tunna ut man snyggt.

FadeAway

Trådstartare
Normalt sett hade jag ryckt de. Men då skrotpållen är håröm är det omöjligt eller ja rent tekniskt skulle det väl gå att bremsa men det känns inte aktuellt.

Så frågan är går det att få snygg, tunn man utan att rycka. Den skall vara knoppningsbar :angel:

Sv: tunna ut man snyggt.

Jag har precis samma fundering o det är superviktigt att den är knoppningsbar;)

Har funderat på uttunnings sax?! någon som testat?

Det finns väl på Hööks? En blå kam med knivblad i. Jag vet inte om den är bra eller inte... Sedan finns det ju vanliga frisörssaxar som man kan använda.

Det jag tänker med sånt är ju att det måste bli en del stubb på manen i sådadan fall eller :crazy:

eliis skrev:
Det finns väl på Hööks? En blå kam med knivblad i. Jag vet inte om den är bra eller inte... Sedan finns det ju vanliga frisörssaxar som man kan använda.

den är inte att rekomendera :crazy: den är dålig...och kostar mycket...

Presis som du säger så blir det inte så snyggt med urtunningssax. Tyvärr är det bara att plåga häststackarn eller plegga(!) Jag brukar rycka lite i taget, det tar i och för sig ganska lång tid om man har en pålle med rejäl man, men det fungerar bäst för mig!

Ryck manen efter en ridtur då häste är varm, då är det lättare att rycka manen och hästen känner av det mindre. vet inte varför det är så men det har funkat på endel hästar vet jag, men inte på min häst :( får väl lov att ständigt klippa manen :devil: fult...ja jag är medveten av det...:angel:
Min häst är sååååå "håröm"...:(

Jag ryckte alltid manen förr på min häst,det tog en hel dag och fingrarna var helt ömma efter:crazy: En dag fick jag för mig att prova klippa men jag ville absolut inte att det skulle se klippt ut så jag höll saxen liksom lodrätt och klippte lite "slarvigt" uppåt... hajjar ni?;) Det både tunnar ut och kortar... Så det kan jag verkligen rekomendera att prova,manen ser ryckt ut. Trevligt för hästen och för dina fingrar:idea:

jag använder urtunningssax. sträcker manen uppåt och klipper undertill allra längst ner mot nacken, det blir ju så klart utväxt på det efter ett tag, men det blir det även på det som rycks så småningom. Jag tycker det blir minst lika bra och tar en bråkdel av tiden dessutom, inga såriga fingrar och ingen irriterad häst.
Går allderles utmärkt att knoppa.

min häst ogillade ryckning rejält. det gick om man tog lite varje dag, mutade med godis och utrustade sig med ungefär 2 timmars extratid när man skulle ge sig på det... :crazy:

sen tipsade min tränare mig om trimkniv. dock INTE använd på traditionellt sätt, dvs att man tar och skär underifrån, ända ifrån mankammen. när det avskurna växer ut får man ju med all säkerhet en man som ställer sig uppåt, och de täri nte roligt.

istället brukar jag först klippa av till önskad längd, om den är jättelång. sen använder jag trimkniven som en kam. tar en tuss, tuperar uppåt med kniven, (med "taggarna" in mot hästens man", när jag tuperat vrider jag till och skär av den bit jag fortfarande håller i.
det tar lite tid, men är manen inte extremt tjock från början så funkar det här jättebra!
min tränare gör så på alla isn hästar och de har korta, fina, liggande manar som ser ryckta ut...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 165
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 619
Senast: julgrisen
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där... 2
Svar
20
· Visningar
1 953
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31