Bukefalos 28 år!

Två spalter?

S

Spider84

Hur får man till det så att det blir två spalter med text på en hemsida. Alltså så som man kan göra i Word omman har en punktlista som man vill ha i två delar den ena till höger och den andra till vänster så att det inte blir världens längsta lista nedåt i dokumentet.

Hur fixar man till det på en hemsida, vilken kodning används?
 
Tabeller är väl det enklaste. En tabell med två celler bredvid varandra, med texten justerad lika på båda sidor.
 
Har vi samma problem hela tiden, eller? :D

Eller var det till Anna du skrev?

Anna:
Så här ser sidan ut nu:
http://spider84.t35.com/anatomi.htm

Som du ser så är det listan över exteriören och skelett delarna jag vill åt.
Jag har bara gjort en sorts spalt tidigare och det är så här:
<table border="1" width="100%" cellspacing="1">
<tr>

och sen fortsätter man med <tr><td> </tr></td>

Sen är ju sidan uppdelad så, men det är ju samma pincip. Hur skriver jag för att få bort "kanterna"?
 
Tableborder=0 borde ta bort ramen. Jag sitter inte pa datorn jag brukar nu och har inga exempel framfor mig, men tekniskt sett borde det stamma. Koden till tabellen borde bli...

<tr>

<td>

</td>

<td>

</td>

</tr>

Alltsa tva celler bredvid varandra och inte nya rader. Mojligt att du kan skriva det i Excel eller sa och konvertera det till HTML, eller varfor inte i Word? Jag aterkommer :)
 
Enligt Dreamweaver ska "grundkoden" se ut så här:


<table width="100%" border="0">
<tr>
<td></td>
<td></td>
</tr>
</table>
 
Tack allesamman. :bow:

Ska ta mig an det imorgon så får vi hoppas att det funkar som det ska. Annars kommer jag och plågar alla igen. :angel:
 
Jag fick tummern ur ikväll. :angel:
När jag bara hade två namn att lägga in (era kodnigar är ju desamma vad jag kan se) så funkade det.

Men när jag la in fler så blev det konstigt; alla la sig efter varandra.
Nåste jag avsluta med table efter varje par?
 
Hm...provade det med table mellan varje och då hamnade de rätt. Under varandra i rätt ordningsföljd m.m., men beroende på hur långt första ordet är så förskjuts ordet på andra raden. Kan man fixera det på något sätt?
 
Vill du ha ett visst antal pixlar i en av "delarna" av tabellen skriver du <td width="250"> du kan också använda procent, så vill du ha dom lika stora skriver du 50%...
 
Jag är troligtvis bara seg. Nu skriver jag så här:

<table width="50%" border="0">
<tr>
<td></td>
<td></td>
</tr>
</table>

Och ordet till höger ändras fortfarande efter hurpass långt det "först" ordet är.

Sorry jag är lite seg på sånt här. :crazy:

Vet inte hur jag ska lösa det.
 
Det var inget. Jag löste det genom att göra så här:

<table border="0" width="100%" cellspacing="1">
<tr>
<td></td>
<td></td>
</tr>

<tr>
<td></td>
<td></td>
</tr>

o.s.v

Tack för hjälpen! :bow:
 
Om du inte anger en exakt bredd på vänsterkolumnen så beror högerkolumnens placering på på hur långt det längsta ordet i vänsterkolumnen är.
Gör du en ny tabell för varje par så blir det olika anpassning av högerkolumnens placering för varje par och då får du ingen rak vänsterkant i högerkolumnen Därför ska du bara ha en tabell och antingen göra fler tabellrader i den tabellen, eller göra flera textrader i den enda tabellraden.

1: flera rader i varje cell kan göras på två sätt, med radbrytning eller genom att lägga in en lista:

<table>
<tr>
<td> text1 <br> text2 <br> text3 </td>
<td> text4 <br> text5 <br> text6 </td>
</tr>
</table>

eller
<table>
<tr>
<td><ul><li>text1 <li>text3 <li> text3</ul></td>
<td><ul><li>text4 <li>text5 <li> text6 </ul></td>
</tr>
</table>

i båda fallen får du text1, text2 och text3 på varsin rad i den vänstra kolumnen och text4, text5 och text6 på varsin rad i den högra kolumnen.
I det första fallet får du bara texterna, i det andra fallet får du bullets framför varje rad. Har du olika långa listor så skriver du <td valign="top"> istället för bara <td> om du vill att båda listorna ska börja i jämnhöjd med varandra (default är att texten lägger sig centrerat i höjdled)

Lägga till flera rader i tabellen
<table>
<tr>
<td>text1</td>
<td>text4</td>
</tr>
<tr>
<td>text2</td>
<td>text5</td>
</tr>
<tr>
<td>text3</td>
<td>text6</td>
</tr>
</table>

även här får du text1, text2 och text 3 på varsin rad i vänstra kolumnen och text4, text5 och text6 på varsin rad i den högra.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Hellhound
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Lavine
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp