Y
yodi
fråga 1: jag har en sadel som jag ska sälga till en privat person och hon har krånglat fram och till backa med hur sadeln ska skikas,
nu har hon slutligen bestämt sig för att hon vill ha den mot postförskott, och hon har ingen retur rätt på den (och det bästämde jag inte för att försöka lura på henne en kass sadel,sadeln är i prima skik, men jag ville inte att den skulle skikas igenom mer än halva svergie fram och tillbacka, det är endå en onödig skade risk)
men om hon nu ågrar sig och helt enkelt inte löser ut den, skikas den automatiskt tillbacka till mig och vem betalar då frakten, vi avtalade att hon står för frakten, men om den retuneras så antar jag att jag måste betala frakten fram och tillbacka och i så fall har jag då rätt att kräva henne på frakt summan?
fråga 2.
min sambo skikade effter en present åt mig från ett stort och relativt välkänt företag, han betalade inan presenten skikades och fick bekräftelse på det via email, och leverans tiden var 5-10 dagar,
den skulle ha komit senast förra veckan, vi tog kontakt med företaget och jodå den var skikad, men fortfarande inget packet.
om det nu har komit bort vem är då ansvarig? och har vi rätt till ersätning? som jag förstod det så betalade han lite mindre än en tusing för den men vi är inte rika och för oss är det rätt mycket pengar.
nu har hon slutligen bestämt sig för att hon vill ha den mot postförskott, och hon har ingen retur rätt på den (och det bästämde jag inte för att försöka lura på henne en kass sadel,sadeln är i prima skik, men jag ville inte att den skulle skikas igenom mer än halva svergie fram och tillbacka, det är endå en onödig skade risk)
men om hon nu ågrar sig och helt enkelt inte löser ut den, skikas den automatiskt tillbacka till mig och vem betalar då frakten, vi avtalade att hon står för frakten, men om den retuneras så antar jag att jag måste betala frakten fram och tillbacka och i så fall har jag då rätt att kräva henne på frakt summan?
fråga 2.
min sambo skikade effter en present åt mig från ett stort och relativt välkänt företag, han betalade inan presenten skikades och fick bekräftelse på det via email, och leverans tiden var 5-10 dagar,
den skulle ha komit senast förra veckan, vi tog kontakt med företaget och jodå den var skikad, men fortfarande inget packet.
om det nu har komit bort vem är då ansvarig? och har vi rätt till ersätning? som jag förstod det så betalade han lite mindre än en tusing för den men vi är inte rika och för oss är det rätt mycket pengar.