Tvätta ridhjälm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 032
D

Doneloge

Tvättar ni era hjälmar och i så fall hur? En kompis till mig har en hjälm som man kan köra i tvättmaskin, men jag tror inte att det går med min (vågar man testa??). Har läst någonstans att man kan ge den ett ångbad, men jag har inte testat det. Har fått mycket smink längst fram i hjälmen som jag vill få bort :p!

Sv: Tvätta ridhjälm?

Hur har du på dig hjälmen??????
(skämt)...

Har aldrig en funderat på att tvätta hjälmen!!!

Kan ju inte vara en så konstig fråga med tanke på att H**ks har börjat sälja hjälmar som kan tvättas i tvättmaskin.... :p

Jag tvättade min gamla hjälm flera gånger (fick sedan ny i födelsedagspresent). Sänkte ner den i ljummet vatten och schamponerade den med typ duschtvål eller schampo. Den luktade "död grävling" eftersom det händer att man svettas när man rider och det kan bli rätt ingrott. Den blev finare och renare av det och inte förstörd. Men jag hade inte vågat gjort det om den inte hade varit så hopplöst skunklig innan.
Den fick hänga på tork i vårt torkskåp på rätt låg värme ett bra tag innan den blev torr. Strålande idé att tillverka hjälmar som går att tvätta i maskin! Sånt gillar jag!
/nocke/

Har tvättat min gamla källqvisthjälm (sammet) ett antal gånger. Dels i diskhon med tvättmedel, och dels en gång i diskmaskinen med lite maskindiskmedel. Fungerade utmärkt!

Min nya Charles Owen kommer jag däremot inte stoppa i diskmaskinen utan rengöra enligt 'bruksanvisningen'.

Finns det bruksanvisning till charles owen?
Jag har nämnligen också en sån, och skulle gärna vilja ha lite - tvätt tips ! :D
haha..
PM.a gärna :)

Bilklädsel- eller mattschampo brukar funka bäst, och då blir inte hjälmen så blöt inuti heller. Det blir bara som ett "torrt" skum som man gnuggar in och sedan torkar bort.

:rofl: Okej, det var nåt nytt, men väldigt intressant. Min fråga är bara, hur mår hjälmen av den höga temperaturen. Vad har ni haft för tvättmedel till det då???

Jag reagerade ungefär som dig när jag fick höra det första gången :D
Har ett par hjälmar, med "sammetsöverdrag", och de mår bara bra faktiskt (på insidan också hoppas jag).
Jag har inte riktigt kommit på vad jag ska ha i diskmaskinen än, så hitills har jag bara kört vanligt program men utan något medel. Har fungerat finfint, men det kanske beror på hur pass smutsig hjälmen är?

Senast ändrad:

Nyx skrev:
Jag kör hjälmarna i diskmaskinen.

:rofl: haha hade jag inte heller hört förut... kanske hade varit nåt å testa... är dock lite nojig för sammeten, den blir ju bubblig av lite regn bara....

Nyx skrev:
Jag kör hjälmarna i diskmaskinen.
Det gor jag ocksa!! Fungerar hur bra som helst. Jag har en GPA Pikeur som varit i diskmaskinen ett antal ganger och den ser nastan ny ut. Har dessutom en sammetshjalm, som aven den varit i diskmaskinen ett flertal ganger utan synlig verkan. Daremot luktar de mycket battre efterat.

Jag stoppar i pyttelite diskmedel (for maskindisk) och later den ga pa vanligt program.

ramonarunds skrev:
Jag stoppar i pyttelite diskmedel (for maskindisk) och later den ga pa vanligt program.

Så det fungerar bra med vanligt maskindiskmedel då?
Jag var lite fundersam på hur ridhjälmarna skulle se ut om de blev utsatta för det...

Inte tvättmaskinen, utan DISKmaskinen kan man tvätta hjälmar i. Tvättmaskinen är för tuff för en hjälm. Den ramlar ju runt i en sådan, i en diskmaskin är den still.

Tvättmaskinen gör ingen skada om man har en sådan där ful plastpotta :( till hjälm som jag har, märket är JOFA....

Dock är den utmärkt till skogsridning i alla väder....:)

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 754
Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
592
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: escodobe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31