Tuggfanatiker

DressyrBecca

Trådstartare
Har en 3-åring som rids in just nu och är jätteduktig på alla sätt och vis :)
Det besvärligaste med honom är att tränsa utan att han äter upp halva tränset..! Han fiskar tag på käkrem, tyglar, nosgrimma, longerlina, alla lösa remmar som finns! Han har numera ett gammalt äckligt träns bra för att han förstör tränsen efter max ett par gånger.
När man rider måste man alltid ha sträckt tygel, annars fiskar han tag på tygeln och tuggar på den. Inte sså bra när man rider kanske..=)
Han tar även tag i jackor och tuggar på knappar och liknande.

Nån som har någon bra förklaring till hans beteende? Ska han korrigeras, eller ska man bara försöka rädda det som räddas kan och låta honom fortsätta?
Vet inte hur jag ska hantera det??
 
Min, nu fyra är/har varit likadan. Jag har bara korrigerat när han blivit hårdhänt, bitit för hårt eller liknande, ofta när vi står på gången ger jag honom en gammal borste eller liknande att tugga på, för annars biter han i uppbindningarna. Jag vet inte om jag gjort rätt, men han har blivit bättre med åldern.

Jag jämför det lite med barn i skolan som har svårt att sitta stilla, min son har en boll att krama i handen på lektionerna annars sitter han och knackar med pennan eller pendlar med benen etc...

Min pålle har en sk lekkedja på sig när han rids/tömkörs det kanske kan hjälpa dig i ridningen för då har han lite sysselsättning?
 
Det är väl ungefär så vi gör nu med, att korrigera när han blir för hårdhänt. Det svåra är ju att veta vart man ska dra gränsen, och om hästen verkligen förstår gränsen??
 
Min häst tuggar oxå på allt och han är 8 år.

Jag har dock inte haft honom sen han var liten så jag vet inte om han gjorde det då oxå.
 
Jag tycker inte det känns så svårt att morra/ryta/klappa till/knipa när de nyper för hårt, min förstår det ganska bra. Ibland när han nyper för hårt så har jag kanske morrat till och har han gjort om det har jag klappat till honom på bogen eller knipit han i mulen, då gör han inte om det på en stund, försöker han igen så brukar det räcka med att morra och blåsa upp sig lite :) Svårt att förklara, men sunt förnuft utan att tappa tålamodet och med mycket kroppsspråk.
 
Hade en likadan häst på vår skola...man trodde han hade Damp :D...han hade alltid tungan hängande utanför munnen och skulle ta tag i allt han såg...

Min häst kan vara lite pillig åxo, hon älskar att tugga på saker som hon ser, men det har blivet bättre och hon lyssnat då man säger åt henne. En liten bustjej!

Sam
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny har börjat tugga på bettet, ibland frenetiskt. Stundtals accepterar hon bettet och är inte alls besvärad. När hon tuggar så...
Svar
1
· Visningar
528
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 972
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 348
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp