Tvätta hästtäcke utan att det börjar läcka.

Bukefalos 30 år!

Ja jag köpte just för att det var otvättat, men jag har haft täcken själv i år utan att tvätta, men har aldrig fått denna stank. 🫣

”Tvättade” det i 30 grader idag, utan tvättmedel eftersom jag inte har något speciellt för täcken. Tänkte att det värsta skiten kanske skylla sköljas bort iaf. Kantband och gjordar var fortfarande alldeles bruna så dom skurade jag för hand så dom blev rena. Har hängt ute i solen resten av dagen sen. Tycker den värsta frätande stanken är borta iaf.

Jo, jag också.
Men vissa behöver nog verkligen tvättas! 🤣
Prova lägg ut de otvättade och erbjud dig att tvätta innan du skickar om de vill?

Du kan ju inte garantera att de håller tätt efter tvätt utan att prova dem. Kan vara ytterligare en anledning att inte tvätta.

Edit. Du får gärna hojta när du lagt ut 😇

Ni som tvättar täcken själva, har ni tvättmaskin i stallet eller var tvättar ni? Överväger om jag kan tvätta täcken i föreningens grov-/mattvättsmaskin…

Ni som tvättar täcken själva, har ni tvättmaskin i stallet eller var tvättar ni? Överväger om jag kan tvätta täcken i föreningens grov-/mattvättsmaskin…
Hemma i hushållsttvättmaskinen. Mest för att hyresvärdens grovtvättmaskin inte är större och ligger nästan en kilometer bort.

Har nog impregnerat i tvättstugan någon gång med mest för de har kortare program

Prova lägg ut de otvättade och erbjud dig att tvätta innan du skickar om de vill?

Du kan ju inte garantera att de håller tätt efter tvätt utan att prova dem. Kan vara ytterligare en anledning att inte tvätta.

Edit. Du får gärna hojta när du lagt ut 😇
Ja, jag hade ett som var tvunget att tvättas, fullt i anti bit. Men det är också mer eller mindre uttjänt så inget dyrt täcke. Ska kolla de andra, de flesta är nog fina som de är!

Om du vet att du behöver ngt, skicka pm 👍🏻 vet inte om jag orkar ta tag i dedär täckena iår 🤣 i september är det två år sen haflingern såldes så det är visst ingen brådska 🫣

Ja, jag hade ett som var tvunget att tvättas, fullt i anti bit. Men det är också mer eller mindre uttjänt så inget dyrt täcke. Ska kolla de andra, de flesta är nog fina som de är!

Om du vet att du behöver ngt, skicka pm 👍🏻 vet inte om jag orkar ta tag i dedär täckena iår 🤣 i september är det två år sen haflingern såldes så det är visst ingen brådska 🫣
Behöver inget men tänkte jag kanske villhöver något 😇😅

Jag har varit återförsäljare för Horseware i många år. Mitt bästa tips är att lägga täcket i ättika och sen tvätta med tvättmedel för täcke och köra impregnering efteråt. Brukar själv ha Nikwax. Tvätta inte i högre än 40 grader. 60 och högre förstör täckena och gör att dem börjar läcka tyvärr.

Jag tvättar mina horsewaretäcken minst två gånger per säsong ibland oftare. Jag använder impregneringstvättmedel ibland och vanligt flytande ariel ibland. De äldsta jag har är runt 10 år gamla och där är tyget så slitet av att de rullar sig i grus så de inte håller tätt längre men annars har jag inte haft problem med att de börjar läcka av vanlig tvätt. Jag använder alltid ättiksprit i men aldrig någonsin sköljmedel. Sköljmedel är ett riktigt bra sätt att förstöra textilier och miljön på och det gäller alla textilier. Ättiksprit förstör inte textilier men ger det positiva sköljmedel gör. Dvs mindre statisk elektricitet osv.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Bästa Rubriken 🤩
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka