ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har en ung tjej som kommer och får rida min ponny ibland, som krav har jag att hon ska ha med sej en fråga om hästar varje gång hon kommer, gårdagens fråga kunde jag dock inte svara på helt säkert men det kan säkert ni, hur snabbt kan en häst springa? Det vet väl ni?;)

Sv: Turbo?

Topphastigheten på ett bra fullblod ligger väl på runt 70km/timmen om jag inte missminner mig.

Som tillägg kan sägas att skritten är ca 7 km/h, traven 12-15 km/h och galoppen ca 20-40 km/h. På en typ ridhäst.
En galoppör kommer upp i 60-70 km/h.
Då går det undan!

Det är ju antal kilometer ett föremål kommer på en sträcka på en timme. Alltså kanske du tar en sträcka på 100 meter. Springer hästen 100 meter på en minut så tar du det gånger 60. alltså 60000 meter på en timme. dela sedan med 10 för att få km istället för meter. Alltså 60. Hästen springer då 60 km/h.

Blev det rätt nu eller räknade jag helt tokigt?:o

det tycker jag är intressant då jag läst att den snabbaste galoppören sprang knappt 70 km/h och de flesta låg på 55-60 km/h.

Vad stämmer egentligen?

ehm, inte vart det rätt iallafall... JAG springer 100 meter på under 20 sek ;)
och INTE går det då så fort som 60 km/h :p

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 087
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara... 2
Svar
21
· Visningar
2 662
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Bullen22
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
926
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka