Tvätta sår på bakbenet?

Vaggan

Trådstartare
Hejsan, skulle behöva lite tips på hur jag ska komma åt och tvätta såret på min hästs ena bakben, eller rättare sagt nere på kotleden.
Varje gång jag försöker tvätta såret så sparkar han mot mig, han gör det inte för att vara dum utan mer för att det säkert gör ont på honom. Jag har provat med att lyfta ett utav de andra benen så att han blir tvungen att stå kvar med bakbenet på marken men han kastar sig åt sidan och hinner då få iväg en spark..
Någon här som har några tips?
 
Hejsan, skulle behöva lite tips på hur jag ska komma åt och tvätta såret på min hästs ena bakben, eller rättare sagt nere på kotleden.
Varje gång jag försöker tvätta såret så sparkar han mot mig, han gör det inte för att vara dum utan mer för att det säkert gör ont på honom. Jag har provat med att lyfta ett utav de andra benen så att han blir tvungen att stå kvar med bakbenet på marken men han kastar sig åt sidan och hinner då få iväg en spark..
Någon här som har några tips?
Bremsa?
 
Ja, kom att tänka på brems, ska nog försöka att prova det. Och smart det där med att stå på andra sidan (att jag inte tänkt på det själv:) )
 
Jag köpte i vintras en unghäst med rejäl rasp, självklart gjorde det ont och han sparkade också. Men jag är själv, då är bremsa stökigt, även om det går att fästa i grimman är risken att den åker av.
Jag körde den mjuka vägen och klickade in hästen, kostar typ tid och äpplen. Att först få ta på honom överallt, han var jäkligt skeptisk i början, sen närmare och närmre bakbenen.

Han gillade det aldrig, men vi kom överens, båda bak kvar i backen=jag betalar med nåt du vill ha.
 
Jag har med framgång använt slickburkar, såna om heter horselyx och liknande. Ha hästen i gången med elastiska grimskaft, spiraler som gör att den kommer åt att äta från golvet. Då kan jag ställa burken på golvet och medan hästen slickar glatt kan jag tvätta sår på bakbenen utan att hon viftar mot mig.
 
Vid liknande har jag använt vattenslangen och på det sättet kunnat tvätta/skölja av benet på ett avstånd som gör att man inte riskerar att bli sparkad.
Efter några gånger brukar det gå att komma närmre utan att hästen sparkar.
 
garden-hose-nozzle-296.jpg


skölj av med de första dagarna, och sen när såret inte gör ont längre, och hästen vant sej vid att du håller på på dens ben, så kanske den är mer okej med att du gör rent.
 
Koksaltlösning på flaska och hälla/spruta/spola i såret brukar jag göra. Blir inte samma retning som om man är där med en kompress eller något och pillar. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 196
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp