Tugg, tugg, tugg...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 819
H

Hästbiten

Ska köpa en 6 årig valack, som inte har haft det så lätt. Han verkar vara väldigt missförstådd! Nu vill jag göra allt för att det ska gå bra och nu till min fråga:
Han tuggar oavrutet om man är i närheten av hans mun, tex när man ska ta honom i grimman, borsta huvudet osv. Leder man honom vill han gärna ha grimskaftet i munnen och vill gärna suga på jackärmar,tröjor..
Vad är detta för beteende? Ska jag bestraffa honom när han tuggar på mig? Det känns inte rätt. Han har liksom kvar unghingst naffsandet, fast mer desperat och frenetiskt.
Några tips och råd? Någon som har sett samma beteende på nån annan häst?

Det låter som du beskriver ett tuggande som säger jag är snäll, slå mig inte, jag är låg i rang, ett beteende man oftast bara ser hos föl.

Så bestraffa honom inte.

En enda gång har jag träffat på en häst som inte bet i kläder av godisanledning UTAN för att hon så att säga höll mig i handen (=tröjan) av rädsla. Det var ett enormt förtroende och hennes beteende var så solklart att jag tyckte det var OK. Hon blev trygg genom att "hålla" i mig och därför vågade hon kika på allt det otäcka - kalkoner, pärlhöns, lösa smågrisar, getter o massa folk.
Hon gick också mycket nära mig men utan att fördenskull trampa eller tränga mig, precis som ett föl gör med mamma.

Jag tror att din häst är mycket osäker och att du genom att behandla honom schysst och vara en ledare kan ge honom den trygghet han saknar.
När han blir säkrare kommer han säkert att testa din kärlek i nafsningar, bus och trots och du kommer definitivt att märka skillnaden.

Din häst verkar var omogen och osäker och du kan se det som en underbar chans att ge honom en god start på sitt hästliv i stora världen.

min calle gör ungefär likadant som denna häst, fast han biter inte i jackor o sånt. han tuggar mest när det händer mycket kring honom eller när han tex ska få mat.

det känns så konstigt ibland, att han tuggar fortfarande. han är 13 år, känns som han borde kommit över fölstadiet. jag har aldrig kunnat straffa honom för det o kommer heller aldrig göra det eftersom jag tror ja vet vad det betyder. det ser ungefär ut som när ett föl talar om för omgivningen att den inte är farlig.

andra säger att det är en ful ovana. kan det verkligen vara det?

Jag tror att det är ett beteende han fastnat i. Om du kan stå ut med det så gör det väl inget, han talar om för dig när han blir lite stressad och vad är det för ont i det.
Fula ovanor för mig är beteenden där dom eller någon annan kan ta skada.

Okej! Tack :bow:
Känns bra att höra era åsikter!

Har nämligen hört många som säger tvärtom, men det känns inte rätt!
Han är en mycket osäker och vilsen häst, så det känns bra att höra att ni bara tror att det är en osäkerhets grej.

Någon mer som hört något så kan ni ju alltid skriva!

jag ser inget ont i det. känns bara konstigt ibland, känns som han ser omgivningen som så farlig, min lilla callepålle.

han får göra så, jag tänker inte försöka ta bort det :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 576
Senast: liiinnea
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 163
Senast: Marje
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
13 210
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 899
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka