Tvätt av jeans

Vid vilken temperatur tvättar ni jeans?

  • >60 °C

    Röster: 1 1,1%
  • 60 °C

    Röster: 12 13,2%
  • 40 °C

    Röster: 66 72,5%
  • <40 °C

    Röster: 9 9,9%
  • tvättar inte jeans

    Röster: 3 3,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    91
A

Anders

Jag beställde ett gäng nya jeans och kom i samband med det att läsa tvättinstruktioner på nätet där hela skalan fanns med. Så vid vilken temp tvättar ni jeans? Jag har alltid kört bomullsprogrammet och 60 grader men det kanske sliter onödigt mycket?
 
Alla kläder tvättas i 40. Om det inte är några besvärliga fläckar eller så kör vi 30.

Eller för att summera: så lågt som möjligt av miljöskäl
 
Jag tvättar jeans i 40 grader så sällan som möjligt. Det vill säga när de är synligt smutsiga. Jag jobbar visserligen för det mesta på kontor, så det är bara hemma de ibland blir nedsmutsade av mina små barn.
 
Jag tvättar alltid i 30 grader. Har för mig att det är tvättrådet som står i de flesta av mina jeans(och sambons).
 
Jag försöker tvätta jeansen endast i nödfall eftersom jeans inte gillar att bli tvättade. Kan hänga ut och vädra ibland. Om jag tvättar blir det snabbprogram 40 grader och hängtorkning, torktumlar ej.
Ibland färgar jag jeansen om de börjat tappa färg. Typ svarta jeans som blivit grådassiga blir som nya med en omgång svart textilfärg 😊 Även gjort det med väldigt mörka blåa jeans med gott resultat.
 
Jag tvättar allt i 60 grader om det inte uttryckligen står annat och jag tror på det. Tvättar iofs inte så mycket så det blir ofta en nästan full i 60 eller två långt ifrån fulla om strumpor och underkläder ska gå i 60 och resten i 40. Slitaget? Jag tycker mina kläder håller rätt länge men använder rätt låg dos tvättmedel och inget sköljmedel det kanske hjälper för att skydda dem.
Vet att jag av någon anledning körde en i 40 för ett tag sedan och jag tyckte allt luktade och kändes aningens smutsigt när jag tog upp det ur maskinen.
 
Tvättar allt i 60 grader och sen in i torktumlaren. Mina kläder brukar hålla i väldigt många år.
 
Jag följer tvättrådet i plagget. Eftersom jag enbart använder stretchjeans så tvättas de inte i 60 grader för då dör de utan 30 eller 40 beroende på vad det står.
 
Jag tvättar allt i 40, om det inte är sambons extremt smutsiga arbetskläder, då kan jag köra 60. Och så kör jag handdukar i 95 grader. Det ska vara bra för maskinen att gå i högre temperatur ibland.

Gör likadant med diskmaskinen, kör alltid snabbprogram på lägre temperatur, men högsta temperatur med jämna mellanrum.
 
Kör bomull i 60 grader, ingen torktumling utan sträcker i vått tillstånd och hängtorkas sedan. Jag har aldrig haft problem med att just jeans inte skulle tåla att tvättas i 60 grader.
 
Köper i regel bara kläder som går att tvätta i 60 grader, oavsett vad det står i tvättråden.
Ubdantag från regeln, är de få plagg jag har som är "finkläder".

Vardagskläder, som t.ex. jeans, finns ju i många olika kvaliteér.

Sådana i bra tyg håller länge, och tål att tvättas, men man kan behöva köpa en storlek större, för att kompensera för krympning.

Jag köper jeans av klassisk typ (inte som mode), och förutsätter att dessa ska hålla i åratal.
Innan de blivit "skabbiga" så används de på möten och "i stan".

När de börjat fransa sig blir de "gårdsbyxor".
 
De flesta verka tvätta sina jeans i 40 grader eller kallare., skall testa det också och se om jeansen krymper lite mindre. När jag jämförde mina gamla utslitna med ett nytt, otvättat par så skiljde det hela 15 cm i benlängd.
 
Tvättar alla kläder (förutom underkläder) i 30 graders fintvätt. Finns ingen anledning att tvätta varmare när 30 räcker för att det ska bli rent.
 
Riktiga jeans skulle jag kunna tvätta i 60 grader. Jag har dock bara strechjeans och de går oftast i 30 grader.
 
Jag tvättar i 40 grader eftersom jag i stort sett bara använder stretchjeans som innehåller lycra eller liknande och därmed inte klarar högre temperatur.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: miumiu
·
  • Omröstning
Tjatter Jag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 834
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp