Två fotofrågor..

Thera

Trådstartare
Vet ju att det finns en del fotointresserade här, så jag vore tacksam om nån ville svara på mina frågor..

Jag är på gång att köpa en ny kamera, men tvekar lite om man ska slå till på en systemkamera eller om det blir en vanlig digitalkamera.

Min fråga är vad det är som gör att bilderna blir mycket bättre med en systemkamera? Alltså sådär så bakgrunden blir suddig eller vad man ska säga?

Går det att få till med en vanlig digitalkamera (i så fall vilken) eller är det bara en systemkamera som gäller?

Sv: Två fotofrågor..

Jag är på gång att köpa en ny kamera, men tvekar lite om man ska slå till på en systemkamera eller om det blir en vanlig digitalkamera.
Först och främst - både (i princip alla nya) kompaktkameror och systemkameror idag är digitalkameror.:)
Min fråga är vad det är som gör att bilderna blir mycket bättre med en systemkamera?
Att bilder kan bli bättre med systemkamera än kompaktkamera beror på flera saker, främst på att optiken kan göras avsevärt mycket bättre. Bättre som i skarpare, ljusstarkare och med mindre distorsion (bildförvrängning).
Alltså sådär så bakgrunden blir suddig eller vad man ska säga?
Det du beskriver är effekten av kort skärpedjup, alltså då motivet bara är skarpt inom ett väldigt begränsat avstånd i djupled. Skärpedjupet påverkas av objektivets bländaröppning, ju större bländaröppning desto kortare (grundare) skärpedjup. Objektiv till systemkameror har oftast möjlighet till större bländaröppning än kompaktkameror har, vilket även ger andra fördelar genom bättre ljusgenomsläpp.

att jämföra en kompakt digital mot en system är som att jämföra en höna och en ferarri tycker jag. Jag skulle dock vilja påstå att det är den bakom kameran som avgör. Samma som att en hund kan bli fin med rätt ägare och farlig med fel :rofl:

Om du vill fota mkt och utvecklas, köp systemkamera, det är ju inte så dyrt nu för tiden. Optiken må kosta en hel del, men man behöver ju inte skaffa allt på en gång!

är du väldigt intresserad och vill utvecklas inom fotografi så ska du helt klart köpa en systemkamera. vill du bara ha nått å fotografera med så en kompaktkamera.
visst, du kan ha en systemkamera att bara fotografera med också, du behöver ju aldrig lägga ner massa tid och ork på olika objektiv då. men en kompakt digitalkamera är oftast små och smidigare att ta med överallt. stoppa i fickan lätt som en plätt lixom.

jag har en systemkamera. jag ska till å köpa en kompakt digitalkamera då jag får råd. för ibland behöver man inte släpa med sig systemkameran helatiden ;)

*kl*

tillägger, jag har både och :rofl: en liten kompaktare och väntar hem nya systemet om en månad eller två :) Sambon är inte så haj på att fota med system så därför har vi en liten ixus också :)

Jag köpte mig en Canon SX100 i lördags som jag är nöjd med än så länge.
Det är en kompaktkamera men man har möjlighet att ställa in bländare, slutartid, vitbalans, fokus, iso etc manuellt om man önskar. :)
canon-sx100.jpg

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Roheryn
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
486
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 693
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 340
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31