Tumstorlek sadel och byxstorlek

-Remont-

Trådstartare
Mellan tummen och pekfingret antar jag att det går att säga att en viss tumstorlek på sadeln kan motsvara en viss byxstorlek?

Jag har en tendens att trivas i lite stora sadlar, men egentligen tror jag att jag borde ha en mindre storlek. Jag rider gärna i 17,5"-18" men har normalt 34-36 i byxsstorlek.

Någon som vågar sig på att skriva en lista?

Tum Byxstorlek
16" ?
17" ?
17,5" ?
18" ?

(eller så är detta en allmännkunskap jag helt missat. :p )

Sv: Tumstorlek sadel och byxstorlek

Det är nog mycket svårt att säga, för olika sadlar upplevs olika stora. Till exempel, jag har inga problem att rida i en 15,5" hoppsadel, förutom att mina knän sticker en bra bit utanför samt att jag kan rida i en 17,5" sadel med lite djupare sits. Hur stor sadeln upplevs kan alltså variera kraftigt mellan olika märken.

Jag tycker det beror helt på sitstyp och hur sadeln är uppbyggd. Vissa sadlar behöver ju vara rymligare för att överbenet inte ska skjuta bak en på bakvalvet. Tror det kan vara lite farligt att skriva listor på byxstorlek ./. sadelstorlek som sedan blir någon form av sanning. Det är så mycket som spelar in.

Ett tag när jag växte upp var det helt otänkbart att någon skulle ha över 17" eftersom det då innebar att man var för fet för att rida ö h t. Det handlar om så mycket mer än rumpstorlek.

Jag brukar ha 18 på dressyrsadlar, men kan rida i 17 sadlar också. Det beror lite på vad för sadel det är. Vissa sadlar kan jag inte ha 18 i för det blir fel med stöden, o att vissa har för långa kåpor ju större tumstorlek det är.

I hoppsadel så har jag 17½, men har även en 17 som funkar. Har aldrig behövt en 18 i hoppsadel. Men då är det inte lika djupa sitsar heller.

Liknande trådar

Utrustning Vad betyder egentligen de olika storlekarna på sadlarna? När jag kikar på sidor med sadlar så stor det först 15",16",17,5" etc etc. Vad...
Svar
2
· Visningar
2 276
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har fått nys på en hoppsadel som passar min häst, men tyvärr bara finns i hela tumstorlekar. Jag rider just nu i en 18" dressyrsadel...
Svar
13
· Visningar
3 462
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Fågelobservationer
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka