Tung i huvudet..

Sv: Tung i huvudet..

Jag har alltid den regeln att rida utan handskar, även på vintern. :angel:


:eek: :bow:

Det är helt omöjligt för mig att rida utan vantar på vintern. Jag har så knotiga och ådriga händer att all blodtillförsel försvinner då jag sluter handen runt tygeln :crazy: Det gör så sjukt jäkla ont!!!
Men annars så har jag också det som regel :D
 
Sv: Tung i huvudet..

Haha, jag förstår absolut att inte alla vill vara lika knäppa på den biten! :P
Kanske ska tillägga att om jag rider ut har jag inte den regeln, då brukar man ändå inte behöva finlira, men så snart det är dressyr och finlir som gäller så. Vi har ridhus och då slipper man ju snö och blåst, vilket nog underlättar, däremot är det oisolerat och blir väldigt fuktigt så oftast känns det 10 grader kallare i ridhuset än ute på vintern.

Knepet är väl att klä sig ordentligt i övrigt - dubbla underställ, fleecejacka, dunjacka, varmfodrat ridoverall eller dunjacka + ridkjol i ull (hade såklart haft thermobrallor om jag hade haft det, men hade inte råd att köpa både och), hjälmluva. Alltså om det är riktigt kallt runt -20 eller kallare. Sen kan man i värsta fall rida enhändigt och stoppa in andra handen i jackärmen, och så växla händer, eller lägga handen mot hästhalsen en stund och värma sig där.

Men nu i Januari har man blivit sjukt härdad av kylan... Sist jag red i -21 utan hjälmhuva och utan vantar så satt jag ändå nästan och svettades! :S
 
Sv: Tung i huvudet..

idag var jag å red.. han var helt annorlunda å inte alls tung i huvudet.. sen nä rjag kom tillbaka till stallet kom jag på en sak.. jag rider oftast på rakt bett.. men idag så tog jag ett tredelat.. å han var inte alls tung i huvudet.. jag behövde inte ha honom i handen nåt alls å han var så snäll med de där..

tror ni att de kan vara en anledning till att han blir tung i huvudet för att de raka bettet är så svagt att han känner att han kan bli tung?
 
Sv: Tung i huvudet..

En del hästar blir tunga på rakt bett, varför vet jag eg inte. Men nån annan kanske vet? :)
 
Sv: Tung i huvudet..

hmm är inte omöjligt att de är så då ju.. ska testa lite med ledade bett båda tvådelat å tredelat å se om de är skillnad å sen gå tillbaka med rakt å se om han blir tung igen.. för då måste de ju vara bettet känns de som
 
Sv: Tung i huvudet..

En del hästar blir tunga på rakt bett, varför vet jag eg inte. Men nån annan kanske vet? :)

Dom vill nog hellre ta stöd i raka bett i allmänhet. Bekvämare än med ett ledat.

TS: Tips - be gärna någon filma när du rider med de två olika betten. Ofta(st?) har man samma grundproblem men det yttrar sig på olika sätt... :angel: Om hästen t ex undviker att ta stöd överhuvudtaget, kanske dippar in istället.
Annars kan det såklart vara så att hästen trivs bättre med det tredelade, och då är det ju bara att köra på! Varför göra det onödigt svårt för sig liksom? :p (Generellt brukar man säga att det är svårare att rida med oledat bett.)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
643
Senast: Fiorano
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 836
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 275
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp