Två- eller tre-delat?

Maira

Trådstartare
Hur stor skillnad är det mellan betten egentligen?

Dels har jag hört att tredelat är skarpare eftersom det har fler brytpunkter.

Dels har jag hört att tredelat är mildare eftersom det inte trycker upp i hästens gom på samma sätt.

:confused: :confused: :confused:

Hur tänker ni???

Senast ändrad:
Sv: Två- eller tre-delat?

Jag skulle säja att inget av betten är skarpare än det andra, de ligger bara olika i hästens mun. (ett bett är för övrigt aldrig skarpare än handen som håller i tygeln)
Det är korrekt att det tredelade inte trycker i gommen på samma sätt som ett tvådelat. Men man får utgå ifrån att det ena är bättre än det andra, man får prova sig fram vad hästen trivs bäst med.
HÄR kan du se en bild som illustrerar hur det tredelade bettet ligger i munnen, hur det ser ut med ett tvådelat kanske du kan föreställa dig utifrån den bilden.

... och tänk på att hästen "bestämmer". Vi har två hemma; en går INTE på tvådelat, den andre vill inte ha nåt annat. Har testat "samma" bett i båda versionerna, och det är klart vilken av dem som har två- respektive tre-delat. Oavsett bettmodell. Tur att de har samma storlek ;)

De flesta hästar trivs väl bäst på tredelat, blir ju inte samma "nötknäppareffekt" som ett tvådelat kan ha (slår upp i gommen) och det lägger sig ofta bättre i munnen som jag upplever.

Men det är ju väldigt individuellt, en del hästar tycker bättre om tvådelat.

Skumrem, jasså ska man ha det på pelham och kandarstången. Det har jag nog aldrig lagt märke till. Är det så himla farlig att bettet åker fram.

:confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
627
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 620
Senast: hastflicka
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka