Bukefalos 28 år!

Tungfelsbett

V

viljan

Hur ska man veta vilket tungfelsbett som är bättre än det andra och vilken metod man ska köra. Vissa säger att snodd runt tungan är bättre medans andra säger att man ska använda sig av ett tungfelsbett som tex den med plattorna i munnen. Vilken typ av tungfelshjälp rekomenderar ni man ska ha till en islandshäst som lägger tungan över bettet.
 
Hej!

Jag tror inte att tungfelsbett är den bästa lösningen, utan att det är bättre att försöka komma åt grundproblemet som antingen är att din häst försöker undandra sig bettets verkan, och/eller att den tycker att bettet trycker för mycket på tungan.

Vad gäller det förstnämnda felet så är det dressyr, dressyr och åter dressyr som gäller. BRA dressyr Gärna med bettlöst huvudlag. När hästen är så välskolad och välgymnasticerad att den inte har några skäl att försöka undandra sig bettet längre kommer det inte att vara något problem att rida med bett igen.

Om det är så att hästen är tryckkänslig på tungan så kan ett tvådelat väl avpassat bett vara ett bra val. Detta måste kombinerad med dressyr, så att du aldrig behöver ta så mycket i tygeln att bettet känns obehagligt mot tungan. Även i detta fall kan det vara bra att rida på bettlöst ett tag, tills hästen är lätt och mjuk i handen.

Att du själv måste tänka på att ha en mjuk, stadig och inbjudande hand beöhöver jag nog inte ens skriva.
 
Det är så att hästen är inte min ännu, har ridit honom på en kurs och ska nu ev få ta honom på foder. På kursen fick jag rida med snodd för det tyckte instruktören var bäst. Förra ägaren hade tydligen använt ett alldeles för skarpt bett åt honom. Jag har aldrig ridit bettlöst förut och vet inte om jag klarar det. Jag undrar nu om jag ska välja ett tredelat bett, vet att många använder det till islandshästar.

Sen förstår jag ju givetvis att det gäller att rida rätt och vara mjuk i handen. Men jag måste ju börja någonstans. Är det svårt att rida bettlöst. Antar att jag måste ha ett speciellt träns, eller räcker det med någon speciell nosgrimma då.
 
Tredelat bett ligger ju mer på tungan än tvådelade, inte minst i små hästmunnar, så det är nog inte världens bästa idé.

Det är inte så svårt att rida på bettlöst, men man bör hålla sig på inhägnat område i början. Det som lär vara närmast aktuellt för din häst i så fall är sidepull eller ridkapson. Det är speciella träns.

Vill du testa hur det är att rida med bettlöst kan du prova att rida i grimman eller sätta tyglarna i ringarna på en remontnosgrimma. Tycker du att det känns lite obehagligt att inte ha bett så kan du rida med träns också, och ha två tyglar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 504
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 072
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 486
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp