Bukefalos 28 år!

Två hästar?

LinnJ

Trådstartare
Hejsan! Tänkte höra med er kring att ha två hästar. Ni som har två hästar (som rids/tävlas regelbundet) och studerar samtidigt, funkar det bra? Ångrar ni det och skulle det egentligen passa bättre med "bara" en? Nu menar jag inte ekonomiskt, utan känner ni att ni hinner med allt annat runt omkring och så? ;)
 
Sv: Två hästar?

Hejsan, jag är studerande och har 4 hästar! :) Jag tävlar visserligen inte men dom är problemhästar, samt en unghäst, så dom tar sin lilla tid ändå. Visst kommer det tillfällen då det är mycket tentor osv då jag känner att det blir lite stressigt, men har faktiskt aldrig hamnat i en situation då jag känner att det går verkligen inte eller så. Jag får det att gå ihop. :)

Ekonomiskt funkar det också eftersom mina föräldrar sysslar med hästar och har stor gård och mycket mark där jag har mina hästar, så betalar ingen dyr stallhyra. Har dessutom två av pluttarna på lösdrift även där.
Har jobbat hårt för att det ska funka, och det är jag glad för, för det är värt det för mig, jag älskar mina hästar och mitt liv!
Unghästen har mer energi än en duracellkanin och måste få röra på sig regelbundet med varierad träning, och i och med att mina pojkar är problemhästar så är det en hel del natural horsemanship träning, övningar osv som jag måste göra tid för men det lyckas jag med samtidigt som jag klarar av studierna.

Många tycker att det låter galet med fyra hästar samtidigt som jag studerar men det funkar faktiskt bra. Jag tror att du skulle hinna med två tävlingshästar samtidigt om du verkligen vill det! :)
 
Sv: Två hästar?

Okej tack så mycket! Oj 4 stycken var inte dåligt! ;) Vad kul att det funkar så bra för dig. Hmm, funderar lite på en häst till faktiskt... :) Det känns som om det borde funka för mig också!
 
Sv: Två hästar?

Det handlar nog en del om hur man är som person. Har man ork och vilja att hänga med i studierna samtidigt som man lägger tid på hästarna varje dag så funkar det, medan det för vissa är något som blir eftersatt. Vissa vill ju även ha tid till vänner och andra nöjen, det kan vara svårt att få ihop.
 
Sv: Två hästar?

Tänkte flika in lite trots att jag inte har två hästar. Jag pluggar andra året på KTH och ägnar ca 5-6 dagar i stallet/vecka hos min egna häst. Utöver det hjälper jag till att träna en annan häst så ofta det går, brukar bli 1 gång/vecka. De dagar jag tar hand om båda hästarna tar det mig kanske 5h i stallet, vilket är helt orealistiskt att hålla på med varje dag i min situation.

Jag har förvisso mycket schemalagda föreläsningar, går ofta i skolan 8-17 och utöver det ska man väl lägga 2-3h per dag på hemstudier.

Jag skulle jättegärna ha en till häst men det är egentligen helt otroligt att jag ens hinner med den jag har (jobbar även varannan helg för att finansiera det hela..)

Men om jag däremot bara hade lektioner 8-12 kanske, då hade det inte varit några problem. Så länge man kan styra sin tid lite mer så går det att genomföra.

Har du mycket schemalagt eller är det mer självstudier/distans?
 
Sv: Två hästar?

Jag tycker att det beror helt på vilken ambition du har med pluggandet. Hur viktiga är tex betygen för att sedan få ett jobb ( inom vissa yrken är det oerhört avgörande och inom andra räcker det i princip med att man har examen)? Oavsett vilket är nog bra betyg alltid en fördel och ger ett försprång på en tuff marknad.

Så funkar gör det nog alltid, men risken är stor för att det inverkar på dina studieresultat.

När jag pluggade var det givet för mig att kunna rida regelbundet. Annars hade jag inte velat plugga. Men att rida två hästar skulle jag inte tycka det var värt med tanke på hur oerhört viktig utbildningen och dess resultat är för resten av mitt liv. Det är vackert nog att kunna klara av att hålla en häst igång under tiden.

Något att tänka på också är att det inom många yrken kan vara svårt att hinna med en häst ens under det första/de första åren då man oftast jobbar extremt mkt. Det är också skönt att kunna komma in ordentligt i det jobb man lagt ner mkt tid och kraft på att utbilda sig till utan att ha alltför ansträngande/tidsödande fritidsintressen på sidan om att ta hänsyn till (få dåligt samvete för). Tids nog landar man dock så mkt i jobbsituationen att man åter kan utöka sina fritidssysslor.

Likaså kan man ha oturen, för att arbetsmarknaden är hård nu, att behöva ta ett arbete med tex långt pendlingsavstånd, dåliga arbetstider etc vilket gör att det är jobbigare att behöva hitta lösning för två hästar än en (förutsatt att du funderar på att köpa en häst till).

Så i din situation skulle jag helt klart nöja mig med att bara ha en häst. Å andra sidan utgår jag då utifrån min egen situation där betygen var extremt viktiga och där det nästintill förutsätts att man ska jobba extremt mkt de första åren. Din situation är kanske dock helt annorlunda.
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 442
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 879
Senast: Unafraid
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp