Turist i Skåne!

Ja tänkte nog det men är öppen för förslag! Hur är Ystad?
Min farmors syster bodde i Ystad och jag hälsade på henne när jag var liten. Minns tyvärr mest att hon var snygg och cool, hade rött hår, kedjerökte och hade en massa marsvin :rofl: sådär bra recension av staden såhär 30 år senare 😅
Ystad är normalt jättemysigt, under juni-augusti outhärdlig om en inte gillar Vallad-ko-i-flockkänslan. Kom precis hem från Villa Strandvägen men avskyr YSB.
 
Ett tips är Lund. Litet och mysigt med många trevliga restauranger att välja bland. Härlig atmosfär i stan då det är en studentstad!

Mölle är fint! Man kan stanna där på vägen till Kullens fyr. Kan vara mycket folk en fin dag.

Ön Ven utanför Landskrona är fint. En dag på Ven spenderas ofta på en cykel (det finns en uthyrning i närheten av hamnen) och ön är liten så man kan cykla i maklig takt och ha gott om tid en dag. Men det är rätt populärt så boka båtbiljett och cykel i förväg. Hven Durum på Ven har dessutom de godaste kanelbullarna jag någonsin ätit! I hamnen säljer de jättegod glass från Hvenglass! På Ven finns även astronomen Tycho Brahes observatorium och museum.

I Landskrona finns Citadellet (Landskrona Slott) som byggdes under 1500-talet och har en lång och spännande historia! De har bra guidade turer. Fina omgivningar med Landskrona konsthall och museum nära. Kolla öppettiderna innan bara. Jag vet inte hur mycket museet har öppet under pandemin.

Ale Stenar och Kåseberga men där är garanterat mycket folk en fin dag!
 
Är du på semester med dig själv eller har ev medföljande några förutsättningar att ta hänsyn till? Det kan kanske spela in på vissa rekommendationer.

Vad gäller Österlen så kommer nog augusti att vara rätt tufft att hitta boende, det är redan nu helt kört på många av de ställen jag kan tänka mig att ta en natt på. Drakamöllan har t ex gåsamiddag som nästa bokningsbara tillfälle...
 
Är du på semester med dig själv eller har ev medföljande några förutsättningar att ta hänsyn till? Det kan kanske spela in på vissa rekommendationer.

Vad gäller Österlen så kommer nog augusti att vara rätt tufft att hitta boende, det är redan nu helt kört på många av de ställen jag kan tänka mig att ta en natt på. Drakamöllan har t ex gåsamiddag som nästa bokningsbara tillfälle...

Jag kom på denna idé för exakt 1 tim och 26 min sen. Så min plan är inte direkt kristallklar :D Ev har två polare snappat upp detta och är taggade på att hänga på. En av dessa har en husbil aka ”rejv-bilen” som vi isf möjligen kan bo i 😅
 
@Wingates Kan även vara nordens äldsta byggnad enligt t ex Dick Harrison som skrivit om detta i SvD och även enligt wikipediasidan. Men jag har inte grävt djupare i det.
 
Österlen har ju oerhört mycket att erbjuda vad gäller kultur och byggnader - Glimmingehus icke att förglömma. Jag är uppväxt på Österlen, vi hade sommarställe där när föräldrarna tröttnat på att köra hela menageriet två dygn till Jämtland (mammas barndomshem) över sommaren.

Jag kan varmt rekommendera småcampingarna, där en kan tälta några stenkast från vattenbrynet och somna med öppen tältduk till synen av solnedgången över havet. Magiskt. Fina fik, mycket att titta på (Brantevik och Skillinge är fint, det finns också några mindre kända smultronställe). Numera är Hylkegården ett måste när vi kör ner på Österlen.
 
Jobbar i Höganäs och det är trevligt. Magasin 36 är nyöppnat, finns ju lite keramik, stränder, klippor, tumlarsafari, vingårdar (tex Arild), Mölle med fina Grand hotel, pittoreska Flickorna Lundgren-café osv. Bil behövs om man ska åka runt mycket.
 
Jag kom på denna idé för exakt 1 tim och 26 min sen. Så min plan är inte direkt kristallklar :D Ev har två polare snappat upp detta och är taggade på att hänga på. En av dessa har en husbil aka ”rejv-bilen” som vi isf möjligen kan bo i 😅
Vi är vid Österlen nu. Vi är alltid oplanerade och kom på att vi skulle åka hit för några veckor sedan. Det var inte speciellt svårt att hitta boende och jag tycker inte att det är kaos här. Har ätit middag i Simrishamn två kvällar på raken och det har inte ens varit kö. Om du kollar Blocket så går det säkert att hitta nåt bra boende. Själv så hittade jag vårt boende i en facebookgrupp som heter ”Vi som bor på Österlen ”.
 
@Wingates Kan även vara nordens äldsta byggnad enligt t ex Dick Harrison som skrivit om detta i SvD och även enligt wikipediasidan. Men jag har inte grävt djupare i det.
OT men Harrison har en del tokiga teorier så jag hade inte tagit honom på ordet på det där. Med det sagt har han kanske rätt, men jag skulle vilja se bevis från någon annan först.



@tornblomma Jag rekommenderar Kulturen i Lund, Domkyrkan, men även att bara strosa runt på smågatorna. God mat finns på många ställen men Mat & Destillat är:love: Ligger nära både Kulturen och Domkyrkan också. I Malmö kan du prova på andra änden av spektrat med Disgusting Food Museum, som ligger på fina gågatan i mitten av stan. Sen om ni känner för stränder så rekommenderar jag Bjärred, men det kan vara tjockt med folk. Dock färre än i Malmö. Skippa Österlen säger jag, men vill ni ha fint slott med massa konst så åk till Wanås!

Sen har jag massor med tips för Köpenhamn också, men har ni bara ett par dagar tycker jag att Skåne räcker fint. En ska ju ha tid att njuta också!
 
@tornblomma Jag rekommenderar Kulturen i Lund, Domkyrkan, men även att bara strosa runt på smågatorna. God mat finns på många ställen men Mat & Destillat är:love: Ligger nära både Kulturen och Domkyrkan också. I Malmö kan du prova på andra änden av spektrat med Disgusting Food Museum, som ligger på fina gågatan i mitten av stan. Sen om ni känner för stränder så rekommenderar jag Bjärred, men det kan vara tjockt med folk. Dock färre än i Malmö. Skippa Österlen säger jag, men vill ni ha fint slott med massa konst så åk till Wanås!
Klostergatans restaurang, Restaurang VED, Hos Talevski i Stadsparken (pizzan!!!!), fika på Broder Jakobs, kanske en tugga på Stäket (bra italienskt!) eller varför inte innergården på Il Italia? Grand är för all del fint, men mer fine dining.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp