Tvätta lammuillspad!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bollie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 181
B

Bollie

Vad änvänder ni när ni tvättar era lammullspaddar? Har undvikit att tvätta min in i det sista men nu går det inte längre... :crazy: vad änvänder ni för tvättmedel? Maskin eller för hand?

Sv: Tvätta lammuillspad!

Det finns särskilt tvättmedel för fårskinn. Kolla på Granngården (såg att de hade sist jag var dit) alternativt en butik för bäbissaker.

Oki doki! Att använda tvättmedel till ullkläder är alltså kanske ingen bra idé då?

Fårskinnstvätt har jag för mig att det finns nått som heter.

Specialtvättmedel för fårskinn, jag tvättar allt där, benskydd (fårsskinnsfodrade) nosludd, paddar funkar jättebra.

för att slita på dem så lite som möjligt brukar jag tvätta mina fårskinnsgrejer för hand med fårskinnstvättmedel från hööks.

finns nå medel just för lammskinn på hööks för 79 pix har jag för mig. :idea:

Bollie skrev:
Vad änvänder ni när ni tvättar era lammullspaddar? Har undvikit att tvätta min in i det sista men nu går det inte längre... :crazy: vad änvänder ni för tvättmedel? Maskin eller för hand?

Tvätta för hand INTE i maskin! Sen använd speciellt tvättmedel.

tvättade min ena i maskinen häromdagen o den blev hemsk! o ja trodde ja följde konstens alla regler.. fy fan va tråkigt..

men får väl köpa en till.d om e ju så billiga :angel:

men tvätta för hand o låt den dropptorka sakta.. då håller dom sig fina jättelänge!

startgrow skrev:
Tvätta för hand INTE i maskin! Sen använd speciellt tvättmedel.

tvättade min ena i maskinen häromdagen o den blev hemsk! o ja trodde ja följde konstens alla regler.. fy fan va tråkigt..

men får väl köpa en till.d om e ju så billiga :angel:

men tvätta för hand o låt den dropptorka sakta.. då håller dom sig fina jättelänge!

Jag har tvättat min fårskinnsvojlock i maskin i *tänka* 7 år nu, och den är som ny. Inga problem alls alltså. I början körde jag i speciellt lammullstvättmedel, men nu kör jag i vanligt tvättmedel, på på maskinens ylletvättsprogram. Och en aniiiing sköljmedel i. Sen dropptorka hängandes, och så 'borstar' jag den när den torkat.

Paden har jag inte tvättat ännu, däremot sadelgjordsmuffen flera gånger. Handtvätt i Kavalclean (=tvättmedel för skinnskodda ridbyxor). Funkar utmärkt.

Bollie skrev:
jag använde hästschampo :p
men jag körde den inte i tvättmaskin eller så utan tvättade bara själva luddet för hand!
körde i torktumlare sen så den blev riktigt fluffig!!!

Alexandra_W skrev:
Jag har tvättat min fårskinnsvojlock i maskin i *tänka* 7 år nu, och den är som ny. Inga problem alls alltså. I början körde jag i speciellt lammullstvättmedel, men nu kör jag i vanligt tvättmedel, på på maskinens ylletvättsprogram. Och en aniiiing sköljmedel i. Sen dropptorka hängandes, och så 'borstar' jag den när den torkat.

Glad att det funkar för dej. jag hade maskinen inställt på ylle och använd spec tvättmedel. men min blir sig aldrig lik igen.. den dropptorkas också..

kanske ska ja borsta den lite så blir den kanske lite finare :idea:

jag tvättar i maskin med vanligt tvättmedel och sköljmedel :o (inte så bra, hehe)
Sen så blåser jag dom torra med hårtorken, samtidigt som jag kardar ullen med min ullbollshund karda (liten borste med piggar) :D

Dom ser ut som nya ! :)

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 754
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
751
Senast: Görel
·
Hemmet Ska sälja min säng i helgen och de var fläckar på bäddmadrassen. Testade vatten blandat med bikarbonat och lät suga in men blev inget...
Svar
17
· Visningar
792
Senast: SaraXX
·
Hemmet Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade...
Svar
10
· Visningar
520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka