Bukefalos 28 år!

Tvätta häst, skäck!

F

Filur

Jag behöver lite tips på hur man får en skäck riktigt vit och fin?
Har ett shettis sto, svartskäck som jag hade tänkt åka på lite utställningar med. Då vill jag ju naturligtvis att hon ska vara snygg! De svarta partierna är ju inga problem men de vita!? Eller ska jag skriva gula!? :smirk:
Hon är väldigt renlig av sig men ibland händer det ju en och annan "olycka" :crazy:så att hon får en missprydande fläck.

Hur gör jag så att hon är riktigt vit och fin på utställningsdagen? Jag vet att det finns skimmel shampo och sånt men det finns väl flera knep? Har hört att man kan tvätta en vit svans i lite klorin! stämmer det?

Tacksam för tips!
 
Skimmelshampo är bra. Jag skulle nog inte tvätta min häst i klorin, men på hårsalonger finns ett schampo för gråhåriga & vitblonderade som tar bort de gula inslagen - jag minns inte vad det heter men det är lila till färgen & fungerar super! :) Om man sedan har något gult kvar efter tvätt så kan du stryka på krita.

Lycka till med din ponny!
 
Prövat att gnugga in potatismjöl och låta det verka ett tag?
 
hejsan... testa å ta bort dom gula fläckarna med potatismjöl... blöt fläcken, gnid in me potatismjäl, låt de torka å borsta bort... brukar i alla fall funka på skimmlar... :D
 
Jag hade tänkt att tipsa om potatismjöl, men då det redan är gjort så tipsar jag om de olika hundschampon som finns. Alltså hundschampon för utställningshundar. Det ska även finnas ngn typ av "kritor" som man kan måla bort det värsta med. De vita hundarna som ställs ut kan tvättas i medel som gör dem vitare. Kolla upp och beställ från internet. Kanske "utländska" medel är effektivast?
 
Finns ett lila skimmelshampo som heter Bright White, det är jättebra! Sen är det jätteviktigt att borsta/tvätta bort alla fläckar VARJE dag, annars sätter dom sig liksom fast i pälsen och försvinner inte! Använd mkt pälsglans, då är det lättare att borsta bort. Har haft kritvit häst i tio år, och det är MKT extra jobb. Men jag tvättar heller fläckar varje dag än att rida en gul och skitig häst. :smirk:

Benen kan du krita, likaså om hon har vita teckningar.
 
Det är en del jobb att ha en skäck! ;) Men de är ju så fina! :love: Hade en D ponny som va skäck. Qicksilver (stavning?) shampoo funkar jättebra! Och vanligt torrshampoo, kommer inte ihåg märket på det.. Men det blir vitt om man tar lite ich tvättar och sen torkar med en handuk! Det blir inte ens gult efter! :rofl:
 
ska du försöka få bort fläckarna? ja stoppade min i en blja blekmedel, han blev hur vit som helst! :D
 
Hööks skimmelshcampoo, säger jag bara :love: Som akuthjälp mitt i vintern eller på utställningsplatsen, samma företags "torrschampoo", (kommer inte på vad det heter)dvs det de har på på sprayflaska. Spraya på, gnugga in och torka av. Suveränt.
Använt både på skimmel och brunskäck i flera år...
Lycka till

PS Ska du på vinterutslällningen?? *nyfiken*
 
skimmelschampo funkar bra men dyyrt!!!
Potatismjöl på de vita partierna,svansen kan man ju faktiskt tvätta i klorin om man inte gör de ofta och SKÖLJER NOGA
 
Jag har bara tvättat upp min skäck 2 ggr än så länge...
Jag använde hundschampoo och han blev sååå vit... :love:
 
Tack för alla tips hittade shampo (Bright White) på hund och katt sidor t.ex. www.tassalogen.com
Nja, jag vill ju inte ha bort de svarta fläckarna skäckar är ju bara så fina!!! :love:
Hade tänkt åka på vinterutställning i Vartofta men är alldeles för dåligt förberedd, ska bara åka dit och titta istället. Se och lära, jag är "färsking" inom utställnings världen. Men till våren då... :cool:
 
Jag har en skäck och med honom gör jag som ngn annan sa, håller efter fläckarna varje dag, så de inte hinner bita sig fast.

I schampoväg använder jag ett schampo som heter MIRA som jag köpt på travet, det blir han nästan läskigt kritvit av.

Sen är det bomullstäcke i hagen som gäller dan före tävling, just in case sommartid, gräsfläckar kan vara bökiga.
 

Liknande trådar

Hästvård Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;). dvs hur ofta tvättar ni dom och...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 403
Senast: Blimblom
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 486
Senast: Seabaz
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 446
Senast: Tjôta
·
N
Hästvård Visste inte vilket forum detta hör till så lade det i detta..:) Nu är det så att min sköthäst på ridskolan har gått och blivit rejält...
Svar
6
· Visningar
1 405
Senast: NellsiBellsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp