Bukefalos 28 år!

Tumör i örat *långt*

MiaMaria

Trådstartare
Min katt har under flera år haft problem med öronen. Han har vid flera tillfällen fått örondroppar och det har blivit bättre men sen återkommit efter ett tag. I december skulle han kastreras och öronen var sämre igen så jag bad veterinären titta i öronen ordentligt. Jag fick besked att han hade öroninflammation och fick örondroppar igen...

Min katt blev bättre, men snart sämre igen och det började rinna ur öronen (blod och vätska). Hans allmäntillstånd försämrades också och han var sig inte riktigt lik. Jag åkte tillbaka till samma veterinär som kollade öronen igen och ordinerade penicillin och annan typ av örondroppar. Efter 10 dagar var katten piggare och mycket gladare, men öronen fortfarande dåliga.

Jag åkte nu till en annan veterinär och får direkt veta att min katt har en tumör i örat och det är denna som gjort att öroninflammationen återkommit och nu inte riktigt vill ge med sig. Jag får också veta att min katt har en tandsjukdom och att hjärtat inte slår som det ska. Min katt är åtta år.

Enligt veterinär kan man operera tumören, men den kommer med all sannolikhet tillbaka så hans rekommendation var att inte utsätta katten för detta. Jag fick nytt penicillin, nya örondroppar och smärtstillande till munnen/tänderna, men veterinären säger att vi behöver låta katten somna in inom en inte alltför lång tid.

Min tanke var att ta bort honom så fort som möjligt, att han ska slippa mer mediciner och veterinärbesök. Men nu tycker jag ändå, trots mycket vätska/blod i öronen, att han verkar må ganska bra. Han är social, gosig och sig lik sedan innan han blev sjuk. Han är piggare än på länge.

Hur sjutton ska jag tänka? Vill inte han ska lida (vilket han inte verkar göra nu), och vill inte att han ska finnas kvar bara för min skull...

Någon annan här som har erfarenhet av denna typ av problem??
 
Sv: Tumör i örat *långt*

Usch så tråkigt, jag beklagar! :(

Min förra katt var nio år när hennes njurar kollapsade, jag var inte hemma så jag kunde se vad som hände med henne men tydligen hade hon gått ned i vikt så mycket att mina föräldrar tog henne till veterinären. Hon fick somna in snabbt efter beskedet. Nu var det visserligen inte en tumör men om jag hade låtit henne leva så hade hon nog dött mycket plågsamt och hon hade redan rasat i vikt så hon mådde uppenbarligen inte bra.

Vad jag ville säga med detta så får man nog gå efter sin magkänsla och försöka vara ärlig mot sig själv. Äter han som han ska? Om du vill låta honom leva så länge som han mår bra så får du vara beredd på att verkligen hålla ögonen öppna, orkar du med det?

Styrkekramar!
 
Sv: Tumör i örat *långt*

Tack för ditt svar! Beklagar också vad som hände med din katt. Detta är ju det svåra med att ha djur...

Min katt har ju haft perioder när han inte varit sig själv och förmodligen haft mycket ont, men just nu mår han mycket bättre rent allmänt och det är det som gör det så svårt. Han äter och är väldigt social. Veterinären sa att det inte var akut att ta bort honom, om han får medicin och örondroppar hela tiden, men ska vi vänta eller inte...svårt beslut...
 
Sv: Tumör i örat *långt*

Beklagar verkligen :(

Men jag hade nog inte väntat så länge faktiskt, jag hade nog valt att ta bort katten innan den led. Tog bort min hund i höstas, som hade dåliga höfter. Tog bort henne innan hon blev sämre och märkbart påverkad. För för mig känns det bättre att ta bort lite för tidigt än för sent. Men jag dömmer inte heller om man vill vänta!
 
Sv: Tumör i örat *långt*

Ja, jag tror faktiskt du har rätt. Jag har bestämt mig för att ringa veterinären i morgon. Tack för svar och stöd!
 
Sv: Tumör i örat *långt*

Jag gjorde ju samma sak med min katt så fort jag visste vad som var fel, så du gör nog det bästa möjliga för din katt även om det gör ont :(

Kramar!
 
Sv: Tumör i örat *långt*

Ja, jag tror faktiskt du har rätt. Jag har bestämt mig för att ringa veterinären i morgon. Tack för svar och stöd!


Om jag ska gå efter min personliga åsikt så tycker jag att du gör helt rätt!
Det här är ju tyvärr nackdelen med djur och den enda dagen som jag nånsin funderat på om det verkligen är värt att ha djur. Men det är ju värt det alla andra dagar i livet :love:
När vi köper ett djur så åtar vi oss det stora ansvaret att kunna ta beslutet att det är dags att avsluta deras liv, eftersom dom själva inte kan göra det. Man måste då vara fullständigt osjälvisk, vilket är JÄTTE svårt. I många fall så tror jag tyvärr det är mest för ens eget samvete som man behåller djuren lite längre än man kanske borde.

Finns många som tyckt att jag är hemsk som resonerar som jag gör, när jag tagit bort både min hund och min förra häst innan dom lider.

Så det är ett starkt och osjälviskt beslut du tagit!

KRAM :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Tumör i örat *långt*

Tack, ja jag håller med dig helt och hållet!

Och Tack ni andra som svarat mig här :)
 
Sv: Tumör i örat *långt*

*stor kram*

Du gör helt rätt men den sista tjänsten vi gör våra djur är den tyngsta. Jag hoppas det går så bra och snabbt det kan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
550
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp