Tvätta täcken?

Totola

Trådstartare
Hur gör man för att inte förstöra tvättmaskinen eller täcket när man tvättar utetäcken?

Hehe, tror ironiskt nog aldrig att jag behövt tvätta något täcke under de ca 5 åren jag haft häst, för förra hästen brukade behöva nytt vintertäcke nästan varje år för att de gick sönder, dessutom hade han bara täcke på sej när det var riktigt kallt så de blev inte så smutsiga, var oftast bara att borsta av det på insidan. Nya pållen fick en del grejer med på köpet som inte var tvättade ens då (=mycket smutsiga) som verkligen skulle behöva tvättas inför nästa säsong, regntäcket t ex.

Om man lämnar in täcket till någon för tvätt hur gör de då? Har de någon speciell typ av tvättmaskin? Specialtvättmedel?
Och vet ni någon som tvättar täcken i Härnösand/Sundsvallsområdet?

Tacksam för tips :bow:
 
Sv: Tvätta täcken?

Jag brukar tvatta de tackena som far plats i tvattmaskinen i 40 grader. Givetvis borstar jag dem och ser till att det inte ar for mycket sand och lera pa dem.
Efter att jag tvattat brukar jag satta pa tvattmaskinen pa en tvatt till, fast tom. Bara for att rensa ut maskinen, sa att man inte far har pa sina underklader eller lakan. :idea:

Jag har dock planerat in att kopa en industriell tvattmaskin, tex Vascator, som aven klarar av att ta de stora tjocka tackena. Det tjanar man pa i langden.

Annars ar det bara att tvatta tackena med hogtryckstvatt om du har en!! Det fungerar jattebra.
 
Sv: Tvätta täcken?

Jag lämnar in pållens utetäcken 1-2gr år för tvätt och impregnering. Innetäckena tvättar jag själv hos en kompis som har grovtvättstuga.
 
Sv: Tvätta täcken?

Tack för tipsen!
Jag bor i lägenhet så vi har gemensam tvättstuga. Undrar hur pigg dom är på att man tvättar tcken där :D Mattvätten kanske funkar?
 
Sv: Tvätta täcken?

Ett tipps är att ta gamla strumpor och sätta runt spännerna på täcket med en gummi snodd,, Då slipper man problem som att de slår sönder tvättmaskinen. :banana:
 
Sv: Tvätta täcken?

Man kan också tejpa, det har jag sett på de flesta ställen.

Skulle aldrig tvätta i maskin utan att tejpa/ha strumpor/någonting på spännena, mamma är alldeles för rädd för maskinen för det!
tvättar i 40 grader.
Regntäcket med högtryckstvätt, funkar perfa!
 
Sv: Tvätta täcken?

Vissa täcken får man ju bara tvätta i 30 :eek:
Väldigt skumt med tanke på att vi faktiskt har med hästar att göra :smirk:
Brukar knyta ihop gjordarna å knäppa alla spännen som har kardborre så "klister"effekten inte blir sämre.
Tvättmaskinen skiter jag i :devil: ;)
 
Sv: Tvätta täcken?

chrysler skrev:
Vissa täcken får man ju bara tvätta i 30 :eek:
Väldigt skumt med tanke på att vi faktiskt har med hästar att göra :smirk:
Brukar knyta ihop gjordarna å knäppa alla spännen som har kardborre så "klister"effekten inte blir sämre.
Tvättmaskinen skiter jag i :devil: ;)

Det är ju likadant med vojlockar, bara 30 grader där med. När min mammas maskin var på väg att gå sönder, så tvättade den lite för varmt, så jag VET av erfarenhet att när det står 30 grader så ska man hålla sig till det ;) . Fick ett ponny schabrak i stället för ett i full storlek :D .
 
Sv: Tvätta täcken?

Det har jag också fått, fast det var pga min far som envisades med att torktumla och köra på 60.. det blev LITET!
Så jaa, man ska nog följa tvättråden.. hädanefter har han stränga order om vad han FÅR tvätta! ;)
 
Sv: Tvätta täcken?

Haha :D Låter bekant..
Så om man inte har en högtryckstvätt är det bara att använda tvättstugans och se glad ut..?
Vad gör det för skillnad om man har vanligt tvättmedel eller specialtvättmedel för täcken? Spelar det någon roll om man impregnerar det efteråt?
 
Sv: Tvätta täcken?

Mamma körde med impregnering förut, men aldrig nu.. hon tycker att det mer stjälper än hjälper, men det kanske beror på vilken impregnering/täcke man har?
Vi tvättar alltid med såpa, det verkar bli minst statiskt då, också ska det tydligen vara rätt så skonsamt..
Måste kanske ta å tvätta regntäcket nu då.. Det var ett tag sen.. :o Högtryckstvätten har varit pajj länge nu.. Men jag tror det går in i maskin, vår är så liten så inget ryms ju där! :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 728
Senast: Emine
·
Utrustning I samband med att nyaste ponnyn kom i våras passade jag på att fynda lite vintertäcken på rea och begagnat, eftersom de var ordentligt...
Svar
9
· Visningar
2 354
Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
2 000
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
1 871
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp