Två valpkullar samtidigt?

Sv: Två valpkullar samtidigt?

Japp :)
Fördel: Man har allt elände på en gång.Om tikarna kan samsas så är det toppen och dom hjälper varandra.
Nackdel: Om tikarna hatar varann,rörigt att hålla reda på köparna,JÄTTE jobbigt!

Ingen annan uppfödare som haft mer än en kull samtidigt...

Känns lite som att skall man ändå vara "låst" i åtta veckor kan man lika gärna passa på... Eller?

/Swat

Jag har haft det någon gång.
Och precis som du säger, man är väldigt bunden när man har valpar, är mer eller mindre dygnet runt jobb, det är fördelen med att två samtidigt och sedan slippa.
Nackdelen är ju att det är väldigt mycket jobb och man ska hitta bra valpköpare till dubbelt så många valpar...

Jag tycker det verkar som att det blir lättare att stå med osålda valpar en längre tid om man har en ras som det är "vanlig" åtgång på.

Jobbigt med 2 kullar är att hinna med och se vad de är för individer. Man får absolut inte ha 2 kullar i samma låda/hage enligt kennelklubben. Kommer kennelkonsulenten på besök så kan man bli utesluten. Även om det är olika färger/raser och man har märkt alla valparna.
Beror nog på att de har hänt tidigare misstag med att uppfödaren inte riktigt vet vilken valp som hör till vilken tik. Har själv haft 2 kullar samtidigt 2 ggr men gör nog inte om det. Om den ena tiken bara får någon eller några valpar och den andra så många fler och de gillar varanda och kan hjälpa till så kan man undra varför ???????? Regler är till för att följas enligt en känd domare som också tyckte det var lite överdrivet. Svårare också att sälja dubbla valpkullar och hitta bra köpare.........

Om det skulle bli aktuellt för mej så pratar vi om en större brukshund och en liten "sällskapshund". Så varken att se skillnad eller hitta köpare pga "många" valpar av "samma modell" är ett problem.

SKK's regler är tyvärr ofta "bra i tanken" men inte alltid lika bra i realiteten...

Planen är redan att para "den stora", men har nu även fått ett antal förfrågningar på "den lilla"...Och då "hela hushållet" samkör sina löp så skulle det bli två kullar samtidigt.

/Swat

Åh, är den större ljusbrun med stående öron? PMa gärna mig om när det kan tänkas bli aktuellt om det är de :)

Vi har haft det. Var inte jätte jobbigt. Visst 12 valpar är ju en del och dem stökar ju ner mer. Men vi fick dem på tidig sommar så vi kunde ha dem ute mycket när dem blev äldre.
Jag upplevde inte det som jobbigt på någotvis.

Man får absolut inte ha 2 kullar i samma låda/hage enligt kennelklubben. Kommer kennelkonsulenten på besök så kan man bli utesluten. Även om det är olika färger/raser och man har märkt alla valparna.

Har du någon länk till skk eller något annat som styrker detta? =)

Väldigt OT :angel: , Men det har jag varit lääääääänge - har bara inte hittat precis det jag vill ha.

Beträffande ha valpar från 2 kullar i samma Valplåda/hage så var den kända domaren och uppfödaren Nina Karlström hemma hos mig och tittade på mina valpar och talade då om detta för mig (det är flera år sedan) som jag inte hade en aning om. Har inte kollat med SKK men varför skulle hon säga det om det inte var sant. Hon är ju ofta hos SKK och bör veta vad hon pratar om. Ring gärna SKK och kolla. Kan som sagt vara bra att veta om man får besök av kennelkonsulenten.

*Fortsätter vara OT* (Förlåt swat! ;))

Jag trodde att malle var helt uteslutet med tanke på en annan tråd du startade för ett tag sen. Men jag klandrar dig inte för att du ändrade dig, vem kan motstå:

111.jpg

152.jpg

DSCN1164.jpg

DSCN1171.jpg

:love::love::love:

Ja, egentligen har det varit uteslutet lika länge som det varit aktuellt :angel:
Men jag har fått inse att det trots allt är en ras som skulle passa mig riktigt bra, om jag bara hittar RÄTT vilket verkar svårt.

Ja, det är en djungel och alla är saliga på sitt... Jag har en del kontakter med "linjekunskap" nu. Swat har ju hjälpt mig JÄTTEmycket och jag är henne evigt tacksam! :bow:

Men detta låter mysko, för du får ju ta in extravalpar till tiken om valpar inte kan vara hos sin biomamma av någon anledning.

Det har jag haft flera gånger och det har fungerat fint! Om det handlar om en stor och en liten ras så är det kanske tveksamt om det kommer gå att ha kullarna tillsammans speciellt mycket dock...? Själv har jag haft max 1 veckas åldersskillnad mellan kullarna och har då "slagit ihop" kullarna vid 4-5 veckors ålder. Sen har tikarna faktiskt hjälpts åt, man har bara haft ett "valputrymme" i huset att städa osv. Att ha kullar på två olika ställen hela tiden blir uppenbarligen mer jobb. Å andra sidan är det väl inte alltid det funkar, för tikarnas del, att låta kullarna gå samman, det har dock aldrig varit några problem här.

Man har ju också en amma vid behov vilket kan vara praktiskt. Vid ett tillfälle hade jag en tik som hade dålig mjölkproduktion i början pga dålig mage och en som var sprängfylld. Då kunde den första tikens valpar slussas över dit några gånger om dagen för att dels få äta sig mätta och dels hjälpa till att lätta på trycket. Win-win! Jag slapp såväl stödmatning som urmjölkning av den stinna tiken...

Man är ju lika låst av en kull som av två vilket är huvudorsaken till att jag valt att para två samtidigt några gånger. Men självklart är det mer jobb - mer städning, fler valpar att sköta om, MYCKET valpköparkontakter och besök på samma tidsintervall som för en kull.

Liknande trådar

Hundhälsa Ni som har erfarenhet av kastrering av tik - kan ni dela med er lite? Jag tänker på kostnad för operationen, återhämtningstid... 2
Svar
26
· Visningar
1 542
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 074
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 218
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 917
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka