Tungan över bettet...

S

squirlett

Vi behöver lite hjälp...
pållan har en tendens att lägga tungan över bettet när hon blir trött, grinig eller av annan anledning inte vill jobba längre. :crazy:
hon går på ett vanligt tvådelat tränsbett...
hon måste ha väldigt vig tunga för bettet hänger inte ner i munnen på henne...
hon är mycket mjuk och fin i munnen för övrigt, men d e inte så kul när hon gör detta då man inte har nån inverkan på henne...

vad ska vi göra?
kan d bero på storleken på bettet?
ska vi köpa såndär gummigrej att sätta på bettet eller finns d något bra "milt" bett som kan hindra henne från detta... :confused:

Hon är kollad i munnen av tandis för bara två veckor sen och han hittade inget..
 
Många hästar ogillar tvådelade bett då de lätt går upp i gommen på dem och det är inte trevligt så då grejar de för att bli av med obehaget. Testa ett rakt, oledat tränsbett. Många hästar går mycket bra på det! :) Kolla också att bettet inte är för långt, det ska inte sticka ut mycket alls på sidorna, några millimeter max. Har gått från 12,5 till 10,5 på mitt varmblod och hon går mycket bättre nu.
 
Jag tror att den bästa investeringen skulle vara ett gäng ridlektioner där du får lära dig att korrigera det där bakifrån, så att hästen inser att det inte lönar sig att lägga tungan över bettet, man får göra det jobbiga ändå. Var dock observant så att du inte begär för mycket av hästen.

I mina öron verkar det mer som ett ridproblem än ett bettproblem.
 
provat ett tredelat bett? de ligger bättre i munnen på de flesta hästarna.

Annars finns det ju tungfelsgummi men de är väldigt "klumpiga".
Finns tungfelsbett också men jag upplever de lika klumpiga, men en aning säkrare än gummi iafl då gummit kan åka av.

Du kan ju binda ner tungan också. Många trav- och galopphästar som går så. Det tycker jag är snällare än att stoppa in massa i munnen på hästarna.

Kolla första att det inte är munfel.
 
Köp Inte em sån där gummigrej. Om det är den för typ5-10 kr du menar. Jag köpte en sån... Den va inte bra!! Min häst tuggade sönder den och fick över tungan på 20 min... Hon blev bara irriterad av den.
Men jag har bytt från två till tredelat och det har faktiskt blivit bättre.
Lycka till!
//Karin
 
att bettet inte hänger långt ner i munnen kanske gör att det ligger emot tänder, och hon försöker försvara sej mot det med tungan (lyfta upp det) när hon då bli trött eller grinig kanske hon tappar "kontrollen på tungan" och den trillar över.
det behöver inte bero på det men det kan göra det.
 
tack för svaren...

som jag skrev så e munnen kollad och den va u.a.
vi ska prata med tränaren om vad han tycker om bettbyte så får vi se....
 
min poa lägger tungan över bettet när han inte vill tex. när jag vill bromsa och inte han. men det brukar gå bra endå för att han stannar det tar bara ett par meter längre att övertala honom. när jag rider dressyr lägger han aldrig tungan över dvs. när han är harmonisk, lugn och avslappnad. Ute är han inte det så då plutta han ibland över tungan. men som sagt ej i ridhuset.

Jag har provat allt möjligt t.ex
:mad:tungfelsgummmi: Funkar mot att lägga tungan över men är tjockt och klumpigt. hästen som skall kunna ha det bekvämt måste ha en enomt hög gom! Det har ju inte min utan är låg.
:smirk: Rakt bett i rostfritt: funkar bra att rida på är lätt att bromsa och så när han blir pigg. Är travhäst så han har dock lust att använda det som ett uppkäk och då måste jag lätta och ta så mycket (endast när han är pigg.) Tungan ligger dock över bettet ofta just för att jag har det när han är pigg.upplever det bettet som skarpare på han.
:DTvådelat järnbett: Absoluta favoriten men inget speciellt bra bett när han är så pigg då tungan åker över. Bästa bettet i dressyren!!!! Går super! lägger ej över tungan på träningarna.
:)Tvådelat mässingbett: läs ovan. näst bästa bettet i dressyren.

Min pålle gillar ej tjocka bett, ej bett med ngn slags mittdel (har låg gom) och han föredrar bett av järn och mässing framför RF. Kanske din häst känner som ngt av ovan, prova lite olika bett, fråga hästfolk du känner om du får prova deras bett några gånger i rad (OBS! några gånger i rad) och känn dej fram. Dessutom gör det ngt om han lägger over tungan? :confused:
 
hmmm...
din pålle låter som alma...
hon brukar inte lägga över när vi "tränar"..
utan d e mest i skogen på lång tygel...hon tuggar och suger MYCKET på bettet och kanske "råkar" hon bara få över tungan ibland...
enda problemet e ju då att hon blir "döv" just då i munnen, men hon e JÄTTESNÄLL och stannar snabbt ändå...

vi har kommit överens om att fortsätta och se hur det utveckalar sig..
blir d inget "värre" så låter vi henne nog gå....eftersom hon bara gör det korta stunder när hon går och "fipplar" med bettet själv och flummar runt...
 
så gör min nordis också.
Fast han stananr inte när han fåt över tungan. 8satt 5 min på honom igår, fick gå in och byta bett)
Tycker också att gummina är klumpiga. dom e ivägen när man ska tränsa, Herman gillar det inte alls. Funderar på att prova ett rakt bett på honom.
 
hmm..
ja som tur e så ju Alma (oxå nordis fast travmodell) så snäll så hon stannar ändå...
i och för sig så har hon inte lagt tungan över nångång i nån snabbare gångart...då hade d nog vait värre... :crazy:

hon stannar men d tar nåra meter extra... ;)
 
Jag har en fjording som lägger tungan över bettet när vi rider dressyr på banan. När hon börjar tycka att det är jobbigt. Har haft både 2- och 3 delat bett. Men ska kanske prova med ett rakt bett som någon skrev här?! :confused:
Några andra förslag?
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 957
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Freazer
·
Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 499
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp