den att han har varit hos oss i en månad i dag, och är en omplacering på snart två år med en attans massa elände bakom sej, även om tjejen vi köpte honom av var en jättegullig människa.
Han har varit ute på "prov" hos flera människor som lämnat tillbaka honom, så att han har separationsångest, det visste vi.
Men lite förvånad blev man ju, särskilt som min första hund, som fyllde tio år häromdagen, är så vansinnigt snäll och väluppfostrad att man tror att han är katt ibland. Det värsta han gjort var att äta upp en blöja jag glömt slänga.
Din hund är ju fortfarande bebis, så mycket av det tuggandet är ju bebisgrejer, om jag har fattat detta rätt - jag är egentligen ingen hundmänniska, men å andra sidan har jag inte massa förutfattade meningar heller....;)
Tilläggas skall att ALLA avrådde mej från att köpa en husky, inklusive min man, men jag var envis. Är man kär så är man. Är man kär så får man köpa nya jackor.... :d
Men efter burens inträde, och lite grundläggande hunduppfostran - att man inte får äta katten, till exempel - har allting gått kalasbra. Peppar peppar.....
Nöden är uppfinningarnas moder!!!!:rofl:

Det är ju skönt att det gått bra iallafall.Min är ju som sagt också omplacering men dock inte sk problemhund.Lite sönderbitna saker får man ju räkna med, men du råkade då illa ut må jag säga:smirk:Hade nog inte blivit så glad heller....Men trots allt är de ju både snälla,goa o helt underbara mellan rackartygen så det går ju inte låta bli att älska dem ändå:love:

Sjävklart ryker ju en del saker, det är ju inga mjukisdjur vi har!!;)
Det är en del av charmen, men att halva huset går åt är inget roligt!!

Hej det är så roligt att läsa detta da jag har en husky som är en utbrytarkung också! Jag funderar på att köpa bur! vart köpte du den vilken modell och hur gjorde ni för att han skulle trivas i den? Hjälp till en som håller på att bli ruinerad! alla säger att jag ska göra mig av med honom då han ändå kommer lida i en bur? hur mår er hund? kram Lisa

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 861
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullet ben
  • Dressyrsnack nummer 18