Två broddhål...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 084
T

Trampe

...Ja dessvärre hade hovis inte skor med fyra broddhål när han kom igår. Så min pålle fick skor med två broddhål som vanligt, han är bara skodd fram.
Är det idiotiskt att låta honom gå med broddar på dygnet runt med bara två broddhål? Har halm i boxen som mockas varje dag, dvs ingen djupbädd.
Brodda, brodda inte, brodda, brodda inte....

Sv: Två broddhål...

Sitter broddhålen i trakterna?
Jag kan inte brodda min häst så, inte ens med riktigt korta brodd för inom några dagar är tåkappan bortsliten och inom ytterligare en dag har hon slitit av sig skon :smirk:

Å andra sidan är ju skor utan brodd inte så lyckat på halka...

Kanske skulle vara värt att ta ut hovis och slå på nya skor fram, om hästen är nyverkad kan det ju inte ta många minuter?

Hej!
Jag broddar alltid mina 2 hästar med bara två brodd/sko.

Ztrawberry Zling skrev:
Hej!
Jag broddar alltid mina 2 hästar med bara två brodd/sko.

Hålen i trakterna? Och broddar på dygnet runt?
Det känns som om vinkeln blir lite fel men det kanske inte är nån fara :crazy:

Ja i trakterna , och sen jag har haft en häst som brytit benet i vinterhage går mina broddade dygnet runt. *snyft*
Jo jag har funderat över det där med vinkeln, men hittils har jag iaf inte haft några problem. Har tänkt som så att oftast går de ju på underlag där brodden ändå tränger igen. Snö, sand, is, tjock torv i box osv.
Men jag är alltså inte 100%-ig i mina funderingar!
Anledningen till att jag bara har två är därför att jag frågade hovis ang. detta med antal brodd, och han tyckte bara 4 brodd gav ett alldeles För Bra grepp.

Min häst har alltid bara 2 brodd/sko, i trakterna.
Har fungerat bra, men jag undviker att ha henne ståendes i stallgången med broddar i (fel vinkel) och om det är stenhårt i marken o ingen snö så tar jag bort broddarna.
Alltså så länge det är snö ute, eller mjukt i marken så får hon ha broddarna dygnet runt (går själv i hagen) och i boxen har hon massa spån så hon står aldrig på betonggolvet.

Kan du inte ta bort broddarna när det finns risk för att hästen får stå med fel vinkel pga broddarna? att du bara broddar när du behöver det vid ridning?

piggis_83 skrev:
Kan du inte ta bort broddarna när det finns risk för att hästen får stå med fel vinkel pga broddarna? att du bara broddar när du behöver det vid ridning?

Jo, det är så jag gör nu. Men jag skulle vilja ha broddar i hagen oxå egentligen, den är väldigt isig just nu. Och det är ju lite pill att brodda på och av flera gånger om dagen.

Jag har läst flera gamla inlägg om broddar och det verkar vara ganska många som bara har två broddar i skon dygnet runt på sin häst...

Hmmmmm.....

Hej!:)
Jag tor inte heller att det är någon fara för vinkeln genom att brodden går i genom underlaget i de flesta situationer.
Däremot så broddar vi våran häst med fyra brodd på varje hov vid halt underlag pga. att jag anser att de behöver tå brodden för att skjuta i från med på halt underlag, broddarna i trakterna används till inbromsning. Eller resonerar jag fel?
/Camilla

Jag kör med 4 brodd i varje hov. Dels för att jag rider en del på vägar där brodden inte sjunker ner i underlaget och vinkeln då blir fel.
Men sedan är det som du säger.
I skritt spelar det kanske ingen större roll men rider du i snabbare tempo så har ju brodden i trakten inte så mycke kontakt med underlaget.

Det blir en viss felvinkel men jag tar hellre den, än att hästen drar omkull och slår sig!

Jag har 4 brodd i varje hov hela vintern, för om man bara har 2 brodd får hästen inget fäste i uppförsbackar, min häst har gått omkull pga det... Finns ju inget i tån som tar tag i isen då.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Miingla
·
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
2 257
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka