Två frågor om dryck...

Diana

Trådstartare
Vi har laktosfri mjölk hemma, är det dumt att ge den till E(13mån)? Det är sambon som är känslig, E. har inga problem med vanlig mjölk. Men är vanlig mjölk bättre/nyttigare?

Vi ska till fjällen v.2 och tänkte åka lite längdskidor. Hade tänkt att E. skulle följa med, så jag har börjat funderat på fika. Vad kan man ge för varm dryck som inte är oboy? Det ska vara något utan socker.

Sv: Två frågor om dryck...

En fundering kring det där är ju att man ska underhålla enzymet laktas i tarmen. Det som bryter ned laktos, för annars kanske den funktionen försvinner. Dvs. man ska dricka vanlig mjölk om man vill fortsätta med det. Sen om det handlar om en kortare period kan jag inte tänka mig att det har betydelse :)

Vi har allt laktosfritt hemma men jag och Rasmus dricker vanlig mjölk just av den anledningen brandgul skrev.

Varm dricka i fjällen är ju frukt, saft, blåbär och nyponsoppa jättegott :d

Det spelar ingen roll vilket du ger, det är samma mjölk och är alltså exakt lika nyttig.
Jag har aldrig varken hört eller läst att enzymet som bryter ned mjölksocker skulle försvinna om man inte underhåller det.
Jag fick rekomendationer att inte använda för mycket mjölk i mat och dylikt eftersom jag är laktosintolerant när mina barn var små.
Mina barn klarade vanlig fil, yogurt och mjölk i normala mängder fram till de började på dagis och de var tvugna att dricka mjölk tre gånger om dagen. Då brakade deras magar ihop och de tålde inget laktos alls längre.

Jag har aldrig varken hört eller läst att enzymet som bryter ned mjölksocker skulle försvinna om man inte underhåller det.

Ska tydligen vara någon gen bland skadinaver (vad säger man??) som gör att man kan fortsätta dricka mjölk och använda laktosprodukter även när man blir gammal. Annats ska tydligen människor vara som katter och utveckla en allergi mot de efter man har ammats klart.

En kompis från chile som berättade de, där dricker man tydligen inte mjölk alls. Bara pulvermjölk i så fall :crazy:

Ska tydligen vara någon gen bland skadinaver (vad säger man??) som gör att man kan fortsätta dricka mjölk och använda laktosprodukter även när man blir gammal. Annats ska tydligen människor vara som katter och utveckla en allergi mot de efter man har ammats klart.

En kompis från chile som berättade de, där dricker man tydligen inte mjölk alls. Bara pulvermjölk i så fall :crazy:

Fast det där låter ju jättekonstigt! Nog 17 använder man såväl mjölk som grädde i mat och bakverk, och visst äter man t ex yoghurt även utanför Skandinavien. Du måste ha missuppfattat!

Däremot används ju inte mjölk som bordsdryck lika mycket i många andra länder som vi gör här, men det är nog snarare av tradition än för att alla är laktosintoleranta ;).

det heter:
Laktaspersistens (fortsatt höga nivåer av laktas i vuxen ålder) orsakas av en mutation och nedärvs autosomalt dominant. Skandinavien har den högsta frekvensen av laktaspersistens i världen.

och är tydligen en mutation!

och är tydligen en mutation!

Ja och det intressanta är att även där visade det sig i det naturliga urvalet att vi nordbor behövde den extra näring som finns i mjölken för att klara oss.
Men idag behöver vi den inte på samma sätt som när den uppstod men det är ganska häftigt att även människan synligt har blivit påverkad av tidens gång.
Annars brukar det ju vara så små förändringar att det inte syns och märks så mycket i en generation.

Men om man tar min dotter som exempel som höll på att stryka med av mjölksockret så förstår man att ett sådant barn kanske inte överlevde:crazy: som inte hade den mutation som behövdes här.

Kl

Grädde, fil, yogurt och dylikt innehåller mindre laktos än vanlig mjölk. Även kokad mjölk, dvs i mat innehåller mindre laktos. För mej som blev märkbart laktosintolerant när jag var tretton märktes det väldigt tydligt då jag kunde fortsätta äta fil i flera år till utan problem och mina barn klarade sådana produkter men inte ren mjölk.
Det var först när de fick ren mjölk på dagis som laktosintoleransen märktes och då tydligast på dottern. Hemma drack de aldrig ren mjölk utan fil istället om de inte drack vatten.
De gillade helt enkelt inte mjölk som måltidsdryck utan föredrog fil till typ macka och vatten till vanlig varm mat.

Om det är så, så är det ju nästan tvärtemot vad Jerseyko trodde.

Vet inte... Det sägs ju ofta att vi behållit förmågan att dricka mjölk för att vi har mjölk. Jag var i Afrika för något år sedan och de kunde också dricka mjölk eftersom de levde nära Touaregrerna (stavas?? ett ökenfolk med dromedarer) De fick alltså mjölk i utbyte av dem och därför kunde de dricka mjölk. Ja jag vet inte. Men så sa de själva i alla fall...

Jag blev både bjuden på denna dromedarmjölk och fick träffa några nomader. Men vi fick inte dricka mjölken eftersom vi lät kan bli magsjuka innan vi kan bakteriekulturen.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 646
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 774
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 934
Senast: Karamello30
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 561
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka