Sv: Två valpkullar samtidigt?
Det har jag haft flera gånger och det har fungerat fint! Om det handlar om en stor och en liten ras så är det kanske tveksamt om det kommer gå att ha kullarna tillsammans speciellt mycket dock...? Själv har jag haft max 1 veckas åldersskillnad mellan kullarna och har då "slagit ihop" kullarna vid 4-5 veckors ålder. Sen har tikarna faktiskt hjälpts åt, man har bara haft ett "valputrymme" i huset att städa osv. Att ha kullar på två olika ställen hela tiden blir uppenbarligen mer jobb. Å andra sidan är det väl inte alltid det funkar, för tikarnas del, att låta kullarna gå samman, det har dock aldrig varit några problem här.
Man har ju också en amma vid behov vilket kan vara praktiskt. Vid ett tillfälle hade jag en tik som hade dålig mjölkproduktion i början pga dålig mage och en som var sprängfylld. Då kunde den första tikens valpar slussas över dit några gånger om dagen för att dels få äta sig mätta och dels hjälpa till att lätta på trycket. Win-win! Jag slapp såväl stödmatning som urmjölkning av den stinna tiken...
Man är ju lika låst av en kull som av två vilket är huvudorsaken till att jag valt att para två samtidigt några gånger. Men självklart är det mer jobb - mer städning, fler valpar att sköta om, MYCKET valpköparkontakter och besök på samma tidsintervall som för en kull.