Turist i Skåne!

Ja, Pilehill kanske kan vara något även för boendet? Blev lite sugen själv, och hyggligt nära till Lund, Malmö och Ystad. Och resten av Österlen.

Bra frukost på Bongska huset förresten!
 
Nu är ju de flesta tipsen lämnade, till och med kannibalmuseet. :D Men eftersom ingen nämnt den utmärkta Ängelholms kommun så vill jag göra lite reklam också för våra sevärdheter:

- Catena Arena - Rögles hemmaborg. Dock lite mindre sevärd just nu pga ombyggnad och ingen hockey.
- UFO-monumentet (ok som "sevärdhet" är det inte så spektakulärt men som företeelse! Inte många kan trumfa en iakttagelse av ett UFO med tillhörande fascinerande historia)
- Flygmuseum och järnvägsmuseum
- Fina sandstränder med bra badmöjligheter
- Vejby vingård med en unik marani-vinkällare och coolt orange vin a la Georgien (men också häpnadsväckande bra och prisbelönta svenskproducerade rödviner)
- Lillaro café med mysig bohemisk miljö och inbjudande trädgård (och god fika)
- specialerbjudande: Visning av gård/trädgård och tre fantastiska hästar + andra djur hos en viss bukefalist. Spontan-B&B samt fika kan ordnas med några timmars varsel. :)

Det är dessutom nära till Båstad och Torekov (om man vill hänga med ännu mer turister). Men med sevärdheter som Hovs hallar, Norrvikens trädgårdar och flera fina caféer och uteställen kvällstid.
 
Senast ändrad:
EF77187D-ECCE-45B3-BDE1-B5AE7672679D.gif
 
Jag tror inte någon har nämnt Lunds universitets historiska museum ännu. Tänker då speciellt på utställningen "Hästfolk" som visar ett av Sveriges häftigaste hästanknutna arkeologiska fynd (Sösdala, omkring år 400) som nyligen konserverats om och publicerats.

Hela museet är sevärt med en del fynd från Uppåkra t ex.
 
Nu är ju de flesta tipsen lämnade, till och med kannibalmuseet. :D Men eftersom ingen nämnt den utmärkta Ängelholms kommun så vill jag göra lite reklam också för våra sevärdheter:

- Vejby vingård med en unik marani-vinkällare och coolt orange vin a la Georgien (men också häpnadsväckande bra och prisbelönta svenskproducerade rödviner)
Jag som inte ens gillar rödvin blev helt golvad av deras viner när vi gick på matvandring i Vejby. Så himla goda och de smakade verkligen sommar i Vejby iochmed hur de valt att använda sten på odlingar som framhäver sältan från havet.
 
Jag tror inte någon har nämnt Lunds universitets historiska museum ännu. Tänker då speciellt på utställningen "Hästfolk" som visar ett av Sveriges häftigaste hästanknutna arkeologiska fynd (Sösdala, omkring år 400) som nyligen konserverats om och publicerats.

Hela museet är sevärt med en del fynd från Uppåkra t ex.
åh, ja, den utställningen är underbar! :love: Hela museet är fantastiskt faktiskt, vet inte hur många timmar jag spenderat där!
 
Jag som inte ens gillar rödvin blev helt golvad av deras viner när vi gick på matvandring i Vejby. Så himla goda och de smakade verkligen sommar i Vejby iochmed hur de valt att använda sten på odlingar som framhäver sältan från havet.

Vad roligt! Jag minns första gången jag var där på vinprovning och var helt skeptisk, liksom vem skulle kunna producera ett rimligt rödvin i Skåne? Men tänkte att jag får stålsätta mig för visa någon artighetsmin typ "o, så gott det var" oavsett smaken, bara för själva ansträngningen och företagsamheten att ens komma på att anlägga en vingård och göra rödviner här. Man kan ju inte låta bli att älska när någon brinner så för sin uppgift, men det är inte alltid som resultatet bär hela vägen från början eller ens någonsin.

Och sedan bara "WTF hände nu, det här var ju hur bra som helst?! Och, det här också? " :love: Senaste besöket var på en winemakers dinner förra sommaren men det var nästan för mycket av det goda med alla olika viner, och gick ju inte att bara lämna något odrucket heller. :o :D
 
Vad roligt! Jag minns första gången jag var där på vinprovning och var helt skeptisk, liksom vem skulle kunna producera ett rimligt rödvin i Skåne? Men tänkte att jag får stålsätta mig för visa någon artighetsmin typ "o, så gott det var" oavsett smaken, bara för själva ansträngningen och företagsamheten att ens komma på att anlägga en vingård och göra rödviner här. Man kan ju inte låta bli att älska när någon brinner så för sin uppgift, men det är inte alltid som resultatet bär hela vägen från början eller ens någonsin.

Och sedan bara "WTF hände nu, det här var ju hur bra som helst?! Och, det här också? " :love: Senaste besöket var på en winemakers dinner förra sommaren men det var nästan för mycket av det goda med alla olika viner, och gick ju inte att bara lämna något odrucket heller. :o :D

Eller hur, han har ju t.o.m. basker så man vet ju att han ÄR vinodlare i själen! Ett glas eller två där, sedan promenera ner till Sandgårdens skafferi och köpa deras knäckebröd och krämiga ost på... Börjar dregla här.
 
Vad heter det där stället där de har en massa olika typer av träd?
Vi var där med fattade inte storheten då och tog oss aldrig tid att gå runt där 💔

Ligger nära Kiviks musteri.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp