Tunnare inläggspadd?

tess91a

Trådstartare
Har insett att jag måste fylla ut min sadel fram till ett tag till hästen har breddat ut sig efter en dålig sadel.

Det jag söker är tunnare iläggspadd. En som är likadan som tex Mattes iläggspadd, men nästan lika tunn som en vanlig teddypadd. En fårskinnspadd blir för tjock, sadeln blir för trång med en fårskinnspadd under.

Blir alldeles lagom med en teddypadd som man kan fylla ut framtill eller en padd som är tjockare i främre delen.

(tror det heter iläggspadd, alltså en padd som man kan ha inlägg i för att tex bredda padden och liknande på vissa ställen bara)

Finns min padd?

Sv: Tunnare inläggspadd?

Den ser väldigt lovande ut, hur fungerar gel på läder? Bör man lägga den så här:
schabrak-gel-padd-sadel eller kan man lägga den så här utan att lädret blir dåligt på något sätt: schabrak-padd-gel-sadel?

Köp annars två fårskinn som är till för att sätta på senskydd t.ex. Sånna är tunna. Lägg på varsin sida där framtill. Slipper du ha padd om det bara är framtill som hon behöver inlägg till. :)

Ligger still bra!

Jag har Acavallos frontraiser, superbra!
Inga problem att ha den direkt mot sadeln, däremot är den ju lite klibbig så den kan ibland vara lurig att sadla med utan att den hamnar sett. Jag sydde ett fodral i bomull och la den i, då kan man rätta till den när man sadlat utan att den klibbat fast... :laugh:

Jag har Acavallos och en från Eskadron. Den från Acavallo höjer väldigt mycket mer, Eskadrons är lite tunnare, så det beror på hur mycket du vill ha upp den :laugh:

Vet en som hade en sådan på en häst jag provred. Hon lade den direkt på hästen och sadlade sedan som vanligt. Bra eller inte inte jag inte. Men hon gjorde så iaf :-P

Om en fårskinnspadd är för tjock tror jag att Acavallos frontriser kommer att höja för mkt. När jag provade den på min häst tyckte jag den höjde mycket mer än en fårskinnspadd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 596
Senast: HannaZ
·
Hästvård Min häst har haft knölar på ryggen en längre tid nu. Det började med att när jag fick henne så kom det en sadel till som påstods skulle...
Svar
15
· Visningar
4 326
Senast: anni0001
·
P
Utrustning Hade sadelmakaren ute idag för att prova ut sadlar på nya hästen. Var lite tveksam på hur min hoppsadel låg, så jag lånade hem ett gäng...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: axel
·
Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 308
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka