Tvätta sig till en mindre storlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jordgubbsskit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 991
J

Jordgubbsskit

Köpte ett par ridbyxor idag, som jag nu inser att de är lite lite stora på baksidan av låret. På "tvättlappen" står det att de ska tvättas i kallt vatten. Kan man tvätta dem i typ 40 grader, så att de krymper liite? De är 50% Nylon, 45 % Viskos och 5% elastan. Tyget skall tydligen heta prestige schoeller :)

Sv: Tvätta sig till en mindre storlek?

Finns ingen mindre storlek, plus att det är ytterst lite som är för stort :)

Är de helskodda skulle jag nog "härda ut", eller lämna tillbaka och köpa en annan modell.
Inte helskodda kanske kan funka att tvätta lite lite lite för varmt.

De är inte helskodda, som tur är :D Fast jag förstår inte, för på lappen finns det en sådan 30 graders symbol, men sedan under står det att man ska tvätta i kallt vatten :crazy: Innebär det då att jag kan tvätta i 40 en gång så att de krymper liite? Vill absolut inte byta märke/modell :angel:

30 grader ÄR kallt vatten :)
Jag tror faktiskt inte det gör så stor skillnad om du tvättar dem i 30 eller 40grader. Tillverkarna idag garderar sig rätt rejält när de skriver ut tvättråden, plaggen tål oftast (OFTAST) mkt mer än så. Undantaget är givetvis ylle, det både krymper och tovar sig i högre temperaturer.

Jaha.. så jag ska tvätta i 60 grader istället? :)

Jag vågar inte säga till dig att du ska göra det eftersom jag inte kan veta säkert att det inte skulle sabba byxorna helt för dig. Är du modig så tvättar du i 60 grader, annars inte. Hur mkt man vågar chansa beror väl på hur pass irriterande det är att byxorna är för stora.
Men om byxorna sitter så illa att det blir ett riktigt irritationsmoment och jag inte kan byta byxa/modell så skulle JAG inte tveka att tvätta i 40 grader om det vore MINA byxor iaf, och löste det inte problemet så hade jag tvättat igen, i högre temperatur. Funkar det så funkar det :)

Notera nu att det är vad JAG skulle gjort :)

gör det så mkt att dom är lite rymliga då? flera av mina ridbyxor är det. tycker bara det är skönt.

om det är billiga byxor så kan du testa att tvätta dom på 60 men finns ju risk att dom blir förstörda..

Tvätta för varmt och elastanet kommer att förstöras = all stretch försvinner = efter att du haft byxorna på dig i en kvart kommer de vara väldigt mycket större än vad de är nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka