Tvätta vojlockar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sanna8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 418
S

Sanna8

Tvättade tre ljusgula vojlockar (eller ja, schabrak) idag.
Min tvättmaskin är för liten och för klen för dessa så jag slängde i dom i badkaret med hett vatten och lite tvättmedel. De fick ligga en stund innan jag gick lös med borste och Yes.
Skrubbade mig svettig och visst blev det bättre, men låååångt ifrån så rena jag ville ha dom! (Ska aldrig mer använda ljusgula på distanstävling) :grin:

Därför vill jag höra hur ni andra gör? Funkar det att knöla ihop dem i en liten tvättmaskin? Jag vågade inte prova, då vojlockarna ej är mina... Vilket rengöringsmedel använder ni? Borste eller svamp? Torktumling? :bump:

Sv: Tvätta vojlockar

Tar dom i tvätt maskinen en och en blir jätte bra, kan köra två i min och tre i stallets men det är bättre på mörkare schabrak, det är iafall ett av mina som kommer ut med fläckar som inte fanns innan annars (tvättar man det igen så försvinner dom ??)
vanligt tvättmedel och mjukmedel så blir dom inte så hårda heller efter

Hmm... Ska testa. Får köra dem en och en, det borde ju funka. Tack!

Vi har en liten tvättmaskin, där jag tvättar två vojlockar åt gången. Brukar alltid börja med att borsta av hår, sen blötlägger jag dem i lite tvättmedel så det värsta fettet/ smutsen går bort. Hittills har de sett som nya ut när tvätten väl är gjord :)

Anledningen till förtvätten är att dels börja lösa smutsen, och dels undvika att få det värsta i maskinen.

Precis så gjorde jag nu, efter att ha hört att andra använder de i tvärrmaskinen! Jag skrubbade ju järnet visserligen innan de hamnade i maskinen, en och en. Tror det skulle funka med två åt gången, men jag våga inte *feeeg*

Men tack för hjälpen! :bump:

Liknande trådar

Hemmet En sak jag avskyr med att städa är kakelväggarna i duschen! Jag har duschen i ett hörn och draperi de två andra sidorna. Draperiet är... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 364
Senast: WildWilma
·
Utrustning Vad tycker ni är bästa sättet att tvätta täcken på? Vi har en ny större tvättmaskin på 8 kg, och hästen har 130 cm täcken. Ett sånt går...
Svar
10
· Visningar
2 056
Senast: Harbor
·
Utrustning Som rubriken lyder. Såg en tjej sälja tio schabrak som är "otvättade ochbara använda ca 2-3 ggr" vilket fick mig undra lite vad som är... 2
Svar
27
· Visningar
4 796
Senast: Niela
·
Utrustning Jag vet att man kan lämna in täcken på tvätt och således slippa problemet, men nu har vi en tvättmaskin i stallet som är anpassad för...
Svar
6
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka