två frågor!

Y

yodi

fråga 1: jag har en sadel som jag ska sälga till en privat person och hon har krånglat fram och till backa med hur sadeln ska skikas,
nu har hon slutligen bestämt sig för att hon vill ha den mot postförskott, och hon har ingen retur rätt på den (och det bästämde jag inte för att försöka lura på henne en kass sadel,sadeln är i prima skik, men jag ville inte att den skulle skikas igenom mer än halva svergie fram och tillbacka, det är endå en onödig skade risk)
men om hon nu ågrar sig och helt enkelt inte löser ut den, skikas den automatiskt tillbacka till mig och vem betalar då frakten, vi avtalade att hon står för frakten, men om den retuneras så antar jag att jag måste betala frakten fram och tillbacka och i så fall har jag då rätt att kräva henne på frakt summan?

fråga 2.
min sambo skikade effter en present åt mig från ett stort och relativt välkänt företag, han betalade inan presenten skikades och fick bekräftelse på det via email, och leverans tiden var 5-10 dagar,
den skulle ha komit senast förra veckan, vi tog kontakt med företaget och jodå den var skikad, men fortfarande inget packet.
om det nu har komit bort vem är då ansvarig? och har vi rätt till ersätning? som jag förstod det så betalade han lite mindre än en tusing för den men vi är inte rika och för oss är det rätt mycket pengar. :cry:
 
Löser hon inte ut den så blir det du som får betala... Tror tyvärr att det inte finns så mkt att göra åt det. Men det är ju tråkigt.

Angående presenten så måste du ligga på företaget ordentligt och klaga på att ni inte fått ert paket. Be att få inlämmningsnummret på paketet. Det går nämligen att efterlysa paketet på posten för att se vart det tagit vägen.
Det är mkt ovaligt att paket bara försvinner så troligtvis dyker det snart upp.
Risken för varan har företaget ända fram tills du har fått varan i din hand. Det innebär att ni har all rätt på er sida och det vet företaget om. Gå därför på dem igen och berätta att ni inte fått paketet. Ring och tjata var dag tills ni får det.

Har det kommit helt bort måste de skicka en ny och sedan får de göra upp med posten. Det är inget som konsumenten ska behöva bli lidandes för.

Men som sagt: Tjata, tjata, tjata, så dyker det nog snart upp!
 

Liknande trådar

T
Utrustning Jag kanske ska börja med att erkänna att jag har underskattat(!) sadeln. Fy på mig, men bättre sent än aldrig... Jag har nästan...
Svar
4
· Visningar
1 113
Senast: bigganl
·
F
Western Betällde hem en bred westernsadel o fick den idag. Provade den på hästen, konstaterade först att det inte riktigt fanns något stäle på...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: reykurboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp