Två frågor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cantilda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 131
C

Cantilda

Hur inverkar detta träns? Hur fungerar det? Bra?
300404.jpg

http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/liten/300404-a.jpg

Hur inverkar den här nosgrimman? Vad är det för hästar som behöver denna?
300407.jpg

Har alltid undrat, inte tänkt köpa, men måste få veta! :bump:
Okej, blev mer än två frågor :P

Cantilda

Sv: Två frågor

det första tränset är ju bettlöst, så det är nog ett träns för hästar som har problemmun eller något sådant :P

Den andra ser ut att vara som ett hackamore fast med bett.. För kroken sitter ju fast i bettet, så när man drar i bettet så åker krokarna med, och då trycker nogremmen på nosryggen, som ett hackamore..

Det första tränset inverkar bakom hakan vid kindkedjegropen när man tar i tygeln. Samt trycker det lite över nosryggen.

Det första brukar vi ha till några av våra galoppörer. När du tar i tygeln
tar det emot och trycker över nosryggen.

Aha okej. Tack så mycket. Det var så jag trodde, men tänkte om det var mer komplicerat än så ;)

SofiaOfSweden skrev:
Den andra ser ut att vara som ett hackamore fast med bett.. För kroken sitter ju fast i bettet, så när man drar i bettet så åker krokarna med, och då trycker nogremmen på nosryggen, som ett hackamore..

Jag tycker det ser ut som om krokarna går runt bettet, alltså att när hästen gapar så dras bettet uppåt i hästens mun.

en i mitt stall har ett sådant som på andra bilden.. hon hade det för att hasten skulle inte krulla ihop halsen utan ha huvudet lite mera framåt..

Den undre gör att hästen får ett tryck på nosryggen vid förhållning.

*kl*

Är inte det undre en bygelnosgrimma? De används väl mycket på islandshästar? Men jag vet inte varför riktigt.

Citerar från en gammal tråd;

popeye skrev:
Den fungerar jättebra på lite hetare hästar som pullar. Ska _bara_ användas tillsammans med tränsbett, och inte spännas så den sitter åt! När du tar ledande tygeltag så verkar det på nosryggen också och inte bara på lanerna. Som ett kombinationsbett utan hävstångseffekt typ För att verka rätt och fördela trycket ordentligt ska det vara en böjd metallplatta i nosdelen. Tyvärr har inte alla billiga det, och då blir inte inverkan den rätta.

dom har väl större "krok" så att den inte nuddar bettet för att inte störa dess inverkan?

så har jag fattat det iaf, med isisbetten alltså

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: Tora
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur